تصویر

آجار: بیایید از زبان کوردی صیانت کنیم و حملات را در هم شکنیم

شوکت آجار مدیر مرکز فرهنگی و پژوهشی زبان آرسیسا از خلق کورد خواست تا در برابر حملات به زبان کوردی هُشیار باشند.

نارضایتی‌ها و اعتراضات از حمله‌ای که هفته گذشته در شهر آمد علیه مؤسسات زبان کوردی انجام شد و در نتیجه آن ۲۹ تلاشگر حوزه زبان کوردی بازداشت شدند، ادامه دارد.

مدیر مرکز فرهنگی و پژوهشی زبان آرسیسا، که در وان روی زبان کوردی کار می‌کند، و یکی از معلمان آن مرکز به نام شوکت آجار گفت عملیات انجام شده بخشی از سیاست همگون‌سازی است، علیرغم همه فشارها و ظلمی که بر زبان کوردی وارد شده است این زبان همیشه زنده مانده و بر روی پای خود خواهد ماند.

«آنها نمی‌خواهند در خیابان و در خانه به زبان کوردی صحبت شود»

آجار در این رابطه با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد و گفت: «حملات به زبان کوردی در سال‌های اخیر افزایش یافته است. این سیاستی است که صد سال است ادامه دارد. آنها می‌خواهند زبان کوردی را آسمیله و نابود کنند. شهرداری‌ها تابلویی به زبان کوردی نصب می‌کنند. اما آنها نمی‌توانند تحمل کنند و به همین تابلوها هم حمله می‌کنند. برای اینکه نمی‌خواهند زبان کوردی در هیچ کدام از ابعاد زندگی استفاده شود. ما این سیاست را محکوم می‌کنیم.»

«بهتر است بیخود تلاش نکنند، ما تسلیم نمی‌شویم»

آجار ادامه داد: «در آمد به موسسات زبان کوردی حمله شد و ۲۹ نفر از رفقای ما بازداشت شدند. چون نمی‌خواهند ما اساسا کوردی صحبت کنیم، نمی‌خواهند برای زبان کوردی کاری کنیم. زبان کوردی یک زبان غنی است؛ زبانی جهانی است. هر کاری که می‌خواهند بکنند، هرگز نمی‌توانند زبان ما را از بین ببرند. فراخوان ما توقف این سیاست‌هاست. بیخود تلاش نکنید، ما هرگز زبانمان را رها نمی‌کنیم و در این راستا حاضریم هر کاری انجام دهیم. زبان کوردی متعلق به ملای جزیری، احمد خانی و میر جلال‌الدین است. از این امانتی که به دست ما رسیده صیانت می‌کنیم و هر روز زبانمان را پیشرفت می‌دهیم. اینگونه به این سیاست‌های کثیف پاسخ خواهیم داد. ما این سیاست‌ها را علیه موسسات و معلمان زبان کوردی شکست خواهیم داد.»