اجرای تئاتر «عزیز شنگال» در تهران

از امروز, 15 الی 30 بهمن, نمایش «عزیز شنگال» نوشته «دکتر قطب‌الدین صادقی» نمایشنامه‌نویس نامدار کرد در سالن اصلی تئاتر شهر تهران برگزار می‌گردد.

از امروز, 15 الی 30 بهمن, نمایش «عزیز شنگال» نوشته «دکتر قطب‌الدین صادقی» کارگردان نامدار کرد در سالن اصلی تئاتر شهر تهران برگزار می‌گردد. «عزیز» کودکی 5 ساله بود که بر اثر گرسنگی و تشنگی در دشت شنگال رها شده بود که پس از یافتن, در بیمارستانی در غرب کردستان جانباخت.

نمایش «عزیز شنگال» نوشته و کار قطب‌الدین صادقی به شیوه میدانی با حضور 61 بازیگر ساعت‌های 18 و 20:30 در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر تهران به صحنه می‌رود. این اثر برگرفته از یک داستان واقعی است؛ عزیز، کودکی پنج ساله که بر اثر حمله داعش آواره شده است. عزیز پس از پنج شبانه روز سرگردانی در بیابان‌ها، از فرط تشنگی و شدت آفتاب کور شد که از سوی گریلاهای ه.پ.گ و مبارزان نیروی ی.پ.گ یافته و برای مداوا به غرب کردستان منتقل شد, اما در ‌‌نهایت در بیمارستان جان خود را از دست داد.

به گفته قطب‌الدین صادقی «عزیز شنگالی» اعتراضی است نسبت به سرنوشت تمامی بچه‌ها و زنانی که جان و هستی خودشان را در جنگ از دست داده‌اند.

قطب الدین صادقی می افزاید " ديدن عكس هاي اين كودك توفاني در من ايجاد كرد تا جايي كه سه شبانه روز متاثر از اين واقعه، اشك ريختم و تصميم گرفتم اين واقعيت هولناك را به اجرا دربياورم".

به گفته این کارگردان کُرد این نمایش غیر از بازگویی مصائب و فجایع وارده به شهروندان و کودکان شنگالی, بازگو کننده شجاعت زنان مبارز کُرد,بویژه زنان نیروی ی.پ.ژ در غرب کردستان است که "پوزه داعش را به خاک مالیدند".

وی می گوید این نمایش " يك ستايش بلند قامتانه در برابر دختران كوباني است. به تصوير كشيدن شهامت اين دختران مي تواند يكي از بهترين پيام هاي نمايش ما باشد".

نمایش "عزیز شنگالی" بدون کلام بوده و تنها با حرکت و موسیقی در صدد انتقال پیام این نمایش می باشد. صادقی در این رابطه می گوید "آنقدر خطوط فاجعه برجسته بود كه پيام نمايش با ديالوگ افراد به خوبي منتقل نمي شد: مفاهيم اين نمايش با حركت ها و تصويرهاي كلي بهتر بيان مي شود: چيزي كه اين حركت را جان مي بخشد، موسيقي است. اين نمايش در قسمت هايي موسيقي حماسي و هولناك و در قسمتي موسيقي بسيار لطيف و احساسي دارد".

به گفته کارگردان نمایش "عزیز شنگالی" پس از جشنواره تئاتر فجر به مدت ۱۵ شب از 15 الی 30 بهمن در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا خواهد شد.