با گذشت ۲۷۱ روز، هنوز سلیمان احمد آزاد نشده است

سلیمان احمد روزنامه‌نگار که توسط حزب دمکرات کوردستان ربوده شده بود، ۲۷۱ روز است که در زندان به سر می‌برد.

روزنامه‌نگار سلیمان احمد

در ۱ اکتبر ۲۰۲۳، سلیمان احمد سردبیر بخش عربی خبرگزاری روژنیوز به دیدار خانواده خود در محله شیخ مقصود در حلب رفت. در ۲۵ اکتبر ۲۰۲۳، سلیمان زمانی که می‌خواست از دروازه پیش‌خاپور (سِمالکا) عبور کند توسط نیروهای حزب دمکرات کوردستان(پ‌د‌ک) ربوده شد و پس از هفت ماه وکلا توانستند با او ملاقات کنند. سلیمان احمد روزنامه‌نگار ۲۷۱ روز است که در زندان حزب دمکرات کوردستان به سر می‌برد.

یک هفته پس از ناپدید شدن سلیمان احمد، آسایش پ‌د‌ک در دهوک در بیانیه‌ای ادعا کرد که ربوده شدن سلیمان احمد روزنامه‌نگار «به دلیل کار روزنامه‌نگاری او نبوده است» و صریحا روزنامه‌نگار سلیمان را به مجازات تهدید کرد. سلیمان احمد نزدیک به ۵ سال است که به عنوان سردبیر در بخش عربی خبرگزاری روژنیوز کار می‌کند.

سرانجام، تحت فشار مدنی روزنامه‌نگاران، اتحادیه‌های کارگری و سازمان‌ها در سطح محلی و بین‌المللی، در ۲۲ مه، وکلای وی اجازه یافتند با وی در زندان امنیتی دهوک ملاقات کنند.

در ۳ ژوئن، دادگاه کیفری اول دهوک اولین روز محاکمه سلیمان احمد روزنامه‌نگار را ۳۰ ژوئن تعیین کرد. اما دادگاه به دلیل آماده نبودن قاضی و ارسال نکردن ابزار مطبوعاتی توسط نیروهای آسایش، جلسه رسیدگی را به ۲۹ جولای موکول کرد.