مقرهای دولت ترکیه در جنوب کردستان و اهدافشان

​​​​​​​دولت ترکیه از سال ۱۹۹۱/ ١٣٧٠ با فعالیت‌های جاسوسی جایگاه خود در جنوب کردستان را مستحکم کرد. از سال ۱۹۹۷/ ١٣٧۶ با درست کردن دهها مقر و پادگان نظامی در منطقه حضور دارد. به دلیل حملات دولت ترکیه صدها هموطن باشور کردستان شهید شده‌اند

  دولت ترکیه روز چهارشنبه با جنگنده‌هایش منطقه‌ی دیرلوک در باشور کردستان را بمباران کرد که طی این بمباران ۶ شهروند غیر نظام شهید شدند. بعد از این رخداد شهروندان شیلادزی دیروز به مقرهای دولت ترکیه در منطقه حمله کردند. خلق خواهان برچیده شدن مقرهای نظامی دولت ترکیه در منطقه و پایان بمبارانهای خاک باشور کردستان بودند. آنها خودروهای نظامی مقر نظامی سیری را آتش زدند. همچنین چادرهای این مقر را نیز سوزانده و تعدادی تانک و زره‌پوش را به آتش کشیدند. ۲ سرباز ترک نیز توسط شهروندان دستگیر شدند. خلق خشمگین شیلادزه این دو سرباز را به نیروهای پیشمرگ تحویل دادند.

  جنگنده‌های ارتش ترک برای ترساندن مردم با ارتفاع کم در منطقه به گشت زنی پرداختند و اطراف شیلادزه، دیرلوک و زاپ را بمباران کردند. سربازهای ترک مردم را به رگبار بستند و ۲ هموطن را شهید کردند. پس از این واقعه مولود چاوش اغلو وزیر امور خارجه‌ی دولت ترکیه با نیچیروان بارزانی نخست وزیر سابق و نامزد کنونی ریاست اقلیم کردستان تلفنی صحبت کرد. بارزانی اعلام کرد، در مورد این رخداد در حال تحقیق و بررسی هستند.

  دولت ترکیه از سال ١٩٩١/ ١٣٧٠ از راه جاسوسی در باشور کردستان نفوذ کرد. از سال ۱۹۹۷/ ١٣٧۶ دهها پادگان و مقر نظامی در منطقه احداث کرده است و بدون وقفه به منطقه حمله میکند. به دلیل حملات ارتش ترکیه در این ۲۵ سال صدها شهروند غیرنظامی شهید و تعداد بسیاری نیز زخمی شده‌اند. خشم شهروندان بر علیه کمپهای دولت ترکیه که با همکاری و پشتیبانی حزب دمکرات کردستان-پ.د.ک آنها را تاسیس کرده است، روز به روز افزایش می‌یابد.

  دولت ترکیه از سال ۱۹٨۳/ ١٣۶٢ عملیات "برون مرزی"را علیه جنوب کردستان آغاز کرده است. دولت ترکیه که با عملیاتش بر ضد پ.ک.ک تسکین پیدا نمی‌کند، با پشتیبانی و همکاری پ.د.ک مقرهای نظامی و کمپهای جاسوسی در خاک باشور کردستان احداث کرده است. با این شیوه می‌خواهد در این بخش کردستان قدرت اول و غالب باشد.

  دولت ترکیه پس از سال ۱۹۹۱/ ١٣٧٠ عملیاتی بر ضد مناطق حفاظت شده‌ی مدیا با عنوان "عملیات برون مرزی"  انجام می‌دهد. در خط هولیر-دهوک-زاخو کمپهای اطلاعاتی و جاسوسی تاسیس کرد و سپس این کمپها را به مراکز نظامی تبدیل کرد. هزاران سرباز و تانک و زره‌پوش و خودروی نظامی در این مقرها وجود دارند.

◾️ ابتدا کمپهای جاسوسی را احداث کردند

  دولت ترکیه در دهوک -زاخو که به مناطق بادینان شناخته می‌شوند و همچنین در هولیر کمپهای اطلاعاتی و جاسوسی احداث کرده است. این کمپهای جاسوسی را که در سال ۱۹۹۷/ ١٣٧۶ و پس از عملیاتهای" خارج مرزی" با نام "عملیات چکش"درست کردند بعدا تبدیل به مقر نظامی شدند.

◾️ کمپهای دولت ترکیه در منطقه

  اکنون دولت ترکیه مقرهای نظامی در بامرنی، شیلادزه، باتوفا، کانی ماسی، کربی، سنکی، سیری، قوبکی، قومری، کوخی سپی، سری زیر، گلی زاخو و آمیدی دارد. در هولیر و دهوک، زاخو و آمیدی نیز شاخه‌هایی از دستگاه استخباراتی میت وجود دارد.

  دولت ترکیه پس از سال ۲۰۱۴/ ١٣٩٣ در بعشیقه، سوران و قلاچولان نیز کمپهایی تاسیس کرده است، مقرهای پیشین در منطقه‌ی هریر در نزدیک هولیر نیز به عنوان کمپ استفاده می‌شوند.

  همچنین دولت ترکیه فرودگاه سابق هریر و مقر سابق هریر در نزدیک هولیر را به کمپ تبدیل کرده است.

  در زومار نیز برای آموزش برخی گروهها کمپهایی درست کرده است.

  ارتش ترکیه در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۷ /۲۳ آذر ١٣٩۶ در مناطق برادوست و خواکورک نیز دست به حملاتی زده و در ۱۱ مارس ۲۰۱٨ /۲۰ اسفند ١٣٩٧ حملاتش را گسترش داده است.

  ارتش اشغالگر ترکیه تعداد زیادی سرباز در منطقه‌ی برادوست جمع کرده و می‌خواهد از این راه حضور همیشگی خود در خارج مرزهایش را تثبیت کند. در اطراف روستای برمیزه، یشمه، لیلکان، و کولته مقر و کمپ و در کوهستان سیرو، دره‌ی ماسیرو، دره‌ی علی دریژ، کوهستان کفورت و کوهستان لیلیکان پناهگاه و سنگر سربازی درست کرده است.

  ارتش ترکیه می‌خواهد برای بمبارانهایش ساکنین منطقه، روستاها، باغها و زمینهای کشاورزی و سرزمین خود را خالی کنند. در روستاهای برمیز، یشمه، لیلیکان و کولت در تلاش است تا سیاست جاسوسی و مزدوری را بر خلق تحمیل کند و از این راه نتیجه‌ای بدست آورد.

◾️ جاسوسی

  یکی از کارهای اصلی دولت ترکیه در باشور کردستان، کار استخباراتی و جاسوسی است. دستگاه اطلاعاتی ملی ترکیه میت و دستگاه اطلاعاتی حزب دمکرات کردستان (پاراستن) با هم همکاری می‌کنند. تعدادی از رسانه‌های پارتی که ترکیه از آنها پشتیبانی می‌کند، اطلاعاتی را از مناطق مختلف جمع‌آوری می‌کنند. واضح است که در این رسانه‌ها تعدادی به صورت مستقیم با میت همکاری می‌کنند.

  دولت ترکیه مراکز جاسوسی خود را در بسیاری از شهرهای تحت کنترل د.پ.ک در هولیر، دهوک و زاخو افزایش داده است، اما از مناطق در کنترل اتحاد میهنی کردستان ی.ن.ک نیز چشمپوشی نکرده است. در سلیمانیه و هلبجه و گرمیان نیز تعدادی دستگاه و سازمان و نهاد ترکیه حضور دارند که با نام "کمپانی ویژه" کار می‌کنند.

  در منطقه‌ی کرکوک نیز جبهه‌ی ترکمن عراق توسط میت ترکیه درست شده است و از کسانی مانند ارشد صالحی استفاده می‌کنند.

  یک اسلحه‌ی دیگر دولت ترکیه شرکت‌های دولت ترکیه در باشور کردستان است که تعداد آنها در سالهای اخیر بسیار افزایش یافته است و تنها در بخش ساختمان‌سازی و راه‌سازی بیشتر از هزار و ۳۵۰ کمپانی ترکیه در باشور کردستان کار می‌کنند. واضح است که بخشی از این کمپانیها به طور مستقیم برای میت کار می‌کنند.

◾️ مکانهای استراتژیک کمپها

  کمپها که از دروازه‌ی مرزی خابور آغاز می‌شوند، بر روی مرزها تا سوران ادامه دارند. برای آنکه مناطق خنیره، کرکوک و کیله‌شین در مرزهای ترکیه-ایران-عراق را محاصره کنند.

  در سیدکان یک کمپ دیگر تاسیس کرده‌اند. در شهرکهای دیانا و چومان نیروهای نظامی را مستقر کرده است. می‌خواهد از راه این نیروها بر قندیل فشار وارد کند.

  کمپ و نیروهای ترکیه در رانیه، سنگسر و قلادزی در مرز منطقه‌ی راپرین که تحت کنترل ی.ن.ک هستند تخلیه شدند. دلیل تخلیه‌ی این کمپها نیز به رخدادی برمی‌گردد که طی آن نیروهای آمریکایی بر سر سربازان و جاسوسان ترکیه گونی انداختند و پس از این رخداد نیروهای ترکیه این مناطق را تخلیه کردند.

◾️ کار و اهداف مقرها و کمپهای ترکیه

  کمپهای ترکیه در دروازه‌ی مرزی خابور به سمت شرق، در باتوفا، بامرنی، آمیدی، دیرلوک و شیلادزی قرار دارند. اهداف درست کردن این کمپها عبارتند از:

- هدف از احداث کمپ باتوفا، بامرنی و آمیدی برای کنترل منطقه‌ی هفتانین و متینا است و در صورت انجام هر حمله‌ای به این مناطق از این کمپها استفاده می‌کنند. با کمپ مرزی کانی ماسی که در مقابل بامرنی است منطقه‌ی هفتانین محاصره شده است.

- می‌خواهند بوسیله‌ی کمپهای آمیدی، دیرلوک و شیلادزه که در شرق هفتانین و متینا قرار دارند، مناطق زاپ و زاگرس را کنترل کنند.

- در عملیات سال ۲۰۰٨ بر علیه منطقه‌ی زاپ، که ارتش ترکیه در این عملیات شکست خورد، می‌خواستند منطقه‌ی چمچو در میان زاپ و زاگرس را کنترل کنند، اما یک هلی کوپتر ارتش ترکیه در آنجا هدف قرار گرفت و سقوط کرد و دهها سرباز ترک کشته شدند، به همین دلیل ارتش ترکیه مجبور به عقب‌نشینی از این منطقه شد.

- می‌خواهند با مراکز نظامی در مرزها، مناطق کوهستان هفتانین - متینا- زاپ و زاگرس را از شمال و جنوب را محاصره کنند. بوسیله‌ی کمپ دیرلوک می‌خواهند ارتباط مابین زاپ و کوههایش را مختل کنند.

- در مرز متینا در دشتان، کاراتاش، تپه‌ی سور، کوه محمد جیک و ۳ کوه دیگر در این مرز و در آشوتی، زاویته، کوپرلو، آروشه و المینه مقرهای نظامی درست شده است.

- یگان توپخانه‌ای برای حملاتشان از کمپهای زاپ، گردان ۴۹ چَله در مرزها را در گری، شکیر، سیفری تپه، سری سیفیو، مقر نظامی بلیجان، خان تپه، ارتوش، گرین کاله، کوردینه و علیشر ایجاد کرده‌اند.

- در جنوب شرق دیرلوک در باشور کردستان در منطقه‌ی بارزان، میرگسور و سوران کمپهایی درست کرده‌اند.

- در منطقه‌ی سوران به طرف شمال و در دشت خط سیدکان نیز کمپهایی دارند. بوسیله‌ی کمپهای آن مکانها می‌خواهند خنیره، خواکورک و کیله‌شین را محاصره کنند.

- در دیانای در مرز ایران، چومان، رانیه، سنگسر و قلادزی نیز کمپهایی دارند. هدف اصلی این کمپها قندیل است.

- در شمال منطقه‌ی خنیره و خواکورک، در منطقه‌ی جیلو(جولمرگ) مقرهای سربازی اورمار و شتازن و در مرز آواشین به طرف بیسوسن و هرکی، مقرهای نظامی کوه نرزه، بیزلی و روباروک، در خاکورک نیز در کوههای خاپشکی و هارون کونسرفه پادگانهای نظامی وجود دارد.

◾️ بی‌آبرویی خارج مرزها

  دولت ترکیه در سال ۱۹٨۳ بر ضد پ.ک.ک عملیاتی " برون مرزی" انجام داد، اما هیچ نتیجه ای بدست نیاوردند. در اینجا برای یادآوری در مورد تک تک عملیاتهای خارج از مرز بحث خواهیم کرد:

- اولین عملیات "برون مرزی" دولت ترک پس از امضای تفاهم نامه‌ی همکاری و امنیتی مرزی در زمان کنعان اورن با حکومت بغداد در سال ۱۹٨۳/ ١٣۶٢ انجام شد. این عملیات ۲۵ مه ۱۹٨۳ /۴ خرداد ١٣۶٢ انجام شد و ۷ هزار سرباز در آن شرکت داشتند.

- پس از آنکه پ.ک.ک در شمال کردستان دست به فعالیت نظامی زد در اکتبر ۱۹٨۴/آبان ١٣۶٣ دولت ترکیه دومین عملیات "برون مرزی" را انجام داد.

- عملیات سوم روز ۱۲ آگوست ۱۹٨۶/۲۱ مرداد ١٣۶۵ انجام شد و هم زمان با پ.ک.ک، کمپهای پ.د.ک هم هدف قرار گرفتند و تعداد زیادی پیشمرگ و غیر نظامی هم شهید شدند.

- عملیات بعدی خارج از مرز در ۱۹۹۱/ ١٣٧٠ با نام "جارو" انجام شد و فقط اسم این عملیات برای آنها باقی ماند.

- در همان سال در اکتبر ۱۹۹۱/ آبان ١٣٧٠ با پشتیبانی و همکاری پ.د.ک و ی.ن.ک، دو عملیات دیگر انجام شد. بعد از این عملیاتها دولت ترکیه در خاک باشور کردستان شروع به درست کردن کمپهای استخباراتی و جاسوسی کرد.

- پس از آنکه ارتش ترکیه متحمل ضربات سنگینی از گریلاها شد، تورگوت اوزال رئیس جمهور وقت ترکیه پیام" جنگ را تقلیل دهید" را برای اوجالان فرستاد. ارتش ترکیه به چیز دیگری فکر می‌کرد. در ۶ مارس ۱۹۹۲ /۱۶ اسفند ١٣٧٠ عملیات هشتم خارج مرز را با نام "نفوذ" انجام داد و بدون نتیجه به پایان رساند.

- ارتش ترکیه در ۱۲ اکتبر ۱۹۹۲/ ۲۰ مهر ١٣٧٠ با شرکت ۱۵ هزار سرباز، با تانک، توپ، هلی کوپتر و جنگنده‌های خود دست به انجام عملیاتی زد. اما تنها ۲۰ روز توانست در مقابل گریلا مقاومت کند.

- عملیاتی دیگر شبیه عملیات پیشین انجام شد. این عملیات در ۱۰ ژوئن ۱۹۹۳ /۲۰ خرداد ١٣٧٢ تا ۲٨ ژانویه ۱۹۹۴/ ٨ بهمن ١٣٧٢ ادامه داشت.

- ارتش ترکیه روز ۶ فوریه‌ی ۱۹۹۴/ ۱۷ بهمن ١٣٧٢ به منطقه‌ی مزری و کاریدری حمله کرد.این عملیات نیز بدون نتیجه بود.

- ماه آوریل/اردیبهشت همان سال نیز در همان منطقه عملیاتی دیگر انجام داد که به سرنوشت عملیات قبل دچار شد.

- ارتش ترکیه در سال ۱۹۹۵/ ١٣٧٣ و پس از آماده سازی بسیار دست به یک حمله ی گسترده زد. نام این عملیات"آهن" بود. دولت ترکیه در آن زمان اعلام کرد، این عملیات پس از عملیات اشغال قبرس بزرگترین عملیات خارج مرز بوده است. عملیات با شرکت ۱۳ هزار ژنرال، ۳۵ هزار سرباز در روز ۲۰ مارس ۱۹۹۵ /۲۹ اسفند ١٣٧٣در هفتانین آغاز شد. پ.د.ک از این عملیات حمایت می‌کرد و حدود ۴۵ روز ادامه داشت.

- ارتش ترکیه پس از یک سال دو عملیات دیگر انجام داد. هدف از عملیات اول در ۶ مارس ۱۹۹۶ /۱۶ اسفند ١٣٩۴، خط سرحد، هفتانین و کیله رش بود. عملیات دیگر با عنوان "سیلی عقاب" انجام شد. این عملیات شهروندان غیرنظامی را هدف قرار داد. در دسامبر همان سال و در روزهای پایانی سال ارتش ترکیه و پ.د.ک در باشور کردستان دست به انجام عملیات زدند.

- ارتش ترکیه با گذشت زمان تعداد نیروهایش را افزایش می‌داد و از تکنولوژی نظامی پیشرفته‌تر استفاده می‌کرد. اولین عملیات در سال ۱۹۹۷/ ١٣٧۵ با نام "چکش" انجام شد. این عملیات در ۴ مه ۱۹۹۷ /۱۴ اردیبهشت ١٣٧۵ آغاز شد و این بار ۵۰ هزار سرباز در این عملیات شرکت داشتند. پس از آنکه ۲ هلیکوپتر ترکیه هدف قرار گرفتند و سقوط کردند و فرماندهان عملیات کشته شدند، پس از آن عملیات پایان یافت.

- دولت ترکیه نتیجه‌ای را که انتظار داشت از عملیات چکش به دست نیاورد. به همین دلیل باز هم در ماه سپتامبر همان سال با ۱۰۰ تانک و ۱۰ هزار سرباز دست به عملیات دیگری در خارج مرز زد. این عملیات که پ.د.ک هم در آن شرکت داشت با نام "ضربه چكش" انجام شد. این عملیات هم به سرنوشت عملیات چکش دچار شد. پس از این عملیات دولت ترکیه مرکز استخباراتی و جاسوسی خود را در زاخو تاسیس کرد و در بسیاری از مناطق دیگر توپ و تانک و سلاح سنگین مستقر کرد. به ویژه در باتوفا، کانی ماسی، بامرنی و شیلادزی و تعداد زیادی سرباز نیز به این مکانها منتقل شدند.

- ارتش ترکیه در بهار سال ۱۹۹٨/ ١٣٧۶ با ۴۰ هزار سرباز عملیات دیگری با نام مراد در داخل خاک باشور کردستان انجام داد، اما پیروزی به دست نیاورد.

- ارتش ترکیه در سال ۱۹۹۹/ ١٣٧٧ و برای ۲۴مین بار دست به عملیات خارج مرز زد. این عملیات با نام "ساندویچ" انجام شد اما این عملیات هم برای آنها نتیجه‌ای نداشت.

- ارتش ترکیه همراه پ.د.ک در ۴ مه ۲۰۰۰ /۱۵ اردیبهشت ١٣٧٨ در هفتانین دست به انجام عملیاتی زد، اما پس از ۴ روز مجبور به عقب نشینی شد.

- ارتش ترکیه ۲۵مین عملیات خارج مرز را در دسامبر ۲۰۰۷ / دی ١٣٨۶ با پشتیبانی نیروهای هوایی انجام داد اما این عملیات هم بیهوده بود.

- روز ۲۱ فوریه‌ی ۲۰۰٨ /۲ اسفند ١٣٨۶ عملیات برون مرزی دیگری با نام "آفتاب" آغاز شد. یاشار بویوک آنت نتوانست از این عملیات لذت ببرد. در این عملیات به زاپ حمله شد، اما آنها با مقاومتی بی‌نظیر روبه رو شدند. دهها سرباز ترک کشته و یک هلی کوپتر آنها هدف قرار گرفت و سقوط کرد .ارتش ترکیه ناچار شد در روز ۲۹ فوریه/ ۱۰ اسفند عقب‌نشینی کند.