جنبش فرهنگی در اروپا: مقاومت شنگال درویش‌های معاصر را می‌آفریند

جنبش فرهنگی در اروپا در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد نسل‌کشی در شنگال گفت: «تهاجمات دولت ترکیه و پ‌دک به شنگال ادامه دارد. مقاومت شنگال درویش‌های معاصر را می‌آفریند. ایزدیت باید محافظت و توسعه یابد.»

جنبش فرهنگی در اروپا در بیانیه‌ای مکتوب به مناسبت هفتاد و چهارمین سالگرد فرمان (نسل‌کشی) در شنگال، گفت: «در قرن بیست و یکم، زمانی که جنگ جهانی سوم رخ داد، مردم ایزدی ما دوباره با یک نسل‌کشی در شنگال با حمایت و خیانت حزب دموکرات کوردستان (پ‌دک) از آن مواجه شدند. به ویژه با برنامه‌ریزی فاشیسم دولتی ترکیه برای پیشبرد داعش، تلاش شد تا سیاست‌های نسل‌کشی به نام فرمان ۷۴ با خیانت پ‌دک به نتیجه برسد. مردمی که خود را از فرمان ۷۳ نجات داده بودند، با قتل‌عام هزاران کودک، جوان و زن در ۳ اوت ۲۰۱۴، با ظلم داعش و مشارکت خائنین سعی در نابودی آنها شد. آنها می‌خواستند جامعه‌ای را که بر پایه رهبری زنان ساخته شده بود، حذف کنند. آنها کودکان در سنین پایین را اسیر کردند و زنان ایزدی را در بازارها فروختند. بنابراین هدف آنها شکستن اراده جامعه ایزدی در شخصیت زنان بود. اساساً هدف شکستن اراده، فرهنگ و زندگی مردم ایزدی بود. زنان هدف قرار گرفتند زیرا منبع اصلی زندگی و فرهنگ کهن بودند.

«نسل‌کشی توسط گریلاها متوقف شد»

عبارات زیر نیز در بیانیه آمده است:

«در چنین تاریخی به رهبری گریلاهای ه‌پ‌گ/ یژا-استار، با حمایت ی‌پ‌گ/ ی‌پ‌ژ و همکاری مردم شنگال، حمله نسل‌کشی در شنگال متوقف شد و مقاومت لحظه به لحظه افزایش یافت. با رهبری زنان آزاد، این مقاومت به پیروزی تبدیل شد. می‌توان گفت که مردمی که ذات و سنت خود را به تمام معنا حفظ می‌کنند و امروز سرچشمه فرهنگ کهن هستند، به سمت خودمدیریتی حرکت می‌کنند. امروز با وجود همه فشارها و عملکردهای دولت عراق، خیانت پ‌دک و تهاجم‌گرایی دولت ترکیه، مردم ایزدی ما در شنگال به یمن ارزش‌های تاریخی خود زنده هستند. این نشان‌دهنده فرهنگ باستانی است.

مردم ایزدی ما کهن‌ترین فرهنگ و اعتقاد را دارند. می‌خواهد با خودسازمانی که امروز به دست آورده از وقوع نسل‌کشی‌ها جلوگیری کند. با وجود گذشت ده سال از نسل‌کشی، تهاجمات دولت ترکیه و پ‌دک به شنگال ادامه دارد. فرهنگ ایزدی سال‌ها میزبان فرهنگ و هنر کوردی بوده است. امروز نیز با تمام وجود و آوازهایش درویش‌ها را می‌آفریند.

«ایزدیت باید محافظت و توسعه یابد»

ما به عنوان هنرمندان فرهنگی کورد، بر اهمیت توسعه ایزدیت و ​​حفظ موجودیت آن تأکید می‌کنیم. در این روند که انواع هجمه‌ها علیه هویت، فرهنگ، زبان و هنر کوردی در حال توسعه است، دفاع از سرچشمه کوردی برای ما اهمیتی انکارناپذیر دارد. به همین دلیل، ما به عنوان هنرمندان جنبش فرهنگی، اقدام نسل‌کشی ۳ اوت را محکوم می‌کنیم و از همه دوستان، شخصیت‌های آزادیخواه و هنرمندان کورد می‌خواهیم که در تلاش‌ها برای کسب موقعیت سیاسی شنگال و جلوگیری از یک نسل‌کشی جدید نقش داشته باشند. ما همچنین از همه میهن‌دوستان کورد می‌خواهیم که با روحیه دوران از زبان، هویت، رقص و پایکوبی و فرهنگ خود صیانت کنند. همه باید در کنش‌ها و راهپیمایی‌هایی که با روحیه مقاومت شنگال سازماندهی شده است شرکت کنند و صدای خود را بلند کنند تا از نسل‌کشی جلوگیری شود. در پایان یاد و خاطره همه شهدای شنگال را در شخص مام زکی شنگالی با سپاس و احترام گرامی می‌داریم.»