تصویر

«برای پایان دادن به خودتحمیلی باید در انتخابات شرکت کنیم»

ناظر سیاسی یادگارعلی درباره انتخابات باشور کوردستان گفت: «باید به جناحی رای داد که اقلیم کوردستان را از این بحران‌ها و مشکلات نجات دهد و خودتحمیلی حزب دمکرات کوردستان را از بین ببرد.»

روز بیستم همین ماه، انتخابات پارلمانی اقلیم کوردستان برگزار می‌شود و لیست‌ها و ائتلاف‌های زیادی برای کسب ۱۰۰ کرسی با یکدیگر رقابت می‌کنند. کارشناسان می‌گویند که برخی از لیست‌ها و احزاب شرکت‌کننده در انتخابات در خط خیانت هستند و باید رای به رای‌دهندگان میهن‌دوست داده شود. یادگارعلی ناظر سیاسی در این خصوص با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

یادگارعلی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه اقلیم کوردستان در حال حاضر بحران‌ها و شرایط سخت زیادی را پشت سر می‌گذارد، ادامه داد: «همه بحران‌های موجود در اقلیم کوردستان، نتیجه مدیریتی است که در اقلیم کوردستان وجود دارد.

اگر از نظر اقتصادی و مالی نگاه کنیم، می‌بینیم که ما به دنباله‌روی عراق تبدیل شده‌ایم، باید منتظر باشیم که دولت عراق برای ما حقوق، نفت و دارو بفرستد. از نظر مالی وضعیت کارمندان بد است و فرصت شغلی برای جوانان وجود ندارد.

از نظر سیاسی می‌بینیم که فشار زیادی بر اقلیم کوردستان وجود دارد، کشوری مانند ترکیه در امور سیاسی اقلیم کوردستان نفوذ زیادی دارد. ترکیه در حال اشغال و اجرای عملیات است. می‌توانم بگویم که اقلیم کوردستان در شرایط سختی قرار دارد، اکثر نهادهای آن ضعیف شده اند. چون انتخابات به موقع برگزار نشد. حزبی مانند پ‌دک برای انتخابات موانع ایجاد می‌کند.

اگرچه اتحادیه میهنی کوردستان (ی‌ن‌ک) بخشی از حکومت است، اما ی‌ن‌ک معتقد است که شریک واقعی نیست، پ‌دک اقتدار خود را بر همه نهادها و پارلمان تحمیل کرده است. بنابراین، من علت این بحران‌ها و تنش‌ها در اقلیم کوردستان را به سیاستی که اداره پ‌دک در پیش می‌گیرد، نسبت می‌دهم.

پ‌دک نتوانست با شریک خود یعنی ی‌ن‌ک صادق باشد. بنابراین ی‌ن‌ک می‌گوید ما به خودتحمیلی پایان می‌دهیم. خودتحمیلی چیست؟ مجلس را هر وقت بخواهد باز می‌کند و هر وقت بخواهد می‌بندد. وقتی بخواهد با بغداد صلح کند و وقتی نخواهد، صلح نخواهد بود. بنابراین یک حزب سیاسی نباید با سرنوشت خیلی‌ها بازی کند.»

«ما باید در انتخابات شرکت کنیم»

یادگارعلی همچنین گفت: «پس از تصمیم‌گیری برای اجرای حقوق کارمندان که به نفع کارمندان اقلیم کوردستان است، پ‌دک تاکنون آمادگی اجرای این روند را ندارد. در مقابل این، پ‌دک «هه‌ژماری من» (حساب من) ایجاد کرده است که کاملاً بر خلاف تصمیم دادگاه فدرال است.

از منظر سیاسی هم می‌توان گفت که پ‌دک هر طور که می‌خواهد تصمیم می‌گیرد و درگیری ایجاد می‌کند و با رای آزاد مخالف است. او واقعاً به مسائل ملی فکر نمی‌کند. به عبارت دیگر پ‌دک معتقد است که اقلیم کوردستان به آن تعلق دارد.

در واقع تصمیمات باید به مجلس برگردد و مجلس مشروعیت داشته باشد و نماینده مردم اقلیم کوردستان باشد. متاسفانه در گذشته این کار انجام نمی‌شد. برای پایان دادن به خودتحمیلی باید در انتخابات شرکت کنیم.»

«این انتخابات فرصتی برای مداخله و تقلب فراهم نمی‌کند»

یادگارعلی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اکنون برای تغییر این معادله اشتباه باید رای دهند، گفت: «فرصت بسیار مهمی پیش روی ماست و دادگاه فدرال عراق تصمیم گرفته است که نظام انتخاباتی بصورت چند مرکزی صورت بگیرد و این تصمیمی بسیار مهم است. مهمتر از آن، چیدمان مجدد کرسی‌های سهمیه‌ای است که در گذشته در هر مرحله مشکل‌ساز بوده است.

همچنین بر اساس تصمیم دادگاه فدرال، کمیسیون انتخابات عراق بر انتخابات نظارت خواهد کرد. اهمیت این امر این است که امکان دستکاری و تقلب را کاهش داده است. بنابراین اکنون زمینه بسیار خوبی داریم.

بنابراین مهم است که مردم در انتخابات شرکت کنند، آگاهانه به جناحی رای دهند که بتواند به خودتحمیلی پایان دهد. و در حین رای‌گیری ارزیابی کنند تا بدانند کدام جناح می‌تواند به بحران و مشکلات اقلیم کوردستان پایان دهد.»

«بخش بزرگی از دهوک توسط ارتش و پایگاه‌های ترکیه محاصره شده است»

دکتر یادگارعلی همچنین با اشاره به اینکه نیرویی مانند پ‌دک مانند گذشته رای نمی‌آورد، افزود: «صحبت‌های بافل طالبانی رئیس اتحادیه میهنی کوردستان (ی‌ن‌ک) را می‌بینیم که به وضوح پ‌دک را «خاک‌فروش» می‌خواند. متأسفانه بخش بزرگی از استان دهوک در محاصره سربازان و پایگاه‌های ترکیه قرار دارد.

آنها هر روز شهروندان، خبرنگاران و کنشگران ما را در خاک اقلیم کوردستان به قتل می‌رسانند، امنیت و رفاه ما را تهدید می‌کنند. این بدان معناست که ما هیچ قدرتی برای حفاظت از این موقعیت سیاسی نداریم، ما هیچ قدرت ملی نداریم که جان شهروندان خود را مهم بداند.

اگر حکومت اقلیم کوردستان جان شهروندان خود را مهم می‌داند چرا اقدامی علیه ترکیه نمی‌کند؟ او در عراق چه کرده است؟ او در سطح سازمان ملل چه کرده است؟ در مقابل این همه تخلف و بی‌احترامی که ترکیه به کوردستان و مردم کوردستان می‌کند چه کرده است؟ هیچ کاری انجام نشده است. اقلیم کوردستان هر روز بمباران می‌شود اما بیانیه‌ای ندارند و حتی آن را محکوم نمی‌کنند. یعنی یک مشکل بزرگ در مدیریت وجود دارد و باید اصلاح شود. نیرویی که قدرت را در دست دارد پ‌دک است، باید از طریق انتخابات تغییر کند.»

«برخی از احزاب می‌ترسند و سعی می‌کنند انتخابات انجام نشود»

یادگارعلی در پایان سخنان خود با بیان اینکه پ‌دک از انتخابات می‌ترسد، گفت: «اگر پ‌دک می‌دانست که وضعیتش برای این انتخابات خوب است، تقلب نمی‌کرد، آن آرای جعلی را ایجاد نمی‌کرد. پیش از این پ‌دک سایر احزاب را به تعویق انتخابات و برخی موارد دیگر متهم کرده بود. قبلاً آرایی به اسم کسانی که مرده‌اند، آرای مهاجرین وجود داشت، اما اکنون این چیزها دیگر وجود ندارد.

پ‌دک ترس بزرگی دارد، بخشی از ترس آن اصلاحات در نظام انتخاباتی است. بخش دیگری از ترس او ی‌ن‌ک است، زیرا اکنون ی‌ن‌ک همان ی‌ن‌ک قبلی نیست، اکنون یکپارچه، تک دست و متفق القول است، تنها یک نفر تصمیم می‌گیرد، آن هم رهبر حزب است.

برخی از احزاب می‌ترسند، می‌خواهند از برگزاری انتخابات جلوگیری کنند، می‌خواهند اوضاع عراق فرو بریزد، باعث سردرگمی شود تا انتخابات در اقلیم کوردستان به موقع برگزار نشود. امیدواریم مردم در انتخابات شرکت کنند، آگاهانه شرکت کنند و به این مدیریت پایان دهند. زیرا این نوع مدیریت دیگر مناسب این دوران نیست.»