حمایت فعالین مدنی و فرهنگی کرماشان از اعتراضات مردم بانه

همزمان با فراخوان کودار برای اعلام حمایت همه‌جانبه از اعتراضات مردم نسبت به کشتار کولبران کرد توسط مأموران امنیتی ایران، واکنش‌ها به این اعتراضات در مدت بسیار کوتاهی افزایش چشمگیری داشته است. جمعی از فعالین مدنی و فرهنگی استان کرماشان...

همزمان با فراخوان کودار برای اعلام حمایت همه‌جانبه از اعتراضات مردم نسبت به کشتار کولبران کرد توسط مأموران امنیتی ایران، واکنش‌ها به این اعتراضات در مدت بسیار کوتاهی افزایش چشمگیری داشته است. جمعی از فعالین مدنی و فرهنگی استان کرماشان با صدور بیانیه‌ای حمایت همه‌جانبه خود را از اعتراضات مردم بانه و دیگر شهرهای روژهلات کردستان اعلام کرده و بر محکومیت اقدامات جمهوری اسلامی در کشتار کولبران تأکید کرده‌اند. در بیانیه صادر شده از سوی فعالان کرماشانی چنین آمده است:

 

بیانیه حمایت فعالین مدنی و فرهنگی خلق کرماشان از کولبران مظلوم کرد و محکومیت کشتن دو کولبر بانەای

 

در شرایطی که بیش از نود درصد کالاهای قاچاق از مبادی گمرگی و اسلکه‌های بدون نظارت توسط آقایان و آقازاده‌های با "ژن برتر" و "برادران قاچاقچی" به کشور وارد شده، به‌نام مبارزه با قاچاق در مناطق مرزی کردستان هر سال ده‌ها نفر از مردم کرد قربانی شلیک‌های بی‌رحمانه ماموران نیروی انتظامی می‌شوند. قربانیانی که محروم‌ترین اقشار جامعه بوده و به سبب بیکاری و فقر شدید برای درآمد ناچیزِ کولبری، جان خود را در معرض خطر مین‌های به جای مانده از جنگ، پرتگاه‌های کوهستانی، سرما، یخبندان و شلیک ضدانسانی نیروهای امنیتی و انتظامی قرار می‌دهند. عمری‌ست که این شرایط هولناک سایه شوم خود را بر روژهلات کردستان افکنده و ده‌ها خانواده بی سرپرست می‌شوند و گویی حاکمان این سرزمین راه دیگری جز قربانی کردن کولبران بی پناه برای سرپوش گذاشتن بر قاچاق بیست و پنج میلیارد دلاری "زرداران زورمدار" سراغ ندارند.

 

در آخرین مورد از این بی عدالتی نهادینه شده دو کولبر بانه‌ای توسط نیروی انتظامی به قتل رسیدند و کاسه صبر مردم بانه لبریز گردید. این فریاد خشم و بغض فرو خورده موجب اعتراض و ابراز نارضایتی ملت کرد شده و در این راستا خلق کرد در کرماشان ضمن ابراز همدردی با مردم بانه و بازماندگان و خانواده‌ی قربانیان، کشتار کولبران را به شدت محکوم می‌نماید. به مسئولین حکومتی و مدیران محلی هشدار می‌دهد که در جهنم بیکاری، فقر، اعتیاد و معضلات اجتماعی استان‌های کردنشین لااقل دست از کشتار بی‌گناهان بردارید. بترسید از روزی که کردها به نقطه‌ بی‌بازگشت در مواجهه با ظلم و ستم برسند که آن روز همگی در این آتش سوزان گرفتار خواهید شد. اگر به دنبال مبارزه با قاچاق هستید در تهران و در بین یقه سفیدهای پیشانی سوخته جستجو کنید. کولبران جز در پی لقمه‌ای نان برای سفره‌های خالی خود و خانواده‌هایشان نیستند.

 

و در این شرایط مرگ هر شهروند اعتراض تازەای به همراه خواهد داشت...

 

فعالین مدنی و فرهنگی کانتون کرماشان

۱۵شهریور ۱۳۹٦