سازمان ملل متحد: جمعیت اوکراین ۱۰ میلیون نفر کاهش یافته است

نهاد جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد اعلام کرد: «از زمان آغاز اشغالگری روسیه در فوریه ۲۰۲۲ تاکنون، جمعیت اوکراین بیش از ۱۰ میلیون نفر کاهش یافته است.»

رئیس محلی نهاد جمعیت سازمان ملل متحد، فلورِنس باوِر در یک نشست مطبوعاتی در ژنو اعلام کرد: «جمعیت اوکراین از آغاز جنگ تاکنون به‌طور کلی بیش از ۱۰ میلیون نفر کاهش یافته است.»

مشکلات جمعیتی پیش از جنگ هم وجود داشت
باوِر دلیل این کاهش را «جمع شدن چند عامل در کنارهم» دانست و افزود: «حتی پیش از جنگ هم اوکراین با مشکلات بزرگ جمعیتی مواجه بود.» او ادامه داد: «اوکراین یکی از کشورهای اروپایی بود که کمترین نرخ زاد و ولد را داشت. بسیاری از افراد در صورت فرصت پیدا کردن، کشور را ترک کرده بودند. جمعیت رو به پیری و در سطح کل رو به کاهش بود.

این وضعیت در اروپای شرقی بی‌سابقه نیست، زیرا در بسیاری از کشورها روندهای مشابه جمعیتی در حال وقوع است. اما در سال ۲۰۲۲ با آغاز اشغالگری وسیع روسیه، اوضاع بدتر شد.»

یکی از کمترین نرخ‌های زاد و ولد در جهان
باوِر تأکید کرد: «نرخ زاد و ولد به پایین‌ترین حد خود رسیده است و به ازای هر زن فقط یک فرزند متولد می‌شود. این یکی از کمترین نرخ‌های زاد و ولد در جهان است و بسیار پایین­تر از نرخ جایگزینی جمعیت است که باید حداقل ۲.۱ فرزند به ازای هر زن باشد.»

نماینده سازمان ملل سخنان خود را با این اطلاعات به پایان رساند: «همچنین ۶.۷ میلیون نفر از مردم اوکراین به دلیل جنگ مهاجرت کرده و بسیاری نیز جان خود را از دست داده‌اند.

جمعیت اوکراین در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۴ میلیون نفر و در سال ۲۰۲۲، ۳۸ میلیون نفر ثبت شده است.»