ک‌ج‌ک: وقتی با روحیه ۱۴ جولای مقاومت شود، قطعاً دشمن شکست خواهد خورد!

ک‌ج‌ک: «ما باید با روحیه ۱۴ جولای در مقابل اشغالگری و حملات نسل‌کشی دولت ترکیه و ائتلاف آک‌پ-م‌ه‌پ-پ‌د‌ک-داعش علیه باشور کوردستان بایستیم. وقتی با روحیه ۱۴ جولای مقاومت همه‌جانبه شود، قطعاً دشمن استعمارگر و نسل‌کش شکست خواهد خورد.»

بیانیه‌ی ک‌ج‌ک در رابطه با مقاومت ۱۴ جولای

ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) به مناسبت سالگرد مقاومت ۱۴ جولای بیانیه کتبی صادر کرد.

ک‌ج‌ک گفت: «ما وارد چهل و دومین سالگرد مقاومت بزرگ ۱۴ جولای شده‌ایم که توسط جنبش ما به عنوان روز افتخار ملی اعلام شده است. یاد و خاطره شهدای جاودانه مقاومت ۱۴ جولای، رفقا کمال پیر، محمد خیری دورموش، آکیف یلماز و علی چیچک را با احترام، عشق و اشتیاق فراوان گرامی می‌داریم و با احترام در قبال یاد و خاطره گرانبهای آنان تعظیم می‌کنیم. ما بار دیگر یاد و خاطره همه شهدای انقلاب و دموکراسی را با احترام و سپاس فراوان گرامی می‌داریم و قول خود را به شهدا تکرار می‌کنیم. ما این روز مقدس را که مردم ما آن را به عنوان روز افتخار ملی گرامی می‌دارند، به همه مردم میهن‌دوست و انسانیت گرامی می‌داریم. مقاومت بزرگ ۱۴ جولای همانطور که لایق دیده شده است یک افتخار ملی است. در برابر نابودی ملی که بر مردم کوردستان تحمیل شده بود، به یک جنبش بزرگ مقاومت و پیروزی تبدیل شد و افتخار ملی ملت ما را نجات داد. از اين جهت خط ۱۴ جولای در مبارزه‌ی آزادی ملی مردم ما زنده است.»

بیانیه ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک که در آن آمده است: «یکی از مهمترین رویدادهای تاریخی که در تاریخ کوردستان باید درک شود، مقاومت ۱۴ جولای است»، به شرح زیر است:

«از تحولات ملی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری که ایجاد کرد، قطعاً چنین معنایی دارد. از این نظر، تلاش برای فهمیدن و درک مقاومت ۱۴ جولای بسیار مهم است. همچنین باید یاد و خاطره شخصیت‌های بزرگ تاریخی که مقاومت ۱۴ جولای را رهبری کردند، گرامی داشت. رفقا کمال، خیری، آکیف و علی نه تنها برای مردم کورد، بلکه برای دفاع از ارزش‌های انسانی و نمایندگی آن در سخت‌ترین شرایط، شخصیت‌های تاریخی بسیار مهمی هستند. قطعا باید آنها را به عنوان یادگارهای بزرگ بشریت دید و درک کرد.

کلماتی که به بهترین وجه بیانگر احساسات، افکار، شخصیت مقاومتگران ۱۴ جولای است و اینکه چگونه انسان‌هایی بودند، سخنان رفیق خیری است که بی‌باکانه به سوی مرگ شتافت. رفیق محمد خیری دورموش عشق و پایبندی خود را به مردم، آزادی و مبارزه را با گفتن «بر سنگ قبرم بنویسید بدهکار است» نشان داد. از این جهت، مردم کورد، جوانان کورد و زنان کورد باید همیشه از این شخصیت‌های بزرگ تاریخی که عاشقانه به آزادی پایبند بودند و با احساس قدردانی از مبارزه آنها صیانت بعمل آورند.

روند تاریخی مملو از پیروزی بر پایه‌ی مقاومت ۱۴ جولای بنا شد

مقاومت تاریخی ۱۴ جولای، رویداد مهمی است که نیاز به بررسی و تحقیق در ابعاد مختلف دارد. حکومت فاشیستی ۱۲ سپتامبر را که هدفش نابودی کامل مردم کورد بود، شکست داد، تسلیمیت را محکوم کرد و ثابت کرد که با مقاومت می‌توان به پیروزی رسید. مقاومت را به پیروزی رساند و دوران شکست را در کوردستان متوقف نمود. می‌توان گفت که با مقاومت ۱۴ جولای، مردم کورد برای اولین بار به پیروزی دائمی دست یافتند و وارد روند جدیدی شدند. روند تاریخی پیروزمندانه‌ای که بعدها شکل گرفت، بر پایه‌ی مقاومت ۱۴ جولای بنا شد. خط‌مشی ۱۴ جولای در توسعه پ‌ک‌ک و شیوه مبارزه آن تعیین‌کننده بود. انقلاب رستاخیز ملی نیز نتیجه تاریخی مقاومت ۱۴ جولای است. رهبر آپو بر اساس خط‌مشی ۱۴ جولای گام‌های بلندی در مبارزه برداشت و گریلا را آماده کرد و به کشور اعزام کرد و گریلا نیز با آغاز کارزار ۱۵ اوت، انقلاب رستاخیز را متحقق ساخت و مبارزات آزادی کوردستان را قطعی نمود.

بی‌تردید یکی از بارزترین ویژگی‌های مقاومت ۱۴ جولای این است که این یک عملیات بی‌باکانه با شجاعت و قهرمانی بزرگ بود. کودتای فاشیستی 12 سپتامبر به عنوان یک قتل‌عام بزرگ در جامعه شکل گرفت و انقلابیون به زندان‌ها انداخته شدند و تحت شکنجه‌های شدید قرار گرفتند. هدف سرنگونی انقلابیون از طریق ظلم و شکنجه و تسلیم کردن جامعه به نظام فاشیستی بود. یکی از جاهایی که در آن شکنجه به شدت اعمال می‌شد، زندان آمد بود. ذهنیت قتل‌عام‌گر، شکنجه‌گر، نژادپرستانه و فاشیستی کوردستیز، زندان آمد را به جایی تبدیل کرد که کرامت انسانی در آن به پایین‌ترین حد رسیده بود. آنچه در زندان آمد با انقلابیون و میهن‌دوستان کورد انجام شد نشان داد که ذهنیت دولت استعمارگر و نسل‌کش ترکیه در دشمنی با کوردها تا چه اندازه ریشه‌دار است. اما مقاومت‌های زندان این بی‌شرمی را رد کردند و با به نمایش گذاشتن اراده‌ای که در تاریخ بشر کم‌نظیر است، توانستند آن را شکست دهند. مقاومت ۱۴ جولای نشان‌دهنده پیروزی این مقاومت بزرگ و شکست پروژه نژادپرستانه، نسل‌کشی و فاشیستی 12 سپتامبر است.

ما خواستار توسعه مقاومت همه‌جانبه هستیم

امروز رژیم فاشیستی آک‌پ-م‌ه‌پ نماینده پروژه 12 سپتامبر است. برای دستیابی به نتایج این پروژه به همه خلق‌ها، زنان، انسانیت و طبیعت به ویژه مردم کورد حمله می‌کند. در نهایت، حملات اشغالگری همه‌جانبه به باشور کوردستان با هدف نسل‌کشی کوردها است. ما باید با روحیه ۱۴ جولای در مقابل این اشغالگری و حملات نسل‌کشی دولت ترکیه و ائتلاف آک‌پ-م‌ه‌پ-پ‌د‌ک-داعش علیه باشور کوردستان بایستیم. وقتی مقاومت همه‌جانبه با روحیه ۱۴ جولای باشد، قطعاً دشمن استعمارگر و نسل‌کش شکست خواهد خورد و مقاومت مردم پیروز خواهد شد. بر این اساس، ما از همه مردم میهن‌دوست کوردستان، جوانان و زنان میهن‌دوست کوردستان، مردم عراق، همه خلق‌های خاورمیانه به ویژه خلق عرب و نیروهای سوسیالیست دموکراتیک و آزادی‌خواه می‌خواهیم که در مقابل اشغال در باشور کوردستان موضعی قاطع اتخاذ کنند و مقاومتی همه‌جانبه توسعه دهند.»