در رحا دشمنی علیه زبان کوردی محکوم شد

در رحا حملات دولت فاشیست ترکیه علیه زبان کوردی و نهادهای اشاعه دهنده این زبان، محکوم شد، در این کنش گفته شد: ‌«ما با تکلم به زبان کوردی به این حملات پاسخ می‌دهیم.»

این بیانیه در میدان توپچو محله حالیلیه داده شد. نماینده پارلمان از حزب دم پارتی رحا، فرید شن‌یاشار. ریاست مشترک شهرداری جورنِه‌رَش، غریب یَشیل. اعضای مجلس مادران صلح در رحا، اعضای پلتفرم رنج و دمکراسی در رحا و بسیاری افراد دیگر در این کنش مشارکت کردند. در این کنش پلاکارت‌‌هایی با عناوین ‌«همیشه کوردی همیشه کوردی»،‌ ‌«زمان، زمان زبان کوردی است» و ‌‌‌‌«زبان کوردی هویت ما است» برافراشته شد.

مدیر د‌ب‌پ، عثمان ایزگور اشاره کرد که فشارها علیه زبان و فرهنگ کوردی افزایش یافته‌اند،‌ تبعیض را به جامعه تحمیل می‌کند و نژادپرستی را تعمق می‌بخشد، او در ادامه سخنان خود گفت‌: ‌«علیه کوردها، ‌سیاست‌های آسمیلاسیون اجرایی شده است.»

عثمان ایزگور گفت‌:‌‌ ‌«ما هرگز با این ذهنیت غریبه نبودیم که زبان،‌ فرهنگ، میراث و رسوم ما را نیست می‌انگارد. بزرگترین راه موجودیت این ذهنیت فاشیست، دشمنی با کوردها است.‌»

عثمان ایزگور اعلام کرد که زبان مادری یکی از حقوق بنیادین انسان‌ها است و گفت‌:‌‌ «ما به مبارزه خود علیه سخنان و اعمال نژادپرستانه ادامه می‌دهیم.‌»

نماینده پارلمان از حزب دم پارتی در رحا، فرید شن‌یاشار نیز عنوان کرد که در همه‌جا به زبان کوردی باید تکلم کرد و اینگونه به حملات پاسخ داد، او همچنین همگان را فراخواند که از زبان مادری خود صیانت کنند‌‌‌‌‌‌.‌

این بیانیه با سردادن شعارهای ‌«بدون زبان حیات میسر نیست» و ‌«زنده‌باد اراده خلق کورد» به پایان رسید.