توافقنامه پناهجویان شکست مفتضحانه اتحادیه اروپا است

اتحادیه‌ی اروپا باری دیگر در رابطه با مسئله‌ی پناهجویان توافقنامه‌ی ننگینی را به تصویب رساند. قرار بر این است که مبلغ سه میلیون یورو برای همکاری در این توافقنامه به دولت ترکیه پرداخت شود.

اتحادیه‌ی اروپا باری دیگر در رابطه با مسئله‌ی پناهجویان توافقنامه‌ی ننگینی را به تصویب رساند. قرار بر این است که مبلغ سه میلیون یورو برای همکاری در این توافقنامه به دولت ترکیه پرداخت شود.

 

۲٨ کشور عضو اتحادیه‌ی اروپا توافقنامه‌ای را تحت عنوان "چاره‌یابی مسئله‌ی پناهجویان" به تصویب رساندند. در نتیجه‌ی نشست‌هایی که چندین ساعت به طول انجامید، توافقنامه‌ی مذکور همچون پیمانی موفق معرفی شد.

 

سازمان غیردولتی " sos mediterranee" که تلاش می‌کند تا کمک‌های اولیه را به پناهجویان دریای سفید برساند، توافقنامه‌ی اتحادیه‌ی اروپا را به عنوان "شکست دولت‌های اروپا" نام برد. این سازمان مردمی به دلیل کمک‌رسانی به یکی از کشتی‌های پناهجویان، به "همکاری در تجارت انسان" متهم شده است. به همین دلیل نیز از اقداماتش در راستای نجات جان پناهجویان جلوگیری می‌شود.

 

فردریک پینارد، مسئول اتاق عملیات سازمان مذکور، در شهر ماسیلیا طی یک کنفرانس خبری از پذیرفتن کشور لیبی به عنوان مرکز رسمی عملیات نجات پناهجویان اعلام نارضایتی کرد. او در رابطه گفت :" همکاری بدون قید و شرط نیروهای امنیتی سواحل لیبی، با کار نجات غریق در دریا منافاتی ندارد. نباید بندرهای لیبی به عنوان بندرهای باثبات شناخته شوند."

 

پس از اینکه حاکمیت معمر قزافی رهبر لیبی با دخالت سریع ناتو پایان یافت، لیبی به کشوری بدون ثبات تبدیل شد. در رابطه با شرایط دشوار و وحشتناک کمپ‌های پناهجویان در کشور لیبی، مدارک و شواهد زیادی به دست آمده است. بر اساس برخی تصاویر به دست آمده، پناهجویان در این کمپ‌ها همچون برده به فروش می‌رسند.

 

بردگی و مرگ را به پناهجویان تحمیل می‌کنند

سوفی باو، مسئول سازمان "sos mediterranee" اعلام کرد توافقنامه‌ی اتحادیه‌ی اروپا که در روز جمعه در بروکسل به تصویب رسیده است، بندهای آن کاملا نامشخص است. به گفته‌ی "سوفی باو" این توافقنامه عملیات نجات پناهجویان در دریا را کاملا نادیده گرفته است.

 

این سازمان نارضایتی خود را علیه توقف کشتی‌های نجات پناهجویان توسط نیروهای امنیتی سواحل لیبی اعلام کرده و خاطر نشان ساخت:" توقف کشتی‌های نجات پناهجویان در سواحل لیبی به معنی عملیات نجات‌سازی نیست. به دلیل اینکه پناهجویان در کشور لیبی در شرایط خطرناکی بسر می‌برند. بردگی، شکنجه و مرگ در این کشور بر پناهجویان تحمیل می‌شود."

 

سازمان غیردولتی مذکور در مدت ۲٨ ماه ۲۹ هزار و ۳۱۹ پناهجو را نجات داده است. ۶ نفر از آنان نوزادانی بوده‌اند که در کشتی‌ها به دنیا آمده‌اند. کشتی‌های دیگر نیز به همین طریق برای نجات ۲۹۰ هزار نفر روانه شده‌اند.

 

چه مواردی در توافقنامه آمده است؟

 این توافقنامه که در نشست عالی اتحادیه‌ی اروپا تهیه شده، مواردی از قبیل "شرایط پذیرش پناهجویان"، "مراکز تفتیش" و "حفاظت از مرزها" را در خود جای داده است.

 

مراکز منطقه‌ای: برای پناهجویانی که در خارج از اروپا از دریا نجات یافته‌اند "شرایط پذیرش منطقه‌ای" تعیین شده که این مورد تا کنون شفاف‌سازی نشده است. همکاری‌ها به شیوه‌ی کمیسیون عالی پناهجویان وابسته به ایالت متحده و سازمان بین‌المللی پناهجویان در پیش گرفته می‌شوند و هدف از آن نیز بازگرداندن پناهجویان از طریق دریای سفید است. تا کنون هیچ کشوری در رابطه با مرکزی برای پذیرش پناهجویان هیچ مکانی را پیشنهاد نکرده است.

 

دولت‌های غربی از "احترام به قوانین بین‌المللی" سخن به میان می‌آورند، اما مشخص نمی‌کنند در کشورهای که مراکز پذیرش پناهجو قرار داده می‌شود، قوانین بین‌المللی چگونه رعایت می‌شود. به عنوان نمونه در کشوری مانند ترکیه که قوانینی برای پناهجویان ندارد و همچنین حکومتی فاشیست و مستبد بر آن حاکم است، هیچ تضمینی برای رعایت حقوق پناهجویان وجود ندارد. وضعیت لیبی نیز که معلوم است. فاس و آلبانیا نیز از هم‌اکنون اعلام کرده‌اند که حاضر به پذیرش مرکزی برای پناهجویان در کشورهای خود نیستند.

 

مراکز تفتیش: طبق توافقنامه، پناهجویانی که در دریاهای اطراف اروپا نجات یافته‌اند، از طریق مراکز تفتیش می‌توانند در درون اتحادیه‌ی اروپا جای گیرند. یعنی اگر درخواست پناهجویی آنان تایید شود در میان کشورهای اروپایی تقسیم می‌شوند درغیر اینصورت بازگردانده می‌شوند. در میان کشورهای اتحادیه‌ی اروپا که قرار است پناهجویان میان آنها تقسیم شوند، هنوز تردید وجود دارد. کشور ایتالیا حتی اگر چنین پیشنهادی را قبول کند، هنوز مشخص نکرده که آیا اجازه‌ی تاسیس مراکزی برای پناهجویان را می‌دهد یا نه. در قطعنامه‌ی پایانی نشست عالی اتحادیه‌ی اروپا، بنابر پیشنهاد کشور فرانسه "مراکز پذیرش پناهجو" و "مراکز تفتیش" مشخص شدند. اما آشکار است که تفاوتی در عملکرد کشورهای پذیرنده‌ی پناهجو وجود ندارد. بسیاری از هم‌اکنون مراکز تفتیش را همچون زندان پناهجویان نام می‌برند.

 

حفاظت از مرزها: با این توافقنامه فرصت‌های عمل آژانس امنیت مرزهای اروپا "frontex" افزایش می‌یابد و مسئولیت‌های زیادتری به آن واگذار می‌شود.

 

۲٨ کشور عضو اتحادیه‌ی اروپا که توافقنامه را امضا کرده بودند، تحت عنوان "کمک‌رسانی به پناهجویان" تصمیم گرفتند که یک پکیج همکاری ۳ میلیون یورویی را به کشور ترکیه تحویل دهند و برای آفریقا نیز کمک‌های مادی ارسال کنند.