جان باختن ۶ نفر در اثر سیل در ژاپن

بر اثر سیل و رانش زمین که در دو روز گذشته مرکز ژاپن را درنوردید، ۶ نفر جان باختند.

شبکه تلویزیونی اِن‌اِچ‌کِی (NHK) و دیگر سازمان‌های رسانه‌ای اعلام کردند که در اثر سیل و رانش زمین که مرکز این کشور را درنوردید، ۶ نفر جان باختند.

ده‌ها رودخانه گل‌آلود در آخر هفته طغیان کردند و خسارات عمده‌ای را در مناطق آسیب‌دیده از زمین‌لرزه اول ژانویه که دست‌کم ۳۷۴ کشته برجای گذاشت، به بار آورد.

آژانس هواشناسی ژاپن (JMA) از بارش شدید باران در مقیاس بی‌سابقه خبر داد.

میزان بارندگی بیش از ۵۴۰ میلی‌متر بین روزهای شنبه و یکشنبه در شهر ساحلی واجیما در استان ایشیکاوا، سنگین‌ترین بارندگی مداوم ثبت شده از زمان شروع ثبت رکوردها در سال ۱۹۷۶ بود.

در حالی که آژانس هواشناسی ژاپن حداکثر هشدار اضطراری را برای منطقه صادر کرد، مقامات محلی در استان ایشیکاوا در سواحل دریای ژاپن از حدود ۱۱۰ هزار نفر خواستند تا محل را تخلیه کنند.

همراه با اینکه رانش‌های زمین جاده‌ها را مسدود کرد، علاوه بر ساختمان‌های سیل‌زده، نزدیک به ۶۲۰۰ خانه بدون برق و حداقل ۱۷۰۰ خانه بدون آب آشامیدنی باقی ماندند.

سیل بسیاری از خانه‌ها را تحت تاثیر قرار داد، از جمله هشت مرکز پناهگاه موقت در واجیما و سوزو، جایی که قربانیان زلزله ۷/۵ ریشتری اوایل سال جاری هنوز در آنها زندگی می‌کنند.

ارتش برای حمایت از کل حومه در امتداد ساحلی دریای ژاپن به وظیفه فراخوانده شد.

بارندگی در ژاپن در سال‌های اخیر در مناطق مختلف این کشور به سطح رکوردی رسیده است و سیل و رانش زمین گهگاه منجر به مرگ و میر می‌شود.

بر پایه نظرات کارشناسان، تغییرات آب و هوایی باعث افزایش فراوانی، شدت و غیرقابل پیش‌بینی بودن این وقایع می‌شود.