شنگالی‌ها طی مراسمی دسته‌جمعی شهدا را به خاک سپردند

فرماندهان یگان‌های مدافع شنگال (ی‌ب‌ش) در آرامستان شهید برخودان و شهید دلشیر در کوه شنگال به خاک سپرده شدند.

روز گذشته، دولت ترکیه‌ یک خودروی یگان‌های مقاومت شنگال (ی‌ب‌ش) را با پهباد مورد هدف قرار داد و که در این خودرو سه تن از فرماندهان و پیشگامان خلق ایزدی قرار داشتند. شهدای شنگال، شهید دیندار آوستا، پیران پیر و چیا فقیر در ساعت‌های اولیه‌ی صبح امروز پس از انجام مراسم دینی به بیمارستان خانه‌سور منتقل شدند و از آن‌جا طی کاروانی توده‌ای به آرامستان شهید برخودان و شهید دلشیر در کوه شنگال به خاک سپرده شدند.

فرماندە و شروانان یگان‌های مقاومت شنگال (ی‌ب‌ش) و یگان‌های زنان شنگال (ی‌ژ‌ش)، اعضای اداره‌ی خودمدیریتی و جنبش آزادی‌خواهی زنان ایزدی (تاژه) و سازمان‌های شنگال و نماینده‌ی جوامع عرب همراه با خانواده‌ی شهدا در این مراسم شرکت داشتند و شعار “شهدا نمی‌میرند” به طور مستمر سرداده می‌شدند‌.

به نمایندگی از فرماندهی یگان‌های مقاومت شنگال (ی‌ب‌ش)، خمگین شنگالی، گفت: “در حمله‌ی دولت اشغال‌گر ترکیه، فرمانده و پیشگامان و شروانان یگان‌های مقاومت شنگال (ی‌ب‌ش) مورد هدف قرار گرفته و به شهادت رسیدند. دولت ترکیه و خائنین حامی وی روزانه به نیروهای ما حمله می‌کنند. رفیق دیندار از روزی که به یگان‌های مقاومت شنگال (ی‌ب‌ش) پیوست تا لحظه‌ی شهادتش، با تمام توان و نیروی خود و خستگی ناپذیر برای جامعه‌ی خود فعالیت کرد. در نجات دادن دختران و زنان و کودکان و مادران ایزدی نقش آفرینی کرد. رفیق دیندار به سرزمینش دلبستگی داشت. رفیق چیا از روزی که به صفوف ما پیوست تا لحظه‌ی شهادتش راه فرمانده و پیشگامان جامعه‌ی ایزدی را ادامه داد. رفیق پیران پیرو رفیق پیر چکو‌ بود. همچنین با پیر چکو عهد بست و بر عهد خود نیز پای‌بند ماند. ما به عنوان شروانان یگان‌های مقاومت شنگال (ی‌ب‌ش)، به عنوان فرزند ایزدخان، مانند شروان شهید زردشت، پیر چکو و دژوار تا پایان راه آنان را ادامه خواهیم داد. گرفتن انتقام این شهدا، تقویت یگان‌های مقاومت شنگال (ی‌ب‌ش) و یگان‌های زنان شنگال (ی‌ژ‌ش) است. به این دلیل از خلق خود می‌خواهیم بدون ترس با هر حمله‌ای مقابله نمایند. یگان‌های مقاومت شنگال (ی‌ب‌ش) حملات سیاسی و فرهنگی و نظامی که علیه جامعه‌ی ما وجود دارد را به خوبی می‌بیند. قول ما به شهدا و خلق این است، تا آخرین لحظه به جامعه و شهدای خود متعهد باشیم. با زحمت و تلاشی که شهدای ما متحمل شده‌اند به سوی زندگی شکوهمندانه گام برمی‌داریم”.

عدم رضایت از حکومت عراق و خیانتکاران

به نمایندگی از نهاد خانواده‌ی شهدا، حمید بشیر، گفت: “حکومت عراق را نیز محکوم می‌کنیم. شروانان و فرماندهان ما در مقابل مقرهای نظامی ارتش عراق به شهادت می‌رسند‌. ما آن‌ها را مسئول این حملات می‌دانیم”.

معاون ریاست مشترک شورای اجرایی شنگال، دخیل ابراهیم، گفت: “دشمن بداند ما با ۲-۳ شهید تسلیم نخواهیم شد. آن‌ها با اراده‌ی خود، برای خاک و شرف و ناموسشان به شهادت رسیدند. اگر صدها تن از ما به شهادت برسد، سر خود را جلوی دشمن خم نخواهیم کرد. دشمن بداند خون این شهدا برای دشمن گران تمام خواهد شد. خائنین بدانند خیانتشان موفقیت‌آمیز نخواهد بود و خائنین شکست خواهند خورد. خلق ما دارای نیرو و اراده است”.

“انتقام شهدا را خواهیم گرفت”

عضو اجرایی جنبش آزادی زنان ایزدی، دایه‌ شَممه، گفت: “زمانی که شروانان ما از پاسگاه عبور می‌کنند مورد هدف قرار گرفتند. آن‌هایی که از این دولت خون‌خوار حمایت می‌کنند بدانند که انتقام شهدا را خواهیم گرفت. دشمن بداند، تا هر میزان که به شهادت برسیم، پشیمان نخواهیم شد، به شهدای خود افتخار می‌کنیم. ما با شهدای خود قوی می‌شویم، مقاومت و شرکت ما در مبارزه بیشتر خواهد شد. به لطف خدا، طاوس‌ ملک، رهبر آپو، امنیت ایزدخان، یگان‌های مقاومت شنگال (ی‌ب‌ش) و یگان‌های زنان شنگال (ی‌ژ‌ش)، پیروز خواهیم شد و تسلیم دشمن نخواهیم شد. هول هولا طاوس ملک، شهید نمی‌میرند”.

تسلیت خلق عرب

در این مراسم، جوامع عرب شرکت چشم‌گیری داشتند، به نمایندگی از مجلس خلق عرب شنگال، خدر صالح، به جامعه‌ی ایزدی تسلیت گفت و ادامه داد: “امروز طی مراسمی با شهدا وداع می‌کنیم. آن‌ها چه گناهی داشتند؟ گناه آن‌ها این بود، از خاک و سرزمین خود دفاع می‌کردند”.

خدر صالح در ادامه‌ی سخنانش، به این اشاره کرد، این حملات نقض حاکمیت عراق است و باید حکومت عراق از آن جلوگیری کند، تاکید کرد، برای نشان دادن همدردی خود را با خلق ایزدی آمده‌اند و به خلق ایزدی تسلیت می‌گوییم.

پس از مراسم، شهید پیران، به درخواست خانواده‌اش در آرامستان فقیران به خاک سپرده شد.

این مراسم توده‌ای با شعار “شهید نمی‌میرد” و “بژی رهبر آپو” پایان یافت.