نقش واقعی پاراستن و واحد ضد تروریسم – ۲

پاراستن و واحد ضد تروریسم حزب دمکرات کوردستان ‌(پ‌د‌ک) ابزارهای بیانیه‌ دادن بارزانی هستند که برای خفه کردن انقلاب در باکور کوردستان به هر شیوه‌ای با دولت ترکیه توافق می‌کنند.

همدستی میت و پاراستن

در میان تمام سازمان‌ها و دولت‌ها، سرویس‌های استخباراتی برای منافع ملی و امنیتی خلق خود موظف می‌شوند. اما پاراستن ‌(نهاد استخباراتی پ‌د‌ک) در هرجایی که کوردی میهن‌دوست و دمکرات وجود داشته باشد، تلاش می‌کند تا او را پاکسازی کند. از زمان ایجاد این نهاد تاکنون دیده نشده است که پاراستن، یک دشمن کورد را دستگیر کرده و به حضور خلق بیاورد.

سازمان استخباراتی بارزانی‌ها/پ‌د‌ک موسوم به پاراستن در سال ۱۹۶۵ ایجاد شد. در آنزمان محمدرضا شاه پهلوی در ایران پادشاه بود و در جبهه نیروهای هژمونیک بخصوص آمریکا قرار داشت، به همین خاطر با اسرائیل نیز دارای روابط بسیاری بود. بر اساس همین دوستی، برای ایجاد پایه‌های اولیه سازمان استخباراتی ‌پ‌د‌ک، شَکیب آکره‌ای، عزیزی آکره‌ای و محمد هَرسین به اسرائیل رفتند. این سه نفر از سوی خانواده بارزانی بصورت ویژه انتخاب شده بودند. شکیب آکره‌ای تا زمان مرگش رئیس کل پاراستن و رابط میان اسرائیل-ایران-بارزانی بود. پاراستن تا زمان آش بطال ‌سال ۱۹۷۵ ‌(تصمیم پایان دادن به مبارزه و تسلیم شدن بارزانی) با مدیر موساد، شالوم ناکدیمون ارتباط داشت. ناکدیمون در کتاب خود به عنوان ‌«موساد در عراق و خاورمیانه» این امر را بیان کرده بود‌؛ ‌«برای ایجاد پاراستن، سرویس‌های استخباراتی ایران و اسرائیل یعنی ساواک و موساد، لازم دیدند که برای خانواده بارزانی یک شبکه جاسوسی ایجاد کنند.» محمود عثمان در روز ۱۳ اکتبر ۱۹۹۷ در نوشتاری در روزنامه الاوسط عربستان سعودی که در اروپا منتشر می‌شد، با این جملات از روابط بارزانی-اسرائيل بحث می‌کرد‌؛ ‌«در میان سال‌های ۱۹۶۵-۱۹۷۵ از سوی موساد برای آموزش دادن جاسوس‌های پ‌د‌ک، ۴ دوره آموزشی بزرگ آغاز شد و سپس دوره‌های کوتاه آموزشی نیز ایجاد شدند. موساد با این کار در عراق و دیگر کشورهای منطقه، کار و کنش‌های استخباراتی خود را فعالانه‌تر کرد. دوره اولیه در پایگاه‌های پاراستن واقع در چومان عملی شد و سپس به دیگر پایگاه‌ها هم اشاعه پیدا کرد.»

رئیس پاراستن، مسعود بارزانی بود. وظیفه ابتدایی پاراستن ‌(۱۹۶۷-۱۹۸۰) دفاع از خاندان بارازنی، مکتب سیاسی، کمیته مرکزی، اداره و دفاتر و شاخه‌های بارزانی‌ها در مقابل دشمنانشان بود. ظلم و ستم بارزانی به ویژه علیه عشایر و کسانیکه از مبارزه آزادی حمایت می‌کردند، معطوف داشته می‌شد و بیش از همه آنان بودند که هدف قرار می‌گرفتند. از نظر بارزانی‌ها هرکسی که در مقابل سلطه خانواده بارزانی باشد دشمن است و باید از میان برداشته شود. تحت حکم بارزانی‌ صدها نفر کشته شدند.

فقط به کوردها حمله می‌کنند

در میان تمام سازمان‌ها و دولت‌ها، سرویس‌های استخباراتی برای دفاع از منافع ملی و امنیت خلق خود موظف می‌شوند. اما پاراستن، در هرجایی که یک کورد میهن‌دوست و دمکرات وجود داشته باشد، آن را پاکسازی می‌کند. از زمان ایجادش تاکنون، هرگز دیده نشده است که یک نفر از دشمنان کوردها را دستگیر کرده و به حضور خلق بیاورد. وظیفه‌اساسی‌اش دفاع از خاندان مسعود بارزانی و دفاع از منافع دولت‌هایی است که با آنان رابطه دارند. یعنی ماهیت تمام سازمان‌هایی که از سوی بارزانی و پ‌د‌ک که به نام کورد و کوردستان ایجاد شدند، بر بنیاد ضدیت با کوردها استوار است.

روابط میت و پاراستن

به‌ویژه پس از انقلاب روژاوا، پاراستن روابطی قویتری با میت ‌(سازمان استخباراتی ترکیه) به وجود آورد. از ‌«نقشه نابودی و شکست دادن» دولت ترکیه که در روز ۲۴ جولای ۲۰۱۵ علیه مبارزه آزادی کوردستان آغاز کرد، پشتیبانی و حمایتی قوی صورت داد. در این برهه، پاراستن تمام جاسوس‌هایش را جمع کرد و اطلاعات بسیاری از کسانیکه از صفوف آزادی فرار کرده بودند را با میت به اشتراک گذاشت و مسبب به شهادت رسیدن گریلاهای بسیاری شدند. پاراستن این همدستی خائنانه خود را روز به روز افزایش داد. میت و پاراستن از سال ۲۰۲۲ به بعد اتاق استخباراتی عملیاتی ایجاد کردند. پاراستن در مناطقی نزدیک مناطق گریلایی، شبکه‌های جاسوسی را سازماندهی کرد و برای تشخیص بیشتر، کسانی را برای گرفتن مختصات سنگرهای گریلایی موظف می‌کرد. همچنین برای این که تحرکات گریلا را دنبال کند، ده‌ها جاسوس دیگر را موظف کرد. اطلاعاتی که پاراستن از شبکه جاسوس‌های خود گردآوری می‌کند، در اتاق عملیاتی مشترک با میت ارزیابی می‌کنند و سپس مناطق گریلایی با هواپیماهای جنگی یا پهپاد‌های مسلح بمباران می‌شوند. از این راه صدها گریلای زن و مرد ارزشمند و گریلاهای ارجمد خلق کورد را به شهادت رساندند. یکی از ۲ کادر میت که در سال ۲۰۱۷ از سوی حزب کارگران کوردستان ‌(پ‌ک‌ک) دستگیر شدند، درباره روابط میت با پاراستن به این امر اعتراف کرده بود‌: ‌«برای روابط استخباراتی، هفته‌ها با پاراستن جلسه تشکیل دادیم. سفارتخانه ترکیه و نمایندگان میت نیز در این جلسات شرکت کردند. اعضای ما نیز در جلسات پاراستن شرکت کردند. به یاد دارم، یکبار برای مسئولان پاراستن میز پ‌‌ک‌ک ، ۴۰ هزار دلار داده شد. در جلسات هفتگی سفارتخانه و میت، اطلاعاتی گرفته می‌شد. هرکسی هم که می‌خواست می‌توانست بصورت داخلی ملاقات‌هایی داشته باشد. پس از اینکه یگان‌های کارهای ویژه به ریاست اداره عراق ایجاد شد، تصمیم بر این شد که نیروهای شبه‌نظامی ایجاد شوند. پیشمرگه‌های روژ نیز در این چارچوب بنیانگذاری شدند. ایجاد یگان‌های امور ویژه عراق، از چیزی که بعدا روی داد جدا است یا نه، روابط این سازمان‌ها با گروه‌های مختلف وجود دارد یا نه، این را نمی‌دانیم. اما این گروه‌ برای اینکه بر ضد پ‌ک‌ک بجنگند مسلح شدند.‌»

کارمندان استعمارگری وابسته به دولت ترکیه هستند

این سطح روابط ۱۰ سال قبل بود. اگر سطح روابط کنونی را ارزیابی کنیم، می‌توانیم آن را چنین شرح دهیم‌؛ در میان ۹ سال اخیر حملات دولت ترکیه افزایش یافتند، خانواده بارزانی و مدیریت پ‌د‌ک سطح همدستی و خیانت خود را به اوج رساندند، تا پایان از حملات نسل‌کشی دولت ترکیه از جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، دیپلماسی و نظامی، حمایت و پشتیبانی کردند. بارزانی به‌عنوان بخشی از نسل‌کشی علیه کوردها کار می‌کند. حملات اشغالگرانه دولت اشغالگر ترکیه، که در سال ۲۰۱۹ به خاکورک، سال ۲۰۲۰ به هفتانین، سال ۲۰۲۱ به آواشین، زاپ و در سال ۲۰۲۲-۲۳-۲۴ یکبار دیگر به آواشین، زاپ، متینا و خنیره آغاز کردند، مدیریت پ‌د‌ک از هر سو از دولت ترکیه حمایت کرد و به عنوان کارمندان استعمارگری دولت ترکیه حرکت می‌کنند.

مانند ‌‌‌‌‌‌‌‌‌«‌میز شمال عراق» میت کار می‌کنند

پاراستن مانند ‌«میز شمال عراق» سازمان میت کار می‌کند. در مناطق باشور، روژاوا، شنگال، مخمور و دیگر مناطق با اطلاعاتی که به میت می‌دهد،‌ مسئول قتل هزاران غیرنظامی و مبارزان آزادی است. ارتش ترکیه که در مقابل مقاومت گریلا در تنگنا می‌باشد و نمی‌تواند به نتیجه برسد، کسیکه به کمک اشغالگری رفته است، نیروهای بارزانی و پاراستن هستند. بارزانی و مدیریت پ‌د‌ک زمانیکه داعش به شنگال حمله کرد و برای دفاع از جامعه ایزدی حتی یک فشنگ را هم شلیک نکرده و پا به فرار گذاشتند، همچنین تدارکاتی انجام دادند تا کلا از باشور فرار کنند، در سال ۲۰۲۴ همراه با ارتش اشغالگر دولت ترکیه علیه گریلاهای پ‌‌ک‌ک که از باشور کوردستان در مقابل اشغالگران دفاع می‌کند، حمله‌ای مشترک انجام دادند و برای نابود کردن گریلا تا جایی که نیرو در اختیار دارد و با تمام توان هرکاری از دستش برمی‌آید انجام می‌دهد و اینگونه تلاش می‌کند. پاراستن در سطح یک بسیج علیه پ‌ک‌ک، جاسوسی را به خلق تحمیل می‌کند.

مرتکب جرم خیانت ملی شده است

پاراستن یک سازمان کنترایی است که مرتکب جرم خیانت ملی شده است، خون خلق کورد را می‌ریزد و باید محاکمه شود. سازمانی به نام پاراستن که هیچ ارزش اخلاقی و ملی را نمی‌شناسد، به یک سازمان جاسوس، کنترای دولت ترکیه متحول شده است. بدست میت-پاراستن صدها نفر به قتل رسیدند. ما تنها قصد آوردن یک مثال از آن را داریم. عضو شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان ‌(ک‌‌ج‌ک)، ذَکی شنگالی که به نام مام زکی در میان جامعه ایزدی شناخته می‌شد، در روز ۱۵ اوت ۲۰۱۸ براثر حمله هوایی دولت ترکیه به شنگال، به شهادت رسید. مام زکی که برای شرکت در مراسم گرامیداشت یاد شهدای روستای کوچو، در جاده منتهی به این مراسم در حال حرکت بود، با این حمله روبرو شد. زمانیکه تحقیقاتی درباره اینکه چه کسی به دولت اشغالگر و قاتل ترکیه اطلاعات داده است انحام شد، کاملا مشخص شد که پاراستن اینکار را کرده است. در زمانیکه هنوز پیکر شهید مام زکی بروی زمین بود، کدام نهاد مطبوعاتی اعلام کرد که مام ذکی کیست و شهید شده است‌؟ بی‌گمان مطبوعات بارزانی‌ها و یگان‌های ضد ترور بودند.

ادامه دارد...