دست‌کم ١١٠ دیپلمات روس از کشورهای غربی اخراج شدند

در حمایت از بریتانیا، ۱۴ کشور اروپایی قصد دارند دیپلمات‌های روس را از کشورشان کنند

در حمایت از بریتانیا، ۱۴ کشور اروپایی قصد دارند دیپلمات‌های روس را از کشورشان کنند

 

واکنشها به نقش روسیه در مسموم کردن سرگئی اسکریپال و اخراج دیپلمات‌های روسیه از سوی بریتانیا و اقدام متقابل مسکو در قبال بریتانیا گسترده‌تر شد. اعلام شد که دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری ایالات متحده آمریکا نیز روز دوشنبه ۶ فروردین‌ماه، دستور اخراج ۶۰ تبعه روس را صادر کرد که به ادعای او جاسوسند.

 

بنابه گفته مقامات آمریکایی، ۴۸ نفر از این ۶۰ نفر، جاسوسانی هستند که با اهداف از پیش تعیین‌شده وارد خاک آمریکا شده‌اند و ۱۲ نفر دیگر، افرادی هستند که ازسوی روسیه به سازمان ملل متحد اعزام شده‌اند.

 

سفارت روسیه در آمریکا به اخراج‌ گسترده دیپلماتهایش از سوی این کشور واکنش نشان داده، ضمن هشدار از "اقدام متقابل و هم‌سطح آن" سخن به میان آورده است.

 

اوکراین هم ١٣ دیپلمات روسیه را از خاک خود اخراج کرد.

 

در همین رابطه هایکو ماس وزیر خارجه آلمان و یک منبع دیپلمات فرانسوی اعلام کرده‌اند که در راستای حمایت از دولت بریتانیا، هر کدام ۴ دیپلمات روسیه را از خاک خود اخراج می‌کنند.

یک‌شنبه ۴ مارس/ ۱۳ اسفندماه، سرگئی اسکریپال (۶۶ ساله) جاسوس دوجانبه سابق روسیه و دخترش "جولیا" (٣٣ ساله)، در حالی که از هوش رفته بودند، در شهر سالزبری بریتانیا پیدا شدند. هر دو اکنون در شرایطی بحرانی به‌سر می‌برند. پس از بررسی‌ها مشخص شد که آن‌ها با استفاده از ماده شیمیایی اعصاب، مسموم شده‌اند.

 

ماده‌سمی اعصاب، یکی از سلاح‌های درجه‌بندی‌شده نظامی محسوب می‌شود و این نخستین‌بار پس از جنگ جهانی دوم است که از سم اعصاب با هدف کشتن فردی در اروپا استفاده شده است.

 

شایان ذکر است در واکنش به مسمومیت جاسوس دوجانبه و دختر وی، روز سه‌شنبه ۲۹ اسفندماه، بریتانیا ۲۳ دیپلمات روسیه را اخراج کرد. در پاسخ به این اقدام بریتانیا، روسیه نیز ۲۳ دیپلمات بریتانیایی را اخراج کرد.

 

علاوه بر آمریکا، اکراین، فرانسه و آلمان کشورهای کانادا و لهستان هر کدام  ۴ دیپلمات، لیتوانی و چک هر کدام سه دیپلمات، ایتالیا، هلند، دانمارک، سوئد و آلبانی هر کدام دو دیپلمات، لاتویا، استونی، فنلاند، کرواسی و رومانی هم هر کدام یک دیپلمات روس را از خاک خود اخراج کرده‌اند.