ریاست مشترکی به محل اعتماد زنان تبدیل می‌شود

فیدان آتاسلیم، دبیر کل ک‌ج‌د‌پ که از جولمرگ و وان بازدید کرد، گفت که حق ریاست مشترکی به زنان اعتماد به نفس زیادی داده است.

غصب اراده و مبارزه زنان

گروهی از زنان فمینیست هفته گذشته از جولمرگ و وان دیدن کردند و با شهردار مشترک و زنان اعضای شورا دیدار نمودند. یکی از اعضای این گروه، فیدان آتاسلیم، دبیرکل پلتفرم «ما جلوی کشتار زنان را خواهیم گرفت» بود. فیدان آتاسلیم با خبرگزاری فرات (ANF) درباره بازدید خود صحبت کرد.

فیدان آتاسلیم با بیان اینکه پيش‌تر نیز گروهی از فمینیست‌ها از الح و آمد بازدید کرده بودند، گفت: «پس از این بازدید قیم منصوب شد و برای تقویت زمینه مبارزه همراه با جنبش زنان کورد و ایستادن در مقابل قیم، ما به عنوان فمینیست این بار به جولمرگ و وان رفتیم. من هم به این گروه پیوستم. زمانی که قیم در جولمرگ منصوب شد، می‌توان دید که چگونه شهرداری حتی از نظر فیزیکی محاصره شده است. همکاران زن ما از شورای شهر حتی نتوانستند برای تحویل اوراق شهرداری بروند، انگار که مجرم بودند، پلیس آنها را محاصره کرده بود. می‌بینیم که زنان از خیابان‌ها، از مکان‌های عمومی به داخل خانه‌های خود عقب‌نشینی کرده‌اند. قیوم یک شهر مملو از ترس ایجاد کرده است، اما مبارزه با این وضعیت جریان دارد که برای صیانت از اراده بسیار مهم است».

فیدان آتاسلیم با یادآوری اینکه در هر دو شهر پس از انتصاب قیم اولین کارشان تعطیلی موسسات و مراکز زنان بود، گفت: «تصور کنید قیم موسسات زنان را می‌بندد، خط تلفنی را که شهرداری برای گزارش خشونت علیه زنان تعیین کرده بود را بستند. وظیفه اولیه آنها تبدیل موقعیت زنان به پروژه‌های ADEM بود، سیاست‌های در رابطه با خانواده توسط قیم حذف شد. کشتار و قتل زنان افزایش یافته، موارد خودکشی افزایش یافته است. از طرف دیگر خشونت علیه زنان پنهان می‌شود. دوستان ما می‌گفتند تنها جایی که زنان می‌توانند معاشرت و دیدار کنند دوره‌های قرآن است. دیدار با ۱۴ شهردار مشترک در وان افتخار پایان دادن به قیم بود. دوستان ما گفتند که همه حوزه‌های خدمات زنان را که بی‌تاثیر شده بودند دوباره فعال می‌کنند اما این بار نیز با دستور صرفه جویی مانع آن می‌شوند.»

فیدان آتاسلیم با بیان اینکه آنها در قبال یکدیگر مسئول هستند و مشکلاتشان مشترک است، گفت: « اقتدار سیاسی نمی‌خواهد که زن عنصر واقعی باشد، بلکه حقوق مشخصی را در چهارچوب مشخصی برای زنان قائل است. زن را به عنوان کسی می‌بیند که بچه‌ها را به دنیا آورده و بزرگ می‌کند. همیشه برای زنان حد و مرز تعیین می‌شود. نظام ریاست مشترکی از نظر نمایندگی این حد و مرز را شکسته است. شهرهایی که در آن زنان در سطح مدیریتی یکسان هستند، به زنان اعتماد به نفس زیادی می‌دهند. فرصت‌ها و منابع بر اساس نیازهای زنان در مدیریت توزیع می‌شود. مبارزه مشترک ما، حل مشکلات با فرصت‌ها و منابع خود، توسط دوستان ما به عنوان خوددفاعی تعریف می‌شود. بنابراین، فرصت‌های بزرگی در حوزه محلی وجود دارد، فرصت‌هایی برای مدیریت و نمایندگی مردم وجود دارد، بنابراین ما نباید از این امر ابایی داشته باشیم. به همین دلیل است که احیای ادارات محلی در شهرهای کوردی بسیار مهم است.»