ت‌ژآ: حتی ابتدایی‌ترین حق زندگی فدای سودجویی شد

جنبش زنان آزاد (ت‌ژآ) در رابطه با «باند نوظهور» که متهم به کودک‌کشی است و مشکلات سیستم بهداشت و درمان اعلام کرد که حتی ابتدایی‌ترین حق زندگی فدای سودجویی شده است.

ت‌ژآ در بیانیه‌ای کتبی گفت: «ذهنیت دولتی تبهکار که حتی ابتدایی‌ترین حق زندگی را فدای سودجویی می‌کند، جامعه را بدون واکنش رها می‌کند و هر قتل، استثمار و فساد را امری عادی جلوه می‌دهد و همچنان در قدرت باقی مانده است. اگر این حادثه عادلانه بررسی شود، تبهکاران محافظت شده توسط این ذهنیت در پشت آن پیدا خواهند شد.»

ت‌ژآ با بیان اینکه موسسات آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و علمی بر اساس این میل به سود طراحی می‌شوند، گفت: «مدارس خصوصی، بیمارستان‌های خصوصی یا دانشگاه‌ها سازوکار اجرای سیاست‌های مدرنیته سرمایه‌داری هستند. برای آنها زنان و نوزادان مواد اولیه این سازوکارها هستند.»

در این بیانیه آمده است: «رخداد باند (تبهکار) نوظهور نقطه‌ای را نشان داد که انحراف نظام سلامت به آن رسیده است و بار دیگر حقانیت تحلیل‌های ما و اساس مبارزه‌ای که انجام داده‌ایم را نشان داد. مورد معامله قرار دادن سلامت و پروژه تحول سلامت منحصر به فرد در ترکیه مبتنی بر سلامت عمومی نیست، بلکه به افراد سالم نیز آسیب می‌رساند. این سیستم که امکان تشکیل باندهای مبتنی بر منافع طبقاتی را می‌دهد، ناسالم است. سلامت عمومی را می‌توان با حل علل اصلی (بیماری‌ها) به دست آورد.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «به عنوان ت‌ژآ، ساختن یک سیستم مراقبت بهداشتی برابر، قابل دسترس، رایگان، واجد شرایط و به زبان مادری از ابتدا میدان اصلی مبارزه ما بوده است.» و گفته شده است؛ «بدن زن، تصمیم و خواست زاییدن یا نزاییدن و اراده طبیعت برای زیستن را نمی‌توان در اختیار باندها، مافیاها یا تصمیمات مرکزی سلطه مردانه قرار داد.»

این بیانیه با این جمله به پایان رسید: «دستیابی به ذهنیت زنان در سیاست دموکراتیک با سلامت جسمی، روحی و فکری زنان امکان‌پذیر است. مبارزه ما با ساختارهایی مانند باند قتل نوزادان باید به عنوان بخشی از ادعای ما برای سازماندهی درک سلامت بر اساس معیارهای اخلاقی و جامعه‌ای که حامل این ارزش‌ها باشد، تلقی شود. در این زمینه، از جایی که زن‌کشی مدرنیته سرمایه‌داری علیه بدن و هستی زن را یک جنایت اجتماعی می‌دانیم، همه‌ی مولفه‌های خود و جامعه را به حساسیت و ایستادگی در برابر باند نوظهور و دیگر ساختارهای مشابه دعوت می‌کنیم.»