نامه حزب کارگران کوردستان به خلق آمریکا و پریزیدنت ترامپ

"ما تروریست نیستیم، ما خود قربانیان تروریسم دولتی هستیم، به دلیل دفاع از خلقمان مجرم قلمداد شده‌ایم."

   کمیته روابط خارجی حزب کارگران کوردستان در پاسخ به مقایسههای انجام شده بین جنبش کورد و داعش در میانه کارزار نسل‌کشی دولت ترک علیه خلق کورد، نامه‌ای را خطاب به مردم آمریکا و پریزیدنت دونالد جی ترامپ نوشته است.

   متن این نامه بدین شرح است:

   "به مردم آمریکا و پریزیدنت دونالد جی ترامپ

   ما مقایسه بین جنبشمان و آدمکشان داعش را رد می‌کنیم. پاسخ ما بدین شیوه است: امروزه بیش از ۴۰ میلیون کورد در خاورمیانه زندگی می‌کنند. در خاتمه جنگ جهانی اول، قدرتهای خارجی کوردها را بین چهار قدرت مستبد ایران، عراق، سوریه و ترکیه- جایی که جنبش ما از آنجا آغاز شده است- تقسیم کردند.

   طی سالهای مدید، خلق کورد صرفا از این حکومتها خواستار حقوق بنیادین دمکراتیک خود بوده است که شما امروزه از آن بهره‌مند هستید؛ حق موجودیت و حیات، حق تکلم به زبان مادری و بهره‌گیری از فرهنگ خود و مشارکت در سیاست به عنوان شهروندان آزاد و برابر.

   حزب کارگران کوردستان برای مقاومت در برابر خشونت دولت ترک تاسیس شد

   ترکیه همواره به شیوه‌ای سبعانه کوردها را منکوب کرده است: بمباران با سلاحهای پیشرفته، بیرون راندن آنها از خانه‌هایشان در نیمه‌های شب و مفقود کردن آنها، زندان و شکنجه، ویران کردن روستاها و ممنوعیت زبان و فرهنگ آنها. تا زمانی که ما حزب کارگران کوردستان را در سال ۱۹۷۸ به منظور مقاومت در برابر خشونت دولت ترک علیه خلق کورد تاسیس نمودیم، صدها هزار نفر از کوردها در کوردستان ترکیه قتل‌عام شدند. ما مجبور نیستیم خیلی به عقب برگردیم، در دهه ۹۰ میلادی دولت ترکیه ۴ هزار روستای کورد را تخریب و ۱۷ هزار نفر از کوردها در نتیجه اقدامات غیر قانونی کشته شدند.

   تلاشهای ما نادیده گرفته شده است

   رهبران ترکیه همانند بسیاری از مستبدان در طول تاریخ بر این اعتقاد بوده‌اند که آنها می‌توانند خواست اصلی انسان را برای برخورداری از حیاتی آزاد با خشونت و ترور درهم بشکنند. آنها به ما برچسب تروریست و مجرم زده و صدها میلیون دلار را برای اطلاق ما به عنوان ترریست در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا خرج کرده‌اند، و این در حالی است که نیروهای آنها، با نقض کلیه حقوق و اصول بین‌المللی دست به قصاوتهای غیر قابل وصفی زده‌اند. اما همزمان ما با درک این نکته که این جنگ می‌تواند خاتمه یافته و حقوق کوردها نهادینه شود، ما کنوانسیونهای ژنو را امضا کرده و از سال ۱۹۹۳ در مقاطع مختلفی خواهان برگزاری مذاکراتی برای راه حل مسئله شده‌ایم. اما تمامی تلاشهای ما نادیده گرفته شده‌اند.

   حزب کارگران کوردستان هیچگاه آمریکا یا هیچ کشور دیگری را هدف قرار نداده است

   حزب کارگران کوردستان هیچگاه امریکا یا هیچ کشور دیگری را هدف قرار نداده است. ما هیچگاه به منظور حل این مناقشه از طرق سیاسی، از میز مذاکره دور نشده‌ایم، در واقع از سال ۱۹۹۳ به بعد به منظور هموار نمودن گفتگو و مذاکره تا به کنون ۸ بار  اعلام آتش‌بس نموده‌ایم. پروژه حزب کارگران کوردستان بر مبنای حقوق و آزادیهای بنیادین بشری، آزادی جنسیتی، پلورالیسم دینی و حقوق اکولوژیکال بنیاد نهاده شده است.

   زمانی که داعش عملیات ترور خود را در سرتاسر سوریه و عراق آغاز نمود، مجبور به پاسخ شدیم. این گروه نه تنها ایده‌آلهایی را که سالیان مدیدی برای آن جنگیده بودیم مورد تهدید قرار می‌داد، بلکه امنیت دهها میلیون انسان را نیز در معرض تهدید قرار می‌داد. کشورهای مسلح و مرفه منطقه و جهان با برآورد هزینه‌های عمل، واکنش کندی را نسبت به در معرض خطر قرار گرفتن میلیونها نفری که احتمال داشت در معرض خطر افراطی‌گری قرار بگیرند، نشان دادند.

   در اگوست سال ۲۰۱۴، ما در شنگال، عراق- جایی که داعش مرتکب سبعیتی علیه جامعه ایزدیان شد- کارزاری انسان‌ دوستانه را آغاز کردیم. بعد از آن بود که سازمان ملل متحد این سبعیت داعش را به عنوان ژنوساید به رسمیت شناخت. ایزدیان از سوی جهانیان بی‌دفاع رها شده و در مواجهه با دشمنی قرار داشتند که نیروهای منطقه‌ای تا آن زمان نتوانسته بودند از این حمله آنها ممانعت به عمل آوردند. نخستین واحد نظامی که متشکل از فقط ۷ نفر بود [از سوی] ما به منطقه اعزام شد. با چنین آغازی، ما توانستیم یک کریدور انسانی را به سوری شمال شرق سوریه آغاز کنیم و ۳۵ هزار غیر نظامی محاصره شده را در کوههای شنگال به منطقه امن انتقال دهیم. در ادامه، ما برای آزادسازی مناطق دیگر از کنترل داعش به نیروهای دیگر پیوستیم.

   ترکیه برای متوقف نمودن افراطیون داعشی هیچ اقدامی انجام نداد

   در حالی که در جریان این نبرد، هزاران نفر از نیروهای جنبشمان و خلقمان جان خود را از دست داده‌اند؛ دولت ترک که ما را به عنوان تروریست می‌خواند، هیچ اقدامی را برای توقف افراطیون داعش که  به ترور غیر‌نظامیان بی‌گناه در سراسر جهان دست می‌زدند انجام نداد. دولت ترک امروزه با خشونتی بیشتر از زمانیکه داعش حملات بین‌المللی را طراحی و از مرزهای خود انجام می‌داد، به شمال-شرق سوریه حمله نموده است. آنها باندهای تروریستی وابسته به القاعده را برای شکنجه و قتل افرادی که داعش را شکست داده‌اند، اعزام کرده‌اند. آنها مفصل‌بندی ساده هویت کوردی را به عنوان تهدیدی بزرگتر از گروههایی قلمداد می‌کنند که بیگناهان را نه فقط در شنگال و کوبانی، بلکه در پاریس، منچستر و نیویورک هدف قرار دادند.

   بسیاری از آمریکاییان در ماه مه ۲۰۱۷ مشاهده کردند که چگونه رئیس جمهوری دولت ترک، پریزیدنت اردوغان به محافظانش دستور داد که به معترضان صلح طلب کورد در پایتخت شما حمله کنند؛ تصور کنید که در کوردستان با کوردها چکار می‌کنند. ما تروریست نیستیم؛ ما قربانیان دولت تروریست هستیم. اما ما به دلیل دفاع از خلقمان مجرم هستیم. ما براین باور هستیم که مردم آمریکا قادر به قضاوت خواهند بود که تروریستهای خطرناک این جهان چه کسانی هستند."