استان "سنه" در جایگاه نخست فروش کلیه

استان سنه در شرق کردستان صدر نشین فروش کلیه در ایران می‌باشد

استان سنه در شرق کردستان صدر نشین فروش کلیه در ایران می‌باشد

 

 به گزارش خبرگزاری فرات و به نقل از جمعیت حقوق بشر کردستان، فروش کلیه در بین جوانان سنه بشدت افزایش یافته است بصورتیکه در سرتاسر ایران رتبه‌ اول کلیه فروشی را بخود اختصاص داده است.

 

در اینباره " سید عطاءالله عبدی" مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی در گفتگویی با " باران خبر" به این موضوع پرداخته و گفته است: تعداد پرونده‌های افراد متقاضی برای فروش کلیه، تقریبا برابر با افراد نیازمند به کلیه می‌باشد و این کاملا تاسف‌آوراست.

 

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی همچنین افزوده است: ٨٠درصد فروشندگان کلیه را جوانان ٢٠ تا ٢٥ ساله تشکیل می‌دهند که بیشترشان زنان خانه‌داری می‌باشند که در حاشیه‌ی شهرها زندگی مینمایند. در این میان استان سنه بیشیرین آمار فروش کلیه را دارد.

 

وضعیت بد معیشتی، نبود کارخانه و کارگاههای تولیدی بدلیل سیاست تبعیض و دیدگاه امنیتی سران جمهوری اسلامی ایران در شرق کردستان و برنامه‌های ناکارآمد اقتصادی، راه را بر هرچه دشوارتر شدن زندگی مردمان این منطقه باز نموده است. بطور حتم آمار ارائه شده نمی‌تواند آمار دقیقی از این معضل ‌باشد و در برگیرنده‌ی موارد عدیده‌ی قاچاغ کلیه و فروش آن توسط مافیاها در بازار سیاه نیست.