سقوط هلیکوپتر در ایران: تیم‌های امدادی ۹ جسد را بیرون آوردند

تنها ۱۵ ساعت پس از ناپدید شدن هلیکوپتر بل ۲۱۲ در ایران، تیم‌های امدادی سحرگاه روز دوشنبه به اجساد رسیدند و گزارش شد که ۹ جسد پیدا شده است.

گروه‌های امداد و نجات سحرگاه روز دوشنبه توانستند در منطقه کوهستانی آذربایجان شرقی به محل حادثه برسند.

تلویزیون دولتی ایران گزارش داد که تیم‌های امدادی برای یافتن موقعیت هواپیما با مشکلات زیادی روبرو بودند که «پس از برخورد به کوه سقوط کرد.»

گمان می‌رود این سانحه بین ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۴:۰۰ روز یکشنبه و پس از برگشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به تبریز، بزرگترین شهر شمال غرب، رخ داده است.

یک مقام هلال احمر که مسئولیت عملیات جستجو را برعهده دارد، گفت که ده‌ها نیروی امدادی، سرباز و داوطلب در طول شب «شرایط سخت جوی همراه با مه و باران، با کاهش دید شدید» را شجاعانه تحمل کردند.

مدت کوتاهی پس از یافتن محل سقوط، امدادگران دریافتند «هیچ نشانه‌ای» از زنده بودن وجود ندارد.

تیم‌ها ۹ جسد را پیدا کردند: ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ۶۳ ساله، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، استاندار استان، یک امام جماعت، دو محافظ امنیتی ریاست جمهوری و سه خدمه.

یک مقام مسئول گفت که این اجساد «با وجود اینکه سوخته بودند» ولی بدون آزمایش دی‌اِن‌اِی شناسایی شدند.

جسدها به تبریز منتقل شدند و مراسم تشییع از روز سه‌شنبه آغاز و فردای آن روز در تهران پایتخت ادامه خواهد داشت. جسد رئیس جمهور روز پنجشنبه در زادگاهش مشهد تشییع می‌شود.

۵ روز عزاداری

خامنه‌ای رهبر مذهبی در پی مرگ رئیسی، رئیس‌جمهور و سایر سرنشینان این هلیکوپتر در ایران پنج روز عزای عمومی اعلام کرد.

چند ساعت پس از اعلام مرگ رئیس‌جمهور، خامنه‌ای در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم و به مردم عزیز ایران تسلیت می‌گویم.»

خامنه‌ای مخبر را به عنوان رئیس جمهور موقت معرفی کرد

همچنین روز دوشنبه، علی خامنه‌ای، رهبر مذهبی ایران رسماً اعلام کرد که محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور مسئولیت قوه مجریه را بر عهده دارد. وی اظهار داشت که مخبر حداکثر ۵۰ روز فرصت دارد تا انتخابات ریاست جمهوری را سازماندهی کند.