گلشیفته فراهانی : زنان کُرد شجاع‌ترین زنان جهان‌ هستند

گلشیفته فراهانی در یکی از فیلم‌های "بهمن قبادی" به نام "نیمه‌ی ماه" و همچنین در دو فیلم "هنر سلیم" نقش بازی کرده است. او با بازی در فیلم "پَترسون" به کارگردانی "جیم جارموش" توجه بسیاری از بینندگان فیلم را به خود جلب کرد.

گلشیفته فراهانی بازیگر اصلی فیلم "دختران خورشید" در رابطه با زنان کُردی که علیه داعش مبارزه می‌کنند می‌گوید:"این زنان شجاع‌ترین زنان جهان‌اند."

 

گلشیفته فراهانی بازیگری ایرانی تبار است که شهرتی جهانی دارد. او در فیلم "دختران خورشید" که در ۷۱امین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کن در بخش رقابت‌ها به نمایش درآمد، نقش اصلی را برعهده داشت. گلشیفته همواره برای چیزهایی کە به آنها باور داشته و کارهایی که خواهان انجام آن بوده، تلاش کرده است. از همان سنین کودکی علیه تبعیض‌های جنسیتی که در ایران رواج دارد، مقاومت کرده است و به شیوه‌های گوناگونی سیاست‌های فشار و سرکوب در ایران را محکوم کرده است. به همین دلیل نیز حکم اعدام برایش صادر کرده‌اند. گلشیفته اکنون در خارج از ایران اقامت دارد و مدت زیادیست که در پاریس پایتخت فرانسه زندگی می‌کند. او در این رابطه می‌گوید:"من از سرزمین خود محروم شده‌ام، اما اکنون تمام جهان سرزمین من است."

 

گلشیفته فراهانی بجز بازیگر، آهنگ‌نواز و فعال حقوق زنان نیز می‌باشد. او در ۳۰ فیلم نقش بازی کرده و اکنون یکی از بازیگران مشهور سینمای جهان به شمار می‌رود. "ریدلی اسکات" کارگردان مطرح هالیوود در یکی از فیلم‌های خود به نام "یک مشت دروغ" در کنار "لئونارد دیکاپریو" و "راسل کرو" با گلشیفته فراهانی نقش اهدا کرد و اینگونه او را در سطح جهان به شهرت رساند.

 

در ۶ فیلم کُردی نقش بازی کرده است

گلشیفته فراهانی در یکی از فیلم‌های "بهمن قبادی" به نام "نیمه‌ی ماه" و همچنین در دو فیلم "هنر سلیم" نقش بازی کرده است. او با بازی در فیلم "پَترسون" به کارگردانی "جیم جارموش" توجه بسیاری از بینندگان فیلم را به خود جلب کرد.

 

فراهانی در آخرین فیلمی که بازی کرده، نقش اصلی را در فیلم کارگردان فرانسوی "اوا هَسِن" به نام "دختران خورشید" برعهده داشته است. گلشیفته در فیلم "دختران خورشید" که مبارزه‌ی زنان کُرد علیه داعش را به نمایش می‌گذارد، نقش یک فرمانده‌ی نظامی به نام بهار را بازی می‌کند.

 

خبرگزاری فرات در رابطه با فیلم "دختران خورشید" و مبارزات زنان کُرد با گلشیفته فراهانی یک مصاحبه انجام داده است. چکیده این مصاحبه؛

شما در این فیلم نقش یک زن مبارز ایزدی را بازی کردید، چه احساسی نسبت به این نقش داشتید؟

در حقیقت بازی در این نقش برای من افتخار بزرگی بود. بر این اساس نیز با احساس مسئولیت زیادی با آن برخورد کردم. این نقش در رابطه با زنانی بود که شکنجه شده ، به فروش رسیده و مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بودند. اما این زنان خود را محکوم قربانی‌بودن نکردند، بلکه علیه تمام این موارد به مبارزه برخاستند. این زنان بسیار قدرتمندند، به همین دلیل نیز بازی در نقش آنها مسئولیت زیادی لازم داشت. من برای بازی در این نقش بر روی شخصیت خودم نیز کار کرده‌ام.

 

شما در این نقش یک زن مبارز را بازی می‌کنید، آیا پیشتر برای بازی در این نقش هیچگونه تحقیقی در رابطه با این زنان انجام داده بودید؟

من پیشتر نیز تاریخ ایزدی‌ها را می‌دانستم. در رابطه با پیشمرگه‌ها نیز آگاهی کافی داشتم. زمان فیلمبرداری از فیلم "سرزمین شیرین فلفلی من" همراه "هنر سلیم" در کُردستان بودم، در آنجا آموزش نظامی گذراندم و چگونگی کار با اسلحه را نیز یاد گرفتم. از طرفی دیگر بایستی زبان کُردی را نیز یاد می‌گرفتم. تا حدی زبان کُردی را می‌فهمیدم چون به زبان فارسی نزدیک بود اما لهجه‌ی سورانی از کرمانجی برایم آسانتر بود. اما از لحاظ شخصیتی نیز بایستی خود را آماده می‌کردم و این برای من تجربه‌ی بسیار مفیدی بود.

 

شعار "زن، زندگی، آزادی" که در فیلم بازگو می‌شود، برای شما چه مفهومی دارد؟

من به خوبی آگاه بودم که چه مفاهیمی را بر زبان می‌آورم. در راه زن و در راه آزادی امیدی‌ست برای زنانی که به زندگی‌ای آزاد روی آورده‌اند. نه تنها زنان کُرد بلکه برای مردان و تمام کُردستان چنین است، "زندگی در راه آزادی"...

 

من برای تمام خلق کُرد در هرجایی که باشند، آرزوی صلح و آزادی دارم و امیدوارم سرانجام به صلحی که به راستی حق آنان است، دست یابند.

 

شخصیت بهار را تا چه اندازه به خود نزدیک می‌بینید؟

بدون شک میان شخصیت من و شخصیت بهار در فیلم دختران خورشید نقاط مشترک زیادی وجود دارد. او به خود همچون یک قربانی نمی‌نگرد، من نیز چنین هستم. هرچند که دنیا بخواهد ما را همچون قربانی نشان دهد، من آن را قبول نخواهم کرد. بهار گریلا، مبارز و پیشمرگه و فرمانده است. او دختر خورشید است. قدرتمند است. امیدوارم من نیز همانند او شجاع باشم و به شخصیت او نزدیک‌تر شوم.