کنگره خلق: هدف ما آزادی رهبر آپو است

دیوان ریاست مشترک کنگره خلق بیست و ششمین سالگرد توطئه بین المللی ۹ اکتبر را به شدت محکوم کرد و تاکید کرد که با مبارزه علیه این توطئه، انزوای تحمیلی در سال جدید شکسته خواهد شد.

دیوان ریاست مشترک کنگره خلق با انتشار بیانیه‌ای در خصوص سالگرد توطئه بین‌المللی اعلام کرد که در بیست و هفتمین سال مبارزه با توطئه، به عنوان یک خلق و یک جنبش با دوستان خود بر آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تمرکز خواهد کرد.

این بیانیه به این شرح است:

«در بیست و ششمین سالگرد توطئه بین‌المللی ۹ اکتبر ۱۹۹۷، تمامی نیروهایی که در این توطئه بودند را به شدت محکوم می‌کنیم. توطئه‌گران آینده و امید مردم کوردستان را در شخص رهبر آپو هدف گرفته بودند اما حزب ما و خلق وطن‌دوست ما گرداگرد رهبر آپو جمع شدند و این نقشه شیطانی را شکست دادند.

در شخصیت رفقا هالیت اورال، سلامت مَنتَش، آینور آرتان و مهمت گول که با شعار «شما نمی‌توانید خورشید ما را تاریک کنید» حلقه‌ای از آتش در اطراف رهبر آپو در برابر نقشه‌های توطئه‌گران شدند و رهبران فدایی صیانت از رهبر آپو شدند، از همه شهدای آزادی با عشق، احترام و تحسین یاد می‌کنیم و عهد خود را برای رسیدن به اهدافشان تکرار می‌کنیم.

نیرویی که در جنگ جهانی اول جغرافیای کوردستان را تقسیم کرد، مردم ما را در قرارداد لوزان در نظر نگرفت و تسلیم سیاست‌های تخریب و انکار دولت نسل‌کش ترکیه شد و همچنان از آن حمایت می کند، عقلانیت متمرکز و تمامیت‌خواه نظام مدرنیته سرمایه‌داری است.

خلق کورد که توسط مدرنیته سرمایه‌داری چند پاره شده و سیاست‌های انکار و نابودی بر آنها تحمیل شده بود، با مبارزات افسانه‌ای رهبر آپو با هویت «کورد آزاد» خود را بازآفرینی کردند و در هر چهار بخش کوردستان و خارج از وطن، به پیشرفت‌های بزرگی دست یافتند.

رهبر آپو مردم کوردی را که به دلیل سیاست‌های مشترک دولت غاصب ترکیه و مدرنیته سرمایه‌داری در آستانه نابودی قرار داشتند، نجات داد و به جایی رساند که امیدی برای همه خلق‌های فرودست شد و همه نقشه‌های پلید و برنامه‌های محلی برای تخریب و انکار کوردها توسط نیروهای مدرنیته سرمایه‌داری را درهم شکست.

به عنوان اولین گام از طرح سرکوب آزادیخواهی خلق‌های منطقه و بازطراحی منطقه با پروژه خاورمیانه بزرگ، توطئه بین‌المللی علیه رهبر آپو صورت گرفت.

ذهنیتی که توطئه ۹ اکتبر را طراحی و اجرا کرد و ذهنیتی که با قرارداد لوزان سیاست‌های نسل‌کشی را بر خلق کورد تحمیل کرد، دارای یک منشا و راهبرد هستند.

این روند که با توطئه علیه رهبر آپو آغاز شد، با پروژه خاورمیانه بزرگ، بهار عربی، با ویرانی‌های داعش و دیگر نسخه‌های سلفی آن بر سر مردم منطقه ادامه یافت و با جنگی همه جانبه که ترکیه علیه خلق کورد به راه انداخت و با جنگ اسرائیل-فلسطین-ایران-حزب الله، در چارچوب جنگ جهانی سوم گسترش می‌یابد.

رهبر آپو در دفاعیات خود گفت: «توطئه بین‌المللی چشمان مرا به مدرنیته سرمایه‌داری باز کرد و باعث شد که واقعیت مدرنیته را عمیق‌تر ببینم.» این یافته تاریخی رهبر آپو را به جستجوی پارادایم جایگزین سوق داد. او در نتیجه یک تعمق قوی، پارادایم مدرنیته دموکراتیک (نظام ملت دموکراتیک و کنفدرالیسم دموکراتیک) را ایجاد کرد و بدین ترتیب به توطئه‌گران پاسخی داد که همه نقشه‌های آنها را نقش بر آب کرد.

رهبر آپو گفت هر جا که دفاعیات من باشد، آنجا هستم. پارادایم او مبتنی بر جامعه اکولوژیک، دموکراتیک و آزادیخواهانه زنان با انقلاب روژاوا وارد میدان واقع شد. انقلاب روژاوا، جایی که مردم و باورهای شمال و شرق سوریه بر اساس آزادی و برابری به یکدیگر پیوستند، در سراسر جهان طنین‌انداز شد. رهبر آپو که توسط توطئه بین‌المللی اسیر گرفته شده بود، پارادایم آزادی خود را در سراسر جهان گسترش داد.

گسترش اندیشه‌های رهبر آپو ارتباط مستقیمی با نظام انزوای مطلق در امرالی دارد. نظام امرالی که با توطئه بین‌المللی ایجاد شد، نشانه عینی سیاست‌های مشترک دولت ترکیه و نیروهای مدرنیته سرمایه‌داری علیه خلق کورد است.

همانطور که وجود خلق کورد در ترکیه نفی می‌شود و از هر نظر از همه حقوق و قوانین محروم هستند، رهبر خلق کورد نیز در امرالی از انواع حقوق و قوانین محروم است. قوانین ملی و بین‌المللی در جزیره امرالی اجرا نمی‌شود، بلکه کاملاً به سیاست‌های خودسرانه فاشیسم آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ واگذار شده است.

تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا که اعلام کرد محاکمه رهبر آپو مطابق قانون نبوده و باید دوباره محاکمه شود و حکم «حق امید» توسط دولت ترکیه اجرا نمی‌شود. با وجود این، کمیته وزرای شورای اروپا در ده سال گذشته هیچ فشاری را بر دولت ترکیه تحمیل نکرد و به دلیل همین تسامح، سیستمی فرا قانونی در امرالی ایجاد شد.

ملاقات خانواده‌ها و جلسات حقوقی وکلا نمی‌تواند در جزیره امرالی برگزار شود زیرا اساسا قانونی وجود ندارد. ۴۳ ماه است که هیچ اطلاعی از رهبر آپو و سه رفیق دیگر در جزیره دریافت نشده است.

به همین دلیل است که جنبش آزادی سال گذشته توسط رفقای رهبر آپو در سراسر جهان با شعار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه حل سیاسی برای مسئله کورد» راه اندازی شد. این کارزار که یک سال طول کشید مورد حمایت آحاد مردم ما قرار گرفت و زمینه‌ساز تحولات مهمی شد.

کمیته وزرای شورای اروپا ۱۰ سال است که تصمیمات شورای اروپا را اجرا نکرده است؛ در نشست سپتامبر گذشته، مجددا یک سال به دولت فاشیست آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ فرصت داد. آنها باید دستورات خاصی می‌دادند تا احکام دادگاه بلافاصله اجرا شود.

اکنون بیست و ششمین سال توطئه ۹اکتبر به پایان می‌رسد و وارد بیست و هفتمین سال مبارزه می‌شویم. به همین ترتیب، کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه حل سیاسی برای مسئله کورد» که توسط دوستان آغاز شده بود، وارد دومین سال خود می‌شود.

این روندی است که جغرافیای خاورمیانه را به حلقه‌ای از آتش تبدیل می‌کند، روندی که در آن جنگ و راه حل‌ها با هم در حال پیشرفت هستند. به دلیل فروپاشی و شکست جدی اقتصاد به دلیل ادامه جنگ تمام عیار، دولت فاشیستی آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ در روند فروپاشی سیاسی قرار دارد.

بنابراین، بیست و هفتمین سال مبارزه با توطئه ۹ اکتبر، سال مبارزه برای شکستن انزوا در امرالی و آغاز روند آزادی رهبر آپو خواهد بود. ما به عنوان یک خلق و یک جنبش با همه اجزای جنبش آزادی و رفقای خود برای آزادی رهبر آپو مبارزه خواهیم کرد. تمام کارها بر این اساس انجام خواهد شد.

زنده کردن «پارادایم آزادی» رهبر آپو، یعنی ساختن نظام خودسازمان‌دهی در حوزه اجتماعی، شرط اساسی موفقیت جنبش آزادی هست. از این رو، فعالیت‌هایی که بر اساس ساختن جامعه‌ای با معیارهای یک ملت دموکراتیک انجام می‌شود، اساسی‌ترین فعالیت‌های راهبردی در این فرآیند خواهد بود. مبارزات سازنده و کارزار آزادی با هم کلید موفقیت هستند.

بر این اساس برای مبارزه با توطئه بین‌المللی در سال بیست و هفتم که سال شکست فاشیسم آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ و خیانت بارزانی‌ها خواهد بود و با هدف تبدیل شدن به سال آزادی، ما برای خلق و رفقای خودآرزوی پیروزی داریم.»