پ‌ک‌ک در چهل و هفتمین سالگرد شهادت حقی کارَر یاد او را گرامی داشت

کمیته اجرایی حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) در چهل و هفتمین سالگرد شهادت حقی کارَر، رهبر بزرگ انقلاب و اولین شهید بزرگ جنبش آزادی کوردستان را گرامی داشت.

شهدای ماه می

بیانیه‌ای که در آن در شخص حقی کارَر که در ۱۸ می ۱۹۷۷ در عنتاب به شهادت رسید، از تمامی شهدای قهرمان با احترام، عشق و قدردانی تجلیل شد، به شرح زیر است:

«ما چهل و هفتمین سالگرد شهادت رهبر بزرگ انقلاب، اولین شهید بزرگمان، رفیق حقی کارَر را که رهبر آپو گفته بود "مثل روح پنهان من بود" در ۱۸ می ۱۹۷۷ در عنتاب به شهادت رسید را تجربه می‌کنیم. ما به عنوان جنبش آزادی کوردستان و مردم کوردستان در چهل و هشتمین روز و ماه شهدا هستیم. رهبر آپو در مبارزات قهرمانانه ۴۷ سال گذشته ارتشی از شهدا را به وجود آورد که نماد شکست‌ناپذیری و اطمینان از پیروزی است. شهدای ما همیشه و همه جا اساسی‌ترین منبع وحدت و قدرت ما هستند.

پیش از هر چیز در چهل و هفتمین سالگرد شهادتش، رفیق انقلابی بزرگ انترناسیونالیست، رفیق حقی کارَر و تمامی شهدای قهرمان خود را با احترام، عشق و سپاس گرامی می‌داریم. ما با احترام و اشتیاق عمیق به رهبر آپو  درود می‌فرستیم که چنین رهبری و پیشاهنگی شهدایی که پیروزی را برای ما نوید می‌دهد را خلق کرد. ما اعلام می‌کنیم که در جنبش جهانی آزادی خود که هدف آن آزادی جسمانی رهبر آپو است، با تلاش بیشتر و مبارزه بیشتر در خط آپویی و در مسیر شهدای دلاورمان در چهل و هشتمین سالگرد ماه شهدا، ما اعلام می‌کنیم که در کارزار جهانی آزادی‌مان که هدف آن آزادی جسمانی رهبر آپو است به پیروزی خواهیم رسید و برای همه کسانی که برای آزادی و دموکراسی مبارزه می‌کنند آرزوی موفقیت داریم.

جنبش و مردمی که بدانند در رکاب شهدا قدم بردارند پیروز خواهند شد

پر واضح است که کاروان شهدا که با رفیق حقی کارر آغاز شد و راهپیمایی تاریخی آزادی ما به رهبری شهدا با شور و هیجان فراوان و امیدوارتر و مصمم‌تر از همیشه وارد چهل و هشتمین سالگرد خود می‌شود. در این مبارزه تاریخی برای هستی و آزادی، شهدای قهرمان ما همیشه راه ما را روشن می‌کنند. شهدای ما کسانی هستند که حقیقت رهبری را به نحوی دقیق‌تر و با موفقیت اجرا می‌کنند. شهدای ما گواه حقیقت و پیروزی خط آپویی هستند. شهدای ما همیشه راه درست زندگی را به ما نشان می‌دهند. به وضوح دیده می‌شود که جنبش و مردمی که شهدای خود را به درستی درک کرده و در آغوش بگیرند و همیشه بدانند که چگونه در رکاب آنها قدم بردارند، قطعا پیروز خواهند شد.

بر این اساس، در حالی که در ماه جدید شهدا و روز شهدا بسر می‌بریم، همه انقلابیون و میهن‌دوستان، همه مردم و دوستان خود را به رهبری زنان و جوانان فرا می‌خوانیم تا واقعیت شهدا را به درستی درک کنند، از شهدای ما صیانت کنند، با آموزش و سازماندهی خود در خط شهدا، با تقویت وحدت‌شان و توسعه مبارزه برای آزادی، کمپین "آزادی برای عبدالله اوجالان و راه‌حل مسئله کورد" را به پیروزی برسانند و بدین ترتیب یاد و خاطره شهدای قهرمان‌مان را عملی و اهدافشان را تحقق ببخشیم. ما از صمیم قلب بر این باوریم که تا زمانی که در مسیر مقاومت تاریخی هیلوان که به یاد شهید ۱۹ می ما، رفیق خلیل چاوگون و مقاومت بزرگ زندان‌ها که توسط شهدای ۱۷ می، رفقا فرهاد کورتای، محمود زَنگین، اشرف آنییک و نجمی اونَر غیرقابل بازگشت ساخته شد، هر موفقیتی حاصل خواهد شد.

یاد شهدای قتل‌عام هولیر گرامی داشته شد

به وضوح مشاهده می‌شود که مبارزه با ذهنیت و نظام استعماری – نسل‌کشی در کوردستان از مبارزه با همدستی و خیانت جدایی‌ناپذیر است. این واقعیت دیروز اینگونه بود و امروز هم همینطور است. کسانی که در ۱۶ می ۱۹۹۷ قتل‌عام هولیر را انجام دادند، امروز در مقابل ارتش اشغالگر ترکیه، قتل‌عام مردم کورد و اشغال کوردستان را هدایت می‌کنند. به همین مناسبت بار دیگر انواع همکاری و خیانت را محکوم می‌کنیم و یاد و خاطره همه شهدای قتل‌عام هولیر را در شخص رفقای هِلین، صالح و اوزان با احترام و سپاس گرامی می‌داریم. ما مجدداً همه شهدای ماه می را در شخص رفقای مهمت کاراسونگور، هوزان مزگین، شیرین علم‌هولی، آزاد سیسَر، قاسم اَنگین، اردال، آندوک و اِریش، با احترام و عشق گرامی می‌داریم. ما معتقدیم که مردم ما هر روز ماه می را روز بزرگداشت شهدا و افزایش مبارزات آزادی‌خواهانه خود در رکاب شهدایمان خواهند ساخت.

همانطور که مشخص است ماه می ماه شهدای جنبش انقلابی ترکیه نیز می‌باشد. پنجاه و دومین سالگرد شهادت دنیز گزمیش و یارانش که در ۶ می ۱۹۷۲ اعدام شدند، می‌باشد. اکنون پنجاه و یکمین سالگرد شهادت ابراهیم کایپاک‌کایا که نه سر داد و نه سر (کنایه از تسلیم‌ناپذیری و مصمم بودن دارد)، می‌باشد. به همین مناسبت، یاد و خاطره رهبران انقلاب دنیز گزمیش، یوسف اصلان و حسین اینان و همچنین تمامی شهدای انقلابی ترکیه را در شخص ابراهیم کایپاک‌کایا، سینان جَمگیل، اورهان یلمازکایا و اولاش بایراکتاراوغلو با احترام، عشق و قدردانی گرامی می‌داریم. این شهدا همیشه راه ما را روشن کرده و به ما نیرو بخشیدند. خط‌مشی مبارزه انقلاب متحد ما و ضامن پیروزی ما شد. اکنون، نقش خود را زیر پرچم جنبش انقلابی متحد خلق‌ها (ه‌ب‌ده) ایفا می‌کند و مبارزه انقلابی متحد ما را در هر زمینه توسعه می‌دهد. در راه نابود کردن فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ و هموار کردن راه برای انقلاب دموکراتیک خاورمیانه پیش‌روی می‌کند.

یاد روشنفکران عرب که بدست اتحاد-ترقی به قتل رسیدند گرامی داشته شد

دوباره روشنفکران عرب در ۱۶ مه ۱۹۱۶ توسط حکومت اتحاد و ترقی به قتل رسیدند و انقلابیون عرب روز ۱۶ مه را روز شهدا اعلام کردند. در حالی که سالگرد جدیدی از قتل‌عام مورد بحث را تجربه می‌کنیم، از همه این شهدا با احترام و سپاس یاد می‌کنیم و یاد و خاطره این قهرمانان را در مبارزات دمکراتیک خاورمیانه که بر اساس اتحاد کوردها و عرب‌ها انجام می‌دهیم، زنده نگه می‌داریم.

با ورود به چهل و هشتمین سال ماه شهدا، مقاومت همه جانبه آزادیخواهانه ما در برابر ذهنیت و نظام فاشیستی- نسل‌کشی ادامه دارد. قبل از هر چیز، در بیست و ششمین سال نظام نسل‌کشی امرالی، رهبر آپو مقاومت می‌کند، گریلاهای قهرمان ما در هر میدانی به ویژه در زاپ مقاومت می‌کند، جنبش‌های زنان و جوانان ما مقاومت می‌کنند، مردم و دوستان ما در چهار بخش کوردستان و سراسر جهان مقاومت می‌کنند. پس ما همچنان شهید می‌دهیم. ما در خط‌مشی رهبری و شهدا قدم می‌گذاریم. اینگونه است که با مقاومت همه جانبه در استراتژی جنگ مردمی انقلابی، ترفندها و حملات فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ را درهم می‌شکنیم. هر کوردی که خود را میهن‌دوست می‌خواند نباید این واقعیت را فراموش کند و باید هر روز به وظیفه خود عمل کند.

وقت آن است که همه با هم قیام کنیم

پر واضح است که با ورود به چهل و هشتمین سال شهدا، بیشترین فشارها و بداخلاقی‌ترین ترفندها در امرالی انجام می‌شود. بر اساس ائتلاف ترکیه و ناتو، همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد بر سر سیستم امرالی که یک سیستم انزوا، شکنجه و نسل‌کشی است به توافق رسیده‌اند و ۲۶ سال است که تلاش می‌کنند نسل‌کشی کوردها را بر اساس این سیستم انجام دهند. آنها با مجازات‌های انضباطی ساختگی مانع از محاکمه مجدد رهبر آپو و به دست آوردن آزادی جسمانی او در سال ۲۵مین‌اش شدند و امروز نیز سعی در ادامه این ترفند دارند. آنها با ممانعت از ملاقات وکلا با رهبر آپو از دعوای حقوقی جلوگیری می‌کنند و با پراکتیک عدم ارتباط کامل اجازه نمی‌دهند حتی یک کلمه از او به بیرون بیاید. ۳۸ ماه است که هیچ خبری از رهبر آپو نیست و از وضعیت او اطلاعی در دست نیست. بنابراین، دیگر انتظار به معنای موافقت با این وضعیت و طرف بودن در این جنایت است. حرف تمام شد، امروز روز مبارزه است. وقت آن است که قیام کنیم و کاملاً فعال باشیم. هر کاری که باید انجام شود باید امروز انجام شود. چون فردا ممکن است دیر باشد.

ما به عنوان پ‌ک‌ک وضعیت را اینگونه ارزیابی می‌کنیم و هر کاری که لازم باشد برای برآوردن الزامات آن انجام خواهیم داد. ما از مردم و دوستان خود در چهار بخش کوردستان و خارج از میهن به ویژه زنان و جوانان می‌خواهیم که وضعیت کنونی را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند و در مقابل این همه ترفند و فشار، مبارزه برای آزادی رهبر آپو را در هر میدانی بالا ببرند!

ما فکر کردن، صحبت کردن، نوشتن و زندگی کردن به زبان کوردی را بسیار معنادار می‌دانیم. ما به کارهای انجام شده برای توسعه زبان کوردی اهمیت زیادی می‌دهیم. ما به همه کسانی که بر این اساس تلاش می‌کنند درود می‌فرستیم. ما می‌خواهیم که مطالعات و فعالیت‌های زبان کوردی با مبارزات آزادی کوردستان به رهبری امرالی و مقاومت گریلا که ضامن آزادی خلق کورد است، متحد شوند و قوی‌تر شوند.»