اتحادیه‌ی‌ عرب: "در برابر ایران می‌ایستیم"

اجلاس فوق العاده‌ی اتحادیه‌ی عرب در روز ۲٨ آبانماه ۱۳۹۶ شمسی در قاهره‌- پایتخت مصر برگزار گردید

اجلاس فوق العادەی اتحادیه‌ی عرب در روز ۲٨ آبانماە ۱۳۹۶ شمسی در قاهره‌ی پایتخت مصر برگزار گردید.

 

در این نشست کە معاون وزیر خارجه‌ی عراق نیز حضور داشت نفوذ و مداخلات ایران در کشورهای عربی منطقه‌ مورد بحث جدی قرار گرفت.

 

پرتاب موشک بالستیک کە در ۱۳ آبانماه توسط انصارالله یمن به سوی پایتخت عربستان سعودی شلیک و دفع شدە بود، محور اصلی گفتگوها بود. عربستان سعودی ایران را به ارسال موشکهای دوربرد به گروههای شیعی یمن متهم میکند و ایران نیز قویا ٱنرا رد کرده است.

 

در این دیدار دخالتهای ایران در سوریه، عراق، یمن، بحرین و همچنین استعفای نخست وزیر لبنان "سعد الحریری" و دخالتهای حزب الله لبنانی که اتحادیه‌ی عرب ٱنرا گروهی تروریستی می‌خواند، مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

 

"احمد ابوالعیظ" دبیر کل اتحادیه‌‌ی عرب، ایران را به مانند "دشنه‌ای کە از پشت بر روی کشورهای عربی فرود آمده باشد" توصیف نمود و از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا "مانع از نابودی خاورمیانه توسط ایران" گردد.

 

خبرگزاری رویترز به نقل از "عادل الجبیر" وزیر خارجه‌ی عربستان اذعان داشت که "پادشاهی سعودی در برابر ایران دست روی دست نخواهد گذاشت و از خویش دفاع خواهد نمود و همچنین اشارە کرده است کە نرمش در برابر ایران، همه‌ی پایتختهای عربی را در تیررس موشکهای بالستیک ایران قرار خواهد داد و از کشورهای عربی خواسته است که در مورد رفتار "غیر سازشکارانه"  و در مواجهه با ایران تصمیم بگیرد".

 

ایران و عربستان در حالی همدیگر را به دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر و حمایت از گروههای تروریستی متهم می‌نمایند که دخالتهایشان در منطقه تاکنون جان صدها هزار تن را گرفته و میلیون ها نفر را آواره نموده است.