مادران آشتی: ما همچنان سپر انسانی خواهیم بود

اعضای مجلس مادران آشتی که به مدت سه روز در منطقه سلوپی شرنخ در مقابل جنگ و برای صلح دست به تحصن زده بودند، با بیانیه‌ای به تحصن خود پایان دادند. مادران اظهار داشتند که تا پایان جنگ همچنان سپر انسانی خواهند بود.

این تحصن با مطالبه «نه به جنگ، صلح همین حالا» برگزار شد. بسیاری از مادران آشتی از شهرهای آمد، وان، الح، مردین، جولمرگ، رحا، سِرت، ازمیر و مرسین در این تحصن شرکت کردند.

این تحصن در مقابل ساختمان سازمان شهرک تل‌قَبین حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی) برگزار شد.

بسیاری از مادران آشتی از شهرهای مختلف، نمایندگان دم پارتی، انجمن فرهنگ، کمک و همبستگی با خانواده‌هایی که بستگان‌شان را در مهد تمدن‌ها از دست داده‌اند (MEBYA-DER)، فدراسیون انجمن کمک و همبستگی با خانواده‌های زندانیان و محکومین (TUHAT-Fed) شرکت کردند.

نوروز اویسال اصلان، نماینده پارلمانی دم پارتی شرنخ در این بیانیه گفت: «خواسته‌های مادران برای پایان دادن به جنگ جاری در کوردستان و برداشتن گام‌هایی برای صلح بود. مانند همیشه، مادران طی سه روز گذشته موضع خود را برای صلح و پایان جنگ نشان دادند. از مجلس گرفته تا کسانی که در کنش‌های گملیک، در کنش‌های آزادی شرکت کردند و امروز نیز در اینجا مادران آشتی، خواستند راه‌حل را نشان دهند.»

نوروز اویسال اصلان تأکید کرد که خواست مادران برای صلح، خواست صلح کل مردم کورد است.

این نماینده پارلمانی دم پارتی همچنین با اشاره به اینکه این خواسته «مطالبه صلح عبدالله اوجالان است که در امرالی مقاومت می‌کند»، گفت: «مادران ۳ روز است که در برابر انواع مشکلات به تحصن خود ادامه داده‌اند و می‌خواهند با بیانیه‌ای به تحصن خود پایان دهند. وضعیت جنگ در خاورمیانه، فشارها در باکور و رویکرد به مسئله کورد نیازمند جدیت، رویکرد درست و گام‌های ملموس به تمام معناست. مادران رویکرد خود را به صلح در اینجا نشان دادند.»

امینه اَرَن، مادر آشتی خطاب به مقامات حزب دمکرات کوردستان (پ‌دک) گفت: «من از طرف همه مادران آشتی به بارزانی می‌گویم که ما اینجا هستیم تا جنگ را متوقف کنیم.»

امینه ارن گفت: «آنها باید دست از آغشته کردن دست‌هایشان در خون کوردها بردارند. اگر ما غذای شام باشیم، آنها صبحانه هستند. ما تا پایان جنگ سپر انسانی خواهیم بود. ما برای صلح آماده‌ایم، ما خواهان جنگ نیستیم.»

این بیانیه با شعار «زنده باد مقاومت مادران» و تشویق خاتمه یافت.