"با سکوت هیچ کس نمی‌تواند وجدان خود را راضی کند"

​​​​​​​خانواده‌ی خدیجه کایماک که ۶۶ روز است در اعتصاب غذا به سر می‌برد گفتند: "اعتصاب غذا واکنش به بی‌عدالتی است. ما می‌خواهیم این بیعدالتی پایان یابد".

اعتصاب غذای لیلا گوون رئیس مشترک کنگره‌ی جامعه‌ی دمکراتیک و پارلمانتار جولمرگ ه.د.پ برای پایان دادن به حصر اوجالان در روز ۱۲۴م ادامه دارد. همچنین از ۱م مارس اعتصاب غذا در همه ی زندانهای ترکیه گسترش یافته است.

 

یکی از این زندانیان سیاسی که دست به اعتصاب غذا زده است، خدیجه کایماک می‌باشد. وی مدت ۶۶ روز است که در زندان زنان طارسوس در اعتصاب غذا به سر می‌برد. کایماک در سال ۲۰۱۷ در شهر آمد با اتهام "عضویت در سازمان" دستگیر و به ۹ سال زندان محکوم شد.

 

رمزیه کایماک، خواهر خدیجه در ۱۵م فوریه با او دیدار کرد و اعلام کرد، هنگامی که زندانیان به بهداری زندان می‌روند، با تحقیر و بدرفتاری پزشکان روبه رو می‌شوند.

 

"ما می‌خواهیم در این زمینه گامی برداشته شود"

کایماک به سکوت و بی‌توجهی دولت اشاره کرد. وی تاکید کرد تا زمانی که گامی در این زمینه برداشته نشود راه حلی پیدا نخواهد شد. وی گفت: "اگر پس از مرگ کسی قدمی برداشته شود بی‌فایده خواهد بود. در آمد  خانواده‌ها می‌پرسند، چرا اینگونه انسانها را دستگیر می‌کنند؟ چرا حقوق ما رعایت نمی‌شود؟ در زندانها چرا برای گرفتن حقت باید اعتصاب غذا کنی؟ آیا این امری عادیست؟ فکر کنید، چنان ترس و وحشتی ایجاد کرده‌اند که گاهی ما فکر می‌کنیم در دهه‌ی ٨۰ هستیم. در آن زمان ۴ تن در اعتصاب جان خود را از دست داده بودند. در این مرحله نیز حکومت خود را به کری و لالی زده است اما این راه حل نیست، باید سریعا اقدامی جدی انجام شود.

 

کایماک گفت، دولت با خشونت با کردها برخورد می‌کند.وی گفت: "دیدن آنها تنها برای ارعاب نیست، انسان وقتی به چیزی باور دارد برای آن دست به اعتصاب غذا می‌زند. وقتی ما برای دیدار با زندانیان به زندان می‌رویم، برخورد نگهبان‌ها و مسئولین زندان با ما تحقیر آمیز است. همچنین برخورد تعدادی از شهروندان نیز ما را دلشکسته کرده است. دلشکستگی ما به دلیل سکوت آنها است. چرا تا این حد می‌ترسند؟ جامعه‌ی ما به اندازه‌ی کافی قربانی داده است. هیچ کس نمی‌تواند با سکوت وجدان خود را راضی کند."

 

"باید خواسته‌های آنها پذیرفته شود"

کایماک از سازمانهای مدنی درخواست کرد "درخواست من این است که مسئولین به وظایف خود عمل کنند و درخواستهای اعتصاب کنندگان را بپذیرند".

 

"پاسخ به بی‌عدالتیست"

سبری کایماک پدر خدیجه نیز اعلام کرد، آخرین بار در روز ۲۶ فوریه/ ٧ اسفند به دیدار دخترش رفته است. وی گفت، وضعیت دخترش خوب نبوده است و دو تن از رفقایش او را به محل ملاقات آورده بودند. پدر خدیجه تاکید کرد پیش از آنکه جنازه‌ی آنها از زندان خارج شود باید دولت قدمی بردارد." باید وزارت دادگستری به مسئولیت خود عمل کند. از روزی که دختر من دست به اعتصاب غذا زده است، ما همه نگران هستیم. اعتصاب غذا پاسخ به بی‌عدالتی است. ما می‌خواهیم این بی‌عدالتی پایان یابد."