باییک: فتنه تازه ترکیه را نقش برآب می‌کنیم [١]

جمیل باییک ریاست مشترک شورای مدیریتی ک.ج.ک اظهار کرد که فتنه رژیم ترکیه برای قتل‌عام کردها را با شکست مواجه خواهند کرد

جمیل باییک ریاست مشترک شورای مدیریتی ک.ج.ک اظهار کرد که فتنه رژیم ترکیه برای قتل‌عام کردها را با شکست مواجه خواهند کرد

 

ریاست مشترک شورای مدیریتی کنفدرالیسم جوامع کردستان-ک.ج.ک به پرسشهای خبرگزاری فرات پاسخ داد

باییک در آغاز با یادآوری وقوع جنگ جهانی سوم در خاورمیانه اظهار نمود:"کردها نه تنها در شمال کردستان بلکه در روژاوای کردستان آگاه شده‌اند. در جنوب کردستان دستاورهایی کسب شده‌اند و در شرق کردستان هم هشیارند. کردها در تمام جهان به خود آمده‌اند. کردها خواهان زندگی آزاد و دمکراتیک هستند و برای تحقق آنهم راهکار ملت دمکراتیک رهبری را برای زندگی مسالمت‌آمیز در میان مرزهای سیاسی دولت‌های منطقه و چاره‌یابی مسئله کُرد، می‌پذیرند. خواهان حل مسائل با راهکاری عاقلانه و آسان هستند، اما هشیاری، سازماندهی کردها و چاره اندیشی آنان با استراتژی دولت ترکیه و سیاست‌های رژیم حاکم بر آن (آ.ک.پ/م.ه.پ) که شالوده خود را از نابودی کردها می‌گیرد همخوان نیست. به همین دلیل به هر نحوی با دمکراتیک شدن منطقه دشمنی می‌کند. [رژیم ترکیه] نه تنها علیه کردها، بلکه هم کردها و هم علیه آنجا که دمکراسی وجود داشته باشد وارد عمل می‌شوند. هدف آنان نابودی کردهاست. دشمنی رژیم ترکیه با دمکراسی از این مسئله نشأ‌ت می‌گیرد. دشمنی رژیم ترکیه با دمکراسی بگونه‌ای است که در هیچ جای جهان و در هیچ دوره‌ای سابقه نداشته است، لازم است رابطه دیالکتیکی مابین دشمنی با کردها و دشمنی با دمکراسی را دید."

 

کردها در عفرین مقاومت می‌کنند و به اشغالگری دولت ترک پایان خواهند داد

جمیل باییک به دور تازه فتنه دولت اشغالگر ترکیه اشاره نموده و افزود:"سومین جنگ جهانی همچنان ادامه دارد. توازن قوا در خاورمیانه گسترش یافته است. در این مرحله رژیم ترکیه خواهان استفاده از تضاد مابین نیروهاست. با همکاری برخی گروهها و استفاده از توان خود، سازماندهی کردها و نیروهای سیاسی و نظامی آنانرا نابود کند. این تصمیم را در سال ٢٠١۴ اتخاذ نموده‌اند و در نشست روز ٣٠ اکتبر ٢٠١۴ در شورای امنیت ملی تصویب کردند. در این راستا جنگ داخل شهرهای کردستان را به خارج از کشور منتقل می‌کنند. سیاست دولت ترکیه اینچنین است. اما با اشغال عفرین مرحله مذکور به پایان نرسیده و همچنان ادامه دارد. هم برای آنان (رژیم ترکیه) و هم برای کردها ادامه دارد. کردها در عفرین مقاومت خواهند کرد و به اشغالگری دولت تُرک پایان می‌دهند."

 

مرحله تازه گسترش جنگ به تمام منطقه است

ریاست مشترک شورای مدیریتی ک.ج.ک با اشاره به جایگاه نیرومند کردها در شرایط فعلی گفت:"آنچه در جریان است تنها قیامی معمولی نیست. توانایی مذکور را تنها کردهای شمال کردستان کسب نکرده‌اند. کردها در تمام منطقه به خود آمده و نیرو گرفته‌اند. این تجدید نیرو در میان کردها تأثیرگذار است و از همدیگر حمایت می‌کنند. دولت ترکیه هم به همین دلیل نه تنها علیه کردهای یک بخش بلکه دشمنی خود را با تمام کردها نشان می‌دهد. فلذا جنگ را به خارج از مرزها کشیده است. مرحله تازه گسترش جنگ در تمام منطقه است. به این معنی که همچون جنگ اول جهانی که بر سر قتل‌عام کردها با نیروهای بین‌المللی به توافق رسیدند به همان نحو امروز حین شکل گیری توازن تازه خواهان واگذاشتن خود به نیروهای منطقه و جهانی و انجام دور تازه‌ای از قتل‌عام کردها هستند. اینچنین می‌خواهند به نتیجه مطلوب خود دست یابند. در این راستا تمام توان ترکیه را بسیج کرده‌اند. برای نابودی کردها، ترکیه را روی میز قمار گذاشته‌اند. بویژه رژیم حاکم (آ.ک.پ) برای سرپا ماندن، ترکیه را به حراج گذاشته است."

 

آلمانی‌ها چه نقشی در قتل‌عام ارمنی‌ها داشتند امروز روسها همین نقش را در کشتار جمعی کردها بردوش گرفته‌اند

باییک به همکاری دولت روسیه با ترکیه برای اشغال عفرین پرداخت و از تلاش‌های رژیم ترکیه برای تداوم سیاست‌های خود در سوریه همراه با روسیه خبر داد.

باییک موضوع روابط مابین روسیه و ترکیه را اینگونه مورد ارزیابی قرار داد:"تضادی عمیق در روابط مابین دولت ترکیه و روسیه دیده می‌شود، دولت ترکیه، کشور سوریه را به ویرانی کشید و اکنون هم منبع ناآرامی در سوریه است، اکنون دست به دامن روسیه شده و سیاست خود را با توسل به روسیه تحمیل می‌کند. در شرایطی که قتل‌عام کردها را ادامه می‌دهد از روسیه کمک می‌گیرد، آلمان در جنگ جهانی اول چه نقشی در کشتار جمعی ارامنه داشت اکنون روسیه همان نقش را در کشتار کردها دارد. اما واقعیت جداگانه کردها، منطقه و جهان وجود دارد و آن اینکه کردها همان کردهای جنگ جهانی اول نیستند. هم منطقه تغییر کرده است و هم خلق تشنه دمکراسی است. لاف زدن از دمکراسی و دشمنی با کردها در عین حال میسر نیست. مطالبه دمکراسی خلق‌ها و سیاست‌های دولت ترکیه هیچگاه همخوان نیستند. روسیه از یک‌سو با سیاست‌های خود در کشتار کردها از سوی ترکیه شریک است و از سوی دیگر اعلام می‌کند که چاره‌یابی سیاسی در سوریه بدون کردها میسر نیست. ما به آنان می‌گوییم؛ بله دولت رتکیه خواهان کشتار و نابودی کردهاست و چنین سیاستی را هم اعمال میکند اما اینکه هر کسی را طبق میل خود به دشمن کردها مبدل کند کار آسانی نیست. از اینرو نیرویی که سیاست‌هایش به بن‌بست رسند نخواهد توانست آنها را عملی کند. از سوی دیگر مقاومت بزرگ کردها همچنان ادامه دارد. به همین دلیل نخواهد توانست این مرحله را عملی کند و ما نمی‌گذاریم که عملی شود. کردها چنین فرصتی را نمی‌دهند، اما لازم است یادآوری شود که موج حملات تازه قتل‌عامگران در وضعیت جنگ سوم جهانی مرحله تازه در خاورمیانه اعمال می‌شود."\

 

جمیل باییک به مواضع دولت آمریکا پرداخت و گفت:"ایالات متحده از آغاز سیاست فداکردن کردهای غرب فرات را در پیش گرفت. در رابطه با آنچه در اقلیم عفرین روی داد همیشه تماشاگر بود. در عفرین روسها و در شرق فرات هم ایالات متحده آمریکا مستقر شده بودند. تقسیم منافع اینگونه صورت گرفته بود. آشکار است که آمریکا بصورت علنی در رابطه با اشغال عفرین کاری نکردو حتی با مواضع خود اشغالگران را تشویق کرد."

 

تکیه‌گاه جنبش آزادیخواهی از آغاز نیروی خود بوده است

جمیل باییک خاطرنشان کرد که کردها با مد نظر قرار دادن آنچه روی می‌دهد به سازماندهی خود و نیروهای خود می‌پردازند. ایشان افزودند:"رهبر آپو و جنبش آزادی‌خواهیمان از آغاز تأکید کردند که تنها تکیه‌گاه مطمئن برای کردها نیروی خود آنان است. جنبشی هستیم که به خلق خود متکی هستیم و اینگونه بپا خواسته‌ایم. جنبش آزادی کردها خود را به هیچ نیرویی وابسته نکرده و نخواهد کرد. کردها در دیگر بخش‌ها هم تنها با چنین رویکردی می‌توانند به موفقیت دست یابند. بدون شک عرصه دیپلماسی برای کردها فراهم است و می‌توانند با نیروهای متفاوتی رابطه داشته باشند. اما آنچه مهم است این است که به نیروی خود متکی باشند. نیروهای سیاسی، نظامی و همبستگی خود را مبنا قرار دهند. اینکه با نیروهای دمکراتیک منطقه گام بردارند بسیار مهم است. به این دلیل که مسئله کردها و مسئله دمکراتیزاسیون منطقه باهم عجین شده‌اند. تا زمانی که مسئله کردها حل نشوند دمکراسی موفق نمی‌شود. اگر تحولی دمکراتیک روی دهد مسئله کردها هم حل می‌شود."