جنگ ایران و ترکیه بر سر قدرت در موصل

میان نیروهای حشدشعبی وابسته به حکومت ایران و نیروهای حشدوطنی وابستە بە حکومت ترکیه در شهر موصل عراق جنگ در گرفت. بر اساس گزارشهای رسیده ۷ تن از افراد هر دو گروه زخمی شده‌اند.

میان نیروهای حشدشعبی وابستە به حکومت ایران و نیروهای حشدوطنی وابستە بە حکومت ترکیه در شهر موصل عراق جنگ در گرفت. بر اساس گزارشهای رسیده ۷ تن از افراد هر دو گروه زخمی شده‌اند

 

میان نیروهای حشد وطنی -که در مرز استان موصل و توسط شخصی به نام (اصیل نجیفی) سازماندهی شده‌اند و از سوی دولت ترکیه در بعشیقه آموزش دیده‌اند- و نیروهای حشد شعبی -که مدت مدیدی ست  از سوی دولت ایران حمایت می‌شوند- درگیری روی داده است.  نجیفی همان شخصی ست که موصل را به داعش تقدیم کرده بود.

 

غیاس سورچی مسئول حزب اتحاد میهنی (ی.ن.ک) در موصل در این رابطه به خبرگزاری فرات گفت: مدت مدیدی ست میان این نیروها مناقشه‌هایی به وجود آمده است که این جدالها در محله‌ی سقافیە به جنگ انجامید.

 

سورچی اعلام کرد که نیروهای نظامی حشد شعبی زمانی که قصد عبور از مناطق تحت کنترل حشد وطنی را داشته‌اند در محله‌ی سقافیه میان این نیروها درگیری روی داده و بعد از مدتی درگیری آرام گرفته‌اند.

 

سورچی در سخنانی ابراز داشت که ۷ تن از افراد هر دو گروه در این درگیری زخمی شده‌اند که ۴ نفر آنان از نیروهای حشد وطنی و ۳ نفر از نیروهای حشد شعبی بوده‌اند، همچنین یکی از نیروهای حشد شعبی که زخمی شده است از کردهای شبک بوده است.

 

سورچی ضمن اعلام اینکه حشد وطنی در پی تثبیت اقتدار خود در منطقه است، افزود: دولت ترکیه این نیروها را حمایت می‌کند و این نیروها در مرز استان موصل از سوی شخصی به نام اصیل نجیفی سازماندهی شده‌اند . نزدیک به هفت هزار تن از افراد این نیروها در بعشیقه آموزش نظامی دیده‌اند و نزدیک به دو هزار تن از افراد آنها از دولت ترکیه ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند.

 

کمپ بعشیقه

 

پس از واگذاری موصل به تبهکاران داعش، ترکیه با همکاری حزب دمکرات کردستان در شمال شهر موصل اقدام به استقرار نظامیان خود کرد.

 

دولت ترکیه که گویا با ادعای "کمک انسانی" به منطقه آمده بود پس از مدت کوتاهی این منطقه را مرکزی نظامی مبدل کرد و این اقدام بحران تازه‌ای را در روابط مابین عراق و ترکیه بوجود آورد.

 

دولت ترکیه به منظور شرکت در عملیات آزادسازی موصل فشارها را بر حکومت مرکزی عراق افزایش داد و حزب دمکرات کردستان عراق و بارزانی‌ها هم هر آنچه که در توان داشتند برای وادار کردن بغداد به پذیرش ترکیه در این عملیات فروگذاری نکردند. موضوع کمپ نظامی بعشیقه چنان روابط مابین عراق و ترکیه آشفته کرد که حکومت مرکزی عراق شکواییه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داد.

 

در شهرهای عراق راهپیمایی علیه دولت ترکیه برگزار شدند و حشد شعبی در بیانیه‌‌ای با لحنی تهدید آمیز به دولت ترکیه هشدار داد درصورت تدوام مداخله این كشور در امور عراق، نظامیان ترک را با تابوت به ترکیه برمی‌گردانند.

 

پس از حمایت ایالات متحده آمریکا از مواضع دولت عراق، رئیس جمهوری ترکیه مجبور به عقب نشینی از مواضع مداخله‌ جویانه خود شد.

 

روابط مابین خانواده نجیفی [که موصل را به داعش واگذار کردند] - رژیم ترکیه و تلاشهای رژیم ترکیه برای الحاق موصل به مرزهای میثاق ملی –توهمهای اردوغان- گفته می‌شود که دامنه ناآرامی‌ گسترده‌تر شوند.