پشت کردن معترضان به تریبون نماز جمعه در اصفهان

دیروز جمعه ۲۵ اسفند کشاورزان معترض اصفهانی در محل نماز جمعه‌ی این شهر تجمع کرده و به اعتراض پرداختند.

دیروز جمعه ۲۵ اسفند کشاورزان معترض اصفهانی در محل نماز جمعه‌ی این شهر تجمع کرده و به اعتراض پرداختند.

 

کشاورزان اصفهانی از حدود یک ماه پیش در اعتراض به انتقال حق آب کشاورزیشان به استان یزد دست به تجمع و اعتراض زده اند.

 

این کشاورزان دیروز برای دومین هفته ی متوالی در محل نماز جمعه اصفهان تجمع کردند و با دست و سوت زدن و شعار دادن مانع از آغاز خطبه‌ نماز جمعه شدند.

 

مجتبی میردامادی امام جمعه‌ی موقت اصفهان کشاورزان را به آرامش دعوت کرد و از آنها خواست تا "نان سر سفره‌ی دشمن نگذارند" او همچنین گفت که خداوند ناله‌ی کشاورزان را خواهد شنید و با نزول باران مشکل آنها را حل خواهد کرد، اما کشاورزان خشمگین با پشت کردن به تریبون نماز جمعه اعتراض خود را اعلام کردند.

 

حدود ۳۵۰ هزار کشاورز در شرق استان اصفهان از راه کشاورزی زندگی زندگی می‌گذرانند. با انتقال ۴۰۰ میلیون متر مکعب از آب زاینده‌رود به استان یزد این کشاورزان با کم آبی مواجه شده و تعداد زیادی بیکار شده‌اند.

 

تاکنون حدود ۵۰ هزار کشاورز اصفهانی بیکار شده و بالاجبار به شهرها مهاجرت کرده‌اند و سبب ایجاد بحران تازه ای شده‌اند،خالی شدن روستاها و مهاجرت به شهرها سبب افزایش آمار بیکاری و بزهکاری شده است.

 

سال گذشته دولت به کشاورزان قول داده بود که ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب به آنها اختصاص یابد اما تا به حال به این وعده عمل نشده است.

 

کشاورزان با سر دادن شعارهایی همچون" روحانی دروغگو، زاینده‌رود ما کو" و "عزا عزاست امروز، زندگی کشاورز روی هواست امروز"، "رو به میهن، پشت به دشمن"، "صدا و سیمای ما، ننگ ما ننگ ما" به اعتراض پرداختند.

 

لازم به ذکر است روز ۱٨ اسفند کشاورزان معترض به سمت تاسیسات انتقال آب به راه افتادند که توسط پلیس ضد شورش سرکوب شده و تعداد زیادی زخمی و دستگیر شدند.

 

مدیریت نادرست آبهای زیرزمینی و جاری در ایران سبب کاهش شدید سفره های آب زیرزمینی شده و ایران را با بحران کم آبی مواجه کرده است.