عفو بین‌الملل: اعدام محمد ثلاث نه از سَرِ عدالت بلکه تنها 'انتقام‌جویی' جمهوری اسلامی بود

سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای اعدام درویش گنابادی ۵١ ساله را از سوی رژیم ایران را به شدت محکوم کرد

سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای اعدام درویش گنابادی ۵١ ساله را از سوی رژیم ایران را به شدت محکوم کرد.

 

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که دیروز منتشر شد روند قضایی محاکمه محمد ثلاث درویش گنابادی را 'ناعادلانه' خواند و می‌افزاید:"مقامات ایران در مورد استفاده از مجازات اعدام سوابق ناگواری دارند. این اعدام هم اتفاقی عجیب و غم‌انگیز بود که فاصله آن از عدالت غیرقابل انکار است. آن‌چه رخ داد در تقابل با اعتراضات گسترده مردم به این حکم و رفتاری نه از سر عدالت بلکه تنها برای انتقام‌جویی بود."

 

در ادامه بیانیه عفو بین‌الملل به شکنجه‌های این زندانی از سوی مأموران اطلاعاتی برای اعتراف علیه خود اشاره شده و آمده است:"بخشی از اعترافات روی تخت بیمارستان گرفته شد و در هفته‌های قبل از دادگاهش از تلویزیون دولتی ایراان پخش شده بود." عفو بین‌المل از این اعترافات را تنها شواهد محکومیت متهم در دادگاه عنوان کرده است.

 

سازمان عفو بین‌الملل از ممانعت دستگاه قضایی از انتخاب وکیل انتخابی از سوی محمد ثلاث و بی‌اعتنایی مقامات به شواهد مبنی بر بی‌گناهی وی سخن به میان آورده است.

 

عفو بین‌الملل سپس به انتقال پیکر محمد ثلاث و دفن آن در شهر بروجرد در لرستان بدون اطلاع خانواده خبر داده است. اعلام شد که گارد ویژه مسئول دفن پیکر این زندانی اعدامی بوده‌اند. این سازمان در پایان به مخالفت مسئولین با درخواست خانواده برای تحویل پیکر اعدامی به پزشکی قانونی و تحقیقات در رابطه با شکنجه‌های وحشیانه خبر داده است.