تصویر

ه‌پ‌گ یاد فرمانده شهید رشید سردار را گرامی داشت

مرکز اطلاع‌رسانی و مطبوعاتی ه‌پ‌گ اعلام کرد که در منطقه نوردز در حوالی پاییزاوای وان پس از نبردی سخت، منطقه به شدت مورد بمباران قرار گرفت و در نتیجه فرمانده گریلا رشید سردار به شهادت رسید.

مرکز اطلاع‌رسانی و مطبوعاتی ه‌پ‌گ در بیانیه کتبی خود اعلام کرد: «در ۲۷ می ۲۰۲۰ نبرد شدیدی با دشمن در منطقه نوردز وان رخ داد و سپس بر اثر حملات هوایی، فرمانده بزرگ ما رشید سردار به شهادت رسید.»

در ادامه این بیانیه مطالب زیر بیان شده است: «رفیق ما رشید که جویای حقیقت بود، گفته بود که معنای زندگی را در پ‌ک‌ک یافته است. او در طول زندگی انقلابی خود این وظیفه را بر عهده گرفت که با معیارهای انقلابی آپویی زندگی کند. برای این کار با اندیشه‌های رهبر آپو و خاطرات همرزمان شهیدش تربیت و رشد کرد. رفیق ما رشید آگاه بود که زندگی آزاد در وطن اشغال شده امکان پذیر نیست. بنابراین هرگز حضور دولت ترکیه در وطن ما کوردستان را تحمل نکرد. رفیق ما مسئولیت زندگی کودکان کورد در سرزمینی آزاد را به عهده گرفت و برای این امر از مبارزه کوتاه نیامد. او با آگاهی به «مسئولیت مقدس پدری» عمل کرد. بر این اساس رفیق ما رشید بدون توقف و بی‌درنگ مبارزه کرد و انقلابی آپویی برای همه خلق ما شد.

در سالروز شهادتش بار دیگر از مبارز آپویی، رفیق عزیزمان رشید سردار با احترام و سپاس یاد می‌کنیم و قول خود را برای زنده نگه داشتن یادش تکرار می‌کنیم. با این احساسات به همه خلق وطن‌دوست کوردستان به ویژه سمیرا دختر همرزم‌مان رشید و خانواده محترمش تسلیت می‌گوییم.»

مشخصات این گریلای شهید به شرح زیر اعلام شده است:

نام سازمانی: رشید سردار

نام و نام خانوادگی: مصطفی ارتاش

محل تولد: وان

نام مادر - پدر: چیچک - شهاب‌الدین

محل و تاریخ شهادت: ۲۷ می ۲۰۲۰ / وان

همچنین مرکز اطلاع‌رسانی و مطبوعاتی ه‌پ‌گ در خصوص زندگی و مجاهدت‌های این شهید اطلاعات زیر را به اشتراک گذاشت:

«رفیق ما رشید سردار در خانواده‌ای میهن‌دوست در منطقه نوردز وان به دنیا آمد. از آنجا که او در خانواده‌ای از عشیره قدیمی گراوی به دنیا آمد و بزرگ شد، با فرهنگ و سنت کوردی رشد کرد. او که پسر بزرگتر بود، نسبت به همه اعضای خانواده احساس مسئولیت می‌کرد. برای کمک به اقتصاد خانواده از سنین پایین شروع به کار کرد. او بین نظام سرمایه‌داری و درس‌های زندگی تحمیلی جامعه رها شده بود. رفیق ما رشید آنچه را که در راه زندگی به دنبالش بود پیدا نکرد و مدام به جستجوی خود ادامه داد. رفیق ما مدتی دور از کوردستان و در کلان شهرهای ترکیه زندگی می‌کرد. در این روند او شروع به شناخت حقیقت دشمن کرد. رفیق ما به تدریج به سیاست نسل‌کشی‌ که دشمن علیه خلق ما انجام می‌دهد آگاه شد و فهمید که صحیح‌ترین شیوه زندگی در ارتباط با ذات خود انسان است. فکر می‌کرد در سرزمینی که در آن به دنیا آمده و بزرگ شده است، یعنی در کوردستان هم این امکان وجود دارد. بر همین اساس رفیق ما به کوردستان بازگشت و به درخواست خانواده ازدواج کرد. این ازدواج مانع آزادی رفیق ما رشید نشد؛ او به جستجوی زندگی آزاد ادامه داد. بر این اساس، رفیق ما در ابتدا در فعالیت‌های اجتماعی قانونی شرکت می‌کرد و واقعیت خلق ما را بیش از پیش درک می‌کرد. رفیق ما تحت تأثیر استواری خلق ما که در برابر همه هجمه‌های دشمن ایستادگی می‌کرد قرار گرفت. هدفش این بود که با مبارزه خود شایسته تقدیر خلق ما شود. بنابراین، رفیق ما تصمیم گرفت سطح مبارزه خود را افزایش دهد. مدتی در فعالیت‌های نظامی شرکت کرد. رفیق ما با فداکاری خود در این کارها جلو آمد و در عملیات‌های زیادی علیه دشمن شرکت کرد. رفیق ما رشید مبارزه ما برای آزادی به رهبری پ‌ک‌ک را شناخت و درک کرد. او به این حقیقت رسید که پاسخ جستجوی او در فلسفه رهبر آپو است. بنابراین رفیق ما شروع به خواندن و درک ایده‌ها و دیدگاه‌های رهبر آپو کرد. او تصمیم گرفت مبارزه خود را حتی بیشتر کند. رفیق ما شاهد شخصیت رفقای شهیدمان بود، می‌دانست که آنها بی‌هدف به شهادت نرسیده‌اند و متوجه فداکاری‌های شهدا در راه آزادی خلق ما می‌شد. او به ویژه تحت تأثیر مبارزات شهید کورتای فراشین - عبدالکریم ارتاش قرار گرفت. در عین حال، حملاتی که دشمن علیه دستاوردهای خلق ما به ویژه در باکور کوردستان و در هر میدانی انجام می‌داد، اشتیاق رفیق ما رشید را برای مبارزه بیشتر کرد. همرزم ما رشید با وجود اینکه متاهل و دارای یک فرزند بود، نسبت به خلق ما احساس مسئولیت می‌کرد و اظهار داشت که همه کودکان کورد شایسته زندگی در وطنی آزاد هستند. بنابراین برای ایجاد وطنی که خلق در آن آزادانه زندگی کنند به کوه‌های کوردستان رفت.

رفیق ما رشید با عزم و اراده فراوان به صفوف گریلا پیوست. یکی از فرماندهان افسانه‌ای ما، نام شهید رشید سردار را برگزید و خط مبارزه او را مشخص کرد. رفیق ما برخورد فرمانده شهید در برابر دشمن را الگو قرار داد. او جنگید تا حتی سایه دشمن در کوردستان باقی نماند. رفیق ما رشید تفکر و فرهنگی را که از خانواده دریافت کرده بود با فلسفه آپویی تلفیق کرد و از همان ابتدا احترام همه دوستانش را به خود جلب کرد. رفیق ما رشید توانست در مدت کوتاهی پیشرفت چشمگیری در شخصیت خود داشته باشد. وی به همراه شهید دمهات فراشین در سازماندهی مقاومت در منطقه وان در جریان مقاومت خودمدیریتی شرکت کرد. او می‌خواست با مبارزات خود به مقاومتی که در سور، جزیر، نصیبین و بسیاری جاهای دیگر در جریان است پاسخ دهد. همرزم ما در گرماگرم کار با سبک منضبطش جلو آمد. او برای رسیدن به بسیاری از وظایف حیاتی تلاش زیادی کرد. رفیق ما رشید حدود ۲ سال در منطقه وان تمرین موفقیت‌آمیزی داشت و سپس برای عملیات‌هایی به مناطق حفاظتی مدیا منتقل شد.

همرزم ما که این فرصت را یافت تا حزب ما پ‌ک‌ک را در مناطق حفاظتی مدیا بیشتر بشناسد، پ‌ک‌ک را انقلاب، عصیان و احیا تعریف کرد. به همین دلیل او همانند یک انقلابی آپویی فکر می‌کرد که باید این ویژگی‌های پ‌ک‌ک را در شخصیت خود نمایندگی کند. همرزم ما رشید که بر همین اساس مطالعات خود را تعمیق بخشید، مشارکتی فعال در امور داشت. رفیق ما غرق شدن در ایدئولوژی آزادی زن را هدف خود قرار داد و بر همین اساس با همرزمان خود کار کرد و با مطالعه دیدگاه‌های رهبری به درجه‌ای از مبارزه رسید که با تصورات مردسالارانه مبارزه کند‌.

رفیق ما رشید که بیشتر در باکور کوردستان بود، با سمت فرماندهی منطقه، یک بار دیگر به باکور کوردستان برگشت. در واقع رفیق ما به منطقه نوردز محل تولدش برگشته بود. او جغرافیای آن منطقه را به خوبی می‌شناخت و بر اساس ارتباط موثر، همه عملیات‌هایی را که در آن شرکت داشت، با موفقیت به نتیجه رساند. رفیق ما رشید در منطقه وان در عملیات‌های زیادی علیه دشمن شرکت کرد و زحمت زیادی کشید. او با فداکاری و شجاعت خود تبدیل به یک مبارز آپویی شد که همه همرزمانش باید از او الگو بگیرند.

رفیق ما رشید سردار در تاریخ ۲۷ می ۲۰۲۰ در حین انجام وظیفه در حوالی روستای کوخان نوردز در درگیری با ارتش اشغالگر ترکیه فداکارانه جنگید و به شهادت رسید. ما به عنوان همرزمان او قول خود را تکرار می‌کنیم که قطعا به آرزوی رفیق رشید یعنی رهبری آزاد و کوردستان آزاد خواهیم رسید.»