تصویر

هنرمندان: مردم باشور باید در انتخابات پاسخ خائنان و اشغالگران را بدهند

هنرمندان کوردستانی از مردم باشور کوردستان خواستند در انتخابات از همدستان دشمن و خائنان حمایت نکنند و گفتند: «مردم ما باید پاسخ اشغالگران و خائنان را بدهند.»

انتخابات باشور کوردستان

هنرمندان ابتکار عمل «هنر آزاد» در شهر کلن آلمان درباره انتخابات باشور کوردستان بیانیه‌ای ارائه کردند.

هنرمندان نَبَز عبدالله، شیدا قوامی و هوزان دیار سخنرانی کردند.

سخنان این هنرمندان به شرح زیر است:

نَبَز عبدالله: حزب دمکرات کوردستان حق رای مردم را غصب می‌کرد. انتخابات جعلی برگزار می‌کرد. اما ۲۰ اکتبر یک تاریخ جدید است. او مانند گذشته نمی‌تواند در انتخابات رای مردم را بدزدد. پس همه باید بروند رای دهند و از رای خود استفاده کنند. در حزب دمکرات کوردستان افراد میهن‌دوست و درستکار وجود دارد. من نمی‌گویم همه طرفداران پ‌د‌ک در مسیر اشتباهی هستند. من از آن میهن‌دوستان صادق دعوت می‌کنم. هر رای شما بر چهار بخش کوردستان تاثیر می‌گذارد. برای همین تاکید می‌کنم: بروید و از رای خود استفاده کنید و به این اشتباه پایان دهید. می‌گویند حزب دمکرات کوردستان. با این حال من این سازمان را یک حزب نمی‌بینم. من حتی آنها را دمکرات هم نمی‌دانم. یک سازمان دموکراتیک نمی‌تواند روزنامه‌نگاران را به شهادت برساند. اداره خانوادگی به نفع کسی نیست. اجازه ندهید باشور کوردستان دوباره زیر سلطه یک خانواده بیفتد.

زنان باید به میهن‌دوستان رای دهند

شیدا قوامی: من یک زن کورد هستم و فکر می‌کنم کوردستان یکپارچه است. با این حال، باشور کوردستان که ۳۳ سال است مستقل است، نمی‌تواند به این سطح برسد. زنان باید قدرت و نیروی خود را باور کنند. قیام «ژن، ژیان، آزادی» و مبارزه‌ی ی‌پ‌ژ این را برای ما ثابت کرد. مهم این است که به خودمان ایمان داشته باشیم و قدرت خود را در دستان خود بگیریم. در این انتخابات از زنان می‌خواهم به افراد وطن‌دوست رای دهند. هر حزبی هم که به قدرت برسد، باید روابط خود را با ایران و ترکیه سازماندهی کند. چون هر روز به مردم ما حمله می‌کنند. همچنین زنان توسط بستگان خود کشته می‌شوند. این مایه شرمساری ما و مردم ماست. من، شیدا فریاد می‌زنم و می‌گویم ما باید یکی شویم. ما به دشمنان خود اجازه نمی‌دهیم. وضعیت باکور، روژهلات و روژاوا را باید پیش چشم خود بیاوریم. زنان نقش تعیین کننده‌ای دارند. ما می‌خواهیم جنبش زنان در باشور کوردستان در این راه قوی باشد.

صلح و دموکراسی حق مردم ماست

دیار: در باشور کوردستان از دیرباز حکومت سلطنتی وجود داشته است. ما امیدوار بودیم که کوردستان پس از خروج ارتش ظالم صدام از کوردستان آزاد شود. ما فکر می‌کردیم که زنان آزاد می‌شوند، توسعه اقتصادی اتفاق می‌افتد. اما اکنون شاهدیم که باشور کوردستان عملاً به استانی از دولت ترکیه تبدیل شده است. هر روز بیشتر و بیشتر تسخیر می‌شود. اما تعداد پایگاه‌های ترکیه در باشور کوردستان از تعداد پایگاه‌های باکور کوردستان بیشتر است. این یک خطر بزرگ است.

انتخابات یک بحث مهم دموکراسی است. مردم می‌توانند اراده خود را از طریق انتخابات نشان دهند. مثلاً در این انتخابات مردم ما می‌توانند نشان دهند که اشغال را قبول ندارند. دولت ترکیه غیرنظامیان را می‌کشد و روستاها را خالی می‌کند. همچنین خطی وجود دارد که به اشغالگران ترک کمک می‌کند. به همین دلیل است که مردم ما در باشور باید به حملات اشغالگرانه و خط خیانت در انتخابات پاسخ دهند.

باشور کوردستان واقعا نیاز به تغییر دارد

این پتانسیل، پویایی و خط وطن‌دوستی در باشور کوردستان قوی است. مردمی است که صدها هزار شهید دارد. مردم وطن‌دوست ما دارای خط محکمی هستند. می‌توانند پاسخی بزرگ به خط خیانت و اشغال بدهند.

یک تغییر برای مردم باشور مورد نیاز است

با ثروت‌های روی زمین و زیر زمین در باشور کوردستان، مردم ما به راحتی می‌توانند زندگی کنند. با این حال، حکومت آنجا همان سیاست حزب عدالت و توسعه و اردوغان را دنبال می‌کند. یعنی مردم را گرسنه می‌کند و این گونه آنها را به خود نیازمند می‌کند. این امر ما هنرمندان کورد را ناراحت می‌کند. زندگی خوب حق مردم ماست. با این حال، اتفاقی که می‌افتد این است: در باشور، برخی از خانواده‌ها، برخی از سیاستمداران، برخی از مردم دارای ثروت زیادی هستند. مردم وطن‌دوست ما هم به یک لقمه نان نیازمندند. بنابراین انتخابات می‌تواند فرصتی برای تغییر باشد. باید همه در رای گیری شرکت کنند و از رای خود استفاده کنند. دموکراسی حق مردم ماست نه اشغالگری. منتظر خبرهای خوب شما هستیم.