آغاز اعتراضات به انتخابات مجلس اقلیم کردستان

​​​​​​​هنوز نتایج قطعی انتخابات ٣٠ سپتامبر/ ٨ مهر اعلام نشده است با این حال جنبش نسل نو و جنبش تغییر نتایج کنونی را رد کرده‌اند

هنوز نتایج قطعی انتخابات ٣٠ سپتامبر/ ٨ مهر اعلام نشده است با این حال جنبش نسل نو و جنبش تغییر نتایج کنونی را رد کرده‌اند

 

شهروندان جنوب کردستان روز یکشنبه در پنجمین دوره انختابات مجلس اقلیم آرای خود را به صندوق‌ها واریز کردند. تعداد شرکت کنندگان در این دوره بسیار کمتر از دوره‌های قبل بوده و نتایج قطعی هم هنوز اعلام نشده‌اند.

 

اعلام شد که تاکنون ٨۶ درصد آرای اخذ شده شمارش شده‌اند. طبق گزارش کمیسیون عالی مستقل انتخابات و همه‌پرسی اقلیم کردستان تاکنون پ.د.ک در صدر و هر کدام از ی.ن.ک، جنبش تغییر و نسل نو در رده‌های دوم تا چهارم جای گرفته‌اند.

 

نسل نو اعلام کرد در واکنش به تقلب‌های وسیع در انختابات حاضر نیست نمایندگان خود را به مجلس اقلیم بفرستد و این دوره را بایکوت خواهند کرد. جنبش تغییر هم اعلام کرد که نتایج جاری را نمی‌پذیرند.

 

جنبش نسل نو با اعلام آنکە در انتخابات اقلیم فدرال کردستان تقلبات وسیعی صورت گرفتە است گفته که در صورت عدم رسیدگی به شکایات از فرستادن نمایندگانش به پارلمان خودداری می کند.

 

شاسوار عبدالوحید ریاست جنبش نسل نو با شرکت در یک کنفرانس خبری در شهر سلیمانیە اعلام کرد در این دور از انتخابات تقلب وسیعی در قالب استفادە از شناسنامەهای جعلی، استفادە از صندوقهای از پیش آمادە شدە، باطلە اعلام کردن هزاران رای بجز رای حزب دمکرات کردستان عراق در استان دهوک و ارائە اطلاعات اشتباە و بە بازی گرفتن نتیجە واقعی آرا صورت گرفتە است.

 

او گفت حامی حقوق مردم هستند و اگر مردم با آنها برای بازپس‌گیری آرای خود همراهی کنند با تعطیلی مغازە و بازار، خواستەهای خود را دنبال می کنند.

 

ریاست جنبش نسل نو در عین حال تهدید کرد در صورتی کە به شکایات رسیدگی نشود، آنها از اعزام نمایندگان خود به پارلمان اقلیم کردستان خودداری خواهند کرد.

 

از سوی دیگر شورش حاجی سخنگوی جنبش تغییر هم در سخنانی یاداوری کرده است که نتایج را نمی‌پذیرند و حزب آنان پس از تشکیل جلسه‌ای در این رابطه موضع خود را با افکار عمومی در میان خواهند گذاشت.