ک.ج.ک با بیان اینکه خلق کورد روز تولد رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را به عنوان تولد واقعی خود میبینند و با افزودن معانی جدید آنرا جشن میگیرند، از همه خواست تا اطراف رهبر خلق کورد متحد شوند و مبارزه را بالا ببرند.
بیانیه ک.ج.ک به این شرح است:
با احترام، عشق و اشتیاق، هفتاد و چهارمین سالگرد تولد رهبر خود را جشن میگیریم. تولد ۴ آوریل؛ بویژه رهبر آپو، بر زنان، خلق میهندوست، دوستان و همه رفقا مبارک باد.
۴ آوریل تولد رهبری است، تولد دوباره کوردی که حتی نامش از تاریخ پاک شده است. مژدهی تولدی جدید برای خلق کورد است. مژدهی به دست آوردن هستی (موجودیت) از دست رفته است. مژدهی یک زن آزاد، یک فرد آزاد و یک زندگی آزاد است. برای کوردها تولد دوباره امکان نوروز است. این فرصتی است برای بدست آوردن دوباره نوروز از سوی خلقی که نوروز خود را از دست دادهاند. این دستیابی دوباره به خورشید درخشان از سوی خلقی است که آن را از دست دادهاند. این شانس گریز از سرنوشت نسلکشی برای خلقی است که به آن محکوم شدهاند. به همین دلیل است که خلق کورد و دوستانشان هر سال روز چهارم آوریل را با روحیه و شور و شوق فراوان جشن میگیرند. آنها با تلقی آن به عنوان تولد واقعی خود و افزودن معانی جدید آن را جشن میگیرند.
رهبر آپو به بیسازمانی پایان داد
تا زمان تحقق رهبری بزرگ، خلق کورد توسط دشمنان خود به سرنوشت نسلکشی محکوم شده بودند. از چنگال نسلکشی فیزیکی و فرهنگی گذرانده شده بود. تحت یک سیاست بزرگ انکار و نابودی، به او حق داده شد که فقط در محدودههای بیولوژیکی زندگی کند. یعنی همراه با میهن و فرهنگش، حتی نام و عنوان کورد نیز از تاریخ پاک شده بود. بدون پیشاهنگ و سازماندهی نشده بود. واقعیت اینکه آنها بدون رهبر مانده و سازماندهی نشده بودند، زمینه وحشتناکی برای بردگی برای کوردها بود. رهبر آپو به این «بیماری بیسازمانی» که جامعه کورد را از وضعیت خلقی هویتدار خارج ساخته بود، پایان داد و به همین دلیل در دل خلق کورد جای گرفت. پیوند ناگسستنی محبت بین رهبر آپو و خلق کورد شکل گرفت. خلق کورد که به این واقعیت پی بردند که یک جامعه آزاد تنها با یک جامعه سازمانیافته میتواند باشد، با این باور وارد مسیر برگشتناپذیر زندگی آزاد و دموکراتیک شد. به این معنا، جنبش آزادی کوردستان به عنوان تجسم اراده و عزم خلق ما برای زندگی آزاد تا پایان توسعه یافت. بنابراین در دست او، این واقعیت که هیچ قدرت استعمارگر نسل کشی، صرف نظر از اینکه در چه سطحی از سلاح های بزرگ و مدرن موجود باشد، نمی تواند مردمی را که تصمیم گرفته اند آزادانه زندگی کنند و حاضرند برای آن هر بهایی بپردازند، به یک زندگی برده وار محکوم کند، بسیار ملموس شده است. از واقعیت یک جامعه بی سازمان، بی هویت و برده، واقعیت مردمی که اکنون به موضع «کرد آزاد» برخاسته است، پدید آمده است. این موضع نوظهور آزاد کرد یکی از بزرگترین آثار رهبر آپو است که او در نتیجه یک مبارزه بزرگ تولید کرد. این به عنوان تجسم اراده و عزم مردم ما برای زندگی آزاد تا پایان توسعه یافت. بنابراین؛ این واقعیت بسیار ملموس شده است که هیچ قدرت استعمارگر نسلکشی، صرف نظر از اینکه در چه سطحی از سلاحهای بزرگ و مدرن در دستش موجود باشد، نمیتواند خلقی را که تصمیم گرفتهاند آزادانه زندگی کنند و حاضرند برای آن هر بهایی بپردازند، به یک زندگی بردهوار محکوم کند. از واقعیت یک جامعه بیسازمان، بیهویت و برده، واقعیت خلقی که اکنون به موضع «کورد آزاد» دست یافته است، پدید آمده است. این موضع نوظهور کورد آزاد یکی از بزرگترین آثار رهبر آپو است که وی در نتیجه یک مبارزه بزرگ بوجود آورد.
کوردها جای خود را در میان خلقهای معتبر جهان گرفتند
تولد رهبر آپو در ۴ آوریل به عصر جدید کورد منجر شد. خلق کورد را قادر ساخت تا به ریشههای تاریخی خود باز گردد و هویت گمشده خود را بازیابند. قادر ساخت تا دوباره با هویت خودش، چشمان خود را به روی یک زندگی با عزت و مصمم باز کند. خلق کورد دوباره شروع به گرفتن جایگاه شرافتمندانه و معتبر خود در بین خلقهای جهان کردند. تولد رهبر آپو؛ در عین حال رستاخیز و تولد دوباره فرهنگهای خفه شده، زن برده شده و طبیعت مسمومگشته بود. این تولد فرهنگها را قادر ساخت تا دوباره با شکوه و عظمت خود قیام کنند، زنبودن آزاد به سمت تخت الهه مادر قدم بردارند، و طبیعت-مادر فرصتی برای در آغوش کشیدن دوباره انسانیت داشته باشد.
جشن ۴ آوریل در کوردستان پس از توطئه بینالمللی آغاز شد و این جشنها با پیشاهنگی زنان کورد شکل گرفت. رهبر آپو رهبری شد که همیشه نیاز شدید زنان به آزادی را احساس میکرد و بر این اساس زنان را آزاده و با اراده میساخت. به همین دلیل است که زنان کورد تولد رهبر آپو را تولد دوباره خود دانستند و رابطهای تزلزلناپذیر از عشق و ارادت به رهبر آپو ایجاد کردند. اشتیاق زنان به آزادی در شخص رهبر آپو و میزان حساسیتی که این شور ایجاد کرده است، چنین روزی را به یکی از پرمعناترین روزها در تاریخ مبارزات ما تبدیل کرده است. زیرا رهبر آپو به محض اینکه چشم به جهان گشود، موضعی رادیکال در برابر این دنیای جنسیتگرا اتخاذ کرد و حاضر نشد به زندگی آلوده این دنیا بپیوندد. نظام زندگی حاکم بر دنیایی که رهبر آپو در آن متولد شد، سیستمی بود که از طریق بردگی جسمی و روحی زنان وجود داشت. موضعگیری وی در برابر سبک زندگی مردسالار در عین حال موضعگیری علیه بردگی وحشیانه زنان بود. بنابراین، جستجوی زن آزاد، دقیقا همان جستجوی زندگی آزاد بود. به همین دلیل است که رهبر آپو گفته است که مبارزه آزادی زنان مهمتر و اولویتدارتر از جنگهای ملی است. دقیقاً به همین دلیل بود که زنان کورد به ۴ آوریل، زادروز رهبر آپو معنا و مفهوم زیادی بخشیدند و به این ترتیب، جشن ۴ آوریل به تدریج در سراسر کوردستان به یک سنت همیشگی تبدیل شد.
در حالی که بخش مهمی از این سنت در کوردستان کاشت نهال درخت در هر مکان زندگی با روحیه بسیج بود، بخش دیگر آن نیز راهپیماییهای باشکوه آمارا (زادگاه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان) بود. با این حال، رسیدن به این نقطه آسان نبوده است. رژیم نسلکش و استعمارگر آ.ک.پ-م.ه.پ با وجود همه ممنوعیتها و موانعی که ایجاد کرد، باز هم نتوانست راهپیماییهای آمارا را از دستور کار خلق کورد حذف کند. خلق ما در راهپیماییهای قبلی آمارا دو فرزند گرانقدر خود را از دست دادند. ما بار دیگر با احترام و قدردانی در مقابل یاد و خاطره جاودانه رفقا ماحصوم کارا اوغلان و مصطفی داغ که نماد ارادت میهندوستانه به رهبر آپو شدند سر تعظیم فرود میآوریم.
خلق کورد به همراه دوستان خود پیامهای زیادی از میادین نوروز ۲۰۲۳ دادند. اما بزرگترین و مهمترین پیامی که این میادین پرشور نوروز دادند این است که انزوای علیه رهبر آپو هر چه زودتر پایان داده شود و آزادی جسمانی وی تامین گردد. نه به عنوان خلق و نه به عنوان جنبش، دیگر نمیتوانیم انزوای رهبر آپو را تحمل کنیم. پایان دادن به انزوای رهبر آپو در سال ۲۰۲۳ و هموار کردن راه برای آزادی فیزیکی وی اساسیترین هدف مبارزه ما است. زیرا واضح است که بدون رفع انزوای امرالی، هیچ پیشرفتی نه در جنگ و نه در راهحل نمی توان داشت.
خلق ما همراه با دوستانشان در طول سال با رهنمود سفر به سوی خورشید، موضع پرشور و مصمم خود را که در میادین نوروز نشان داد گسترش داده و ادامه خواهند داد. ما به عنوان جنبش با هدف رفع انزوای مطلق علیه رهبر آپو و تضمین آزادی جسمانی وی، مبارزه خود را با قاطعیت و ادعای بزرگتر از همیشه افزایش خواهیم داد. بر این اساس از همه خلق و دوستانشان بهویژه زنان و جوانان میخواهیم که تشکل خود را حول رهبر آپو گسترش دهند و اقدامات خود را مؤثرتر کنند و مبارزه را بالا ببرند.