باییک: هیچ کس نمی‌تواند کردها را نادیده بگیرد

جمیل باییک ریاست مشترک شورای رهبری ک.ج.ک اظهار داشت نیرویی که در خاورمیانه با کردها به اتحاد دست نزند قادر به پیروزی نیست. با کردها یا علیه کردها، سیاست بدون کردها امکان‌پذیر نیست

جمیل باییک ریاست مشترک شورای رهبری ک.ج.ک در بخش دوم برنامه‌ی اختصاصی با کانال میدیا خبر وضعیت کنونی و سوریه، نقش ایران در منطقه، عقب نشینی نیروهای آمریکا در سوریه و سال ۲۰۱۹ را برای کردها تحلیل و ارزیابی نمود.

 

باییک اعلام داشت تا زمانی‌که سوریه دمکراتیزه نگردد نمی‌تواند مجددا بپاخیزد. باییک در ارتباط با نگارش قانون اساسی‌ سوریه که گفته می‌شود در حال آماده‌سازی برای نگارش آن هستند اظهار داشت مساله در بودن یا نبودن اسد نیست. مساله تاسیس سوریه بر مبنای اصول دمکراتیک است، زیرا سوریه‌ی آینده، سوریه‌ی پیشین نخواهد بود.

 

باییک در ادامه اضافه کرد؛ در صورت عدم نگارش قانون اساسی سوریه، عدم اختصاص جایگاهی برای تمامی خلق‌ها و فرهنگ‌های متمایز و عدم ایجاد فرصت برای تحقق این خلق‌ها و فرهنگ‌ها به شیوه‌ای آزاد حفظ تمامیت ارضی سوریه دشوار خواهد بود و مجددا سوری‌ها به پا خواهند خواست. باییک خاطرنشان ساخت سوریه در حال حاضر دچار فروپاشی شده است.

 

ترکیه تمامیت ارضی و یکپارچگی سوریه را تهدید می‌کند

باییک با اشاره به تهدید یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه از سوی ترکیه به نقش نیروهای دیگر نیز اشاره داشته و گفت: نیروهای ائتلاف در سوریه که روسیه نیز در آن قرار دارد، در ابعاد سیاسی، دیپلماتیک و نظامی به انسجام و قدرت دست یافته است، اما اگر سوریه‌ی آتی بر مبنای تشکیل یک سوریه‌ی دمکراتیک بازتاسیس نگردد، عملا بدون معنا و فاقد اهمیت خواهد بود، چنین امری امکان‌پذیر نبوده و آرامی و ثبات استقرار نخواهد یافت. لازم است که جنگ سوریه با شیوه‌های دیگری پیش برده شود. در غیر اینصورت سوریه دستخوش آسیب [بیشتر] شده و احتمال تجزیه‌ی آن می‌رود. نگاه ترکیه دربردارنده‌ی تهدید علیه تمامیت ارضی و یکپارچگی این کشور است.

 

ترکیه درصدد طراحی مجدد سوریه بر مبنای خواسته‌های خود بر آمده است و این خواسته تجزیه‌ی سوریه است. از نوع برخورد ترکیه این حقیقت مشهود می‌گردد. بر این باورم سوریه، روسیه و ایران نیز از این مساله آگاه شده‌اند. اما بدیهی است که این کشورها نیز در مقابل اشعالگری ترکیه واکنش نشان خواهند داد. زیرا ترکیه با اشغال منطقه‌ای، آنجا را ترک نخواهد کرد. قدرت‌ها [منطقه‌ای] ملتفت این نکته شده‌اند در صورتی‌که مانع از اقدامات ترکیه نشوند، بیش از این امتیاز خواهند داد.

 

باییک به یاد آورد که سوریه، روسیه و ایران اظهار می‌دارند که در تلاشند تمامیت ارضی سوریه را حفظ کنند، از همین رو در سوریه وارد جنگ شده‌اند. اما تمامیت ارضی در صورت ایجاد سیستمی دمکراتیک امکان پذیر است. از این همین‌رو باید حقوق طبیعی تمامی خلق‌های، به تمامی در قانون اساسی پذیرفته شود. این امر نیز از طریق اتحاد با نیروهای دمکراسیخواه امکان‌پذیر می‌گردد. در غیر اینصورت نمی‌توان جلوی تهدیدها را گرفت.

 

سیاست‌های دولت آمریکا علیه ایران به موفقیت دست نیافتند

جمیل باییک ریاست مشترک شورای رهبری ک.ج.ک اظهار داشت ایران یکی از بازیگران اصلی در منطقه است. بین ایران و ترکیه مشکلات عدیده‌ی تاریخی وجود داشته‌اند. ترک‌ها و ایرانی‌ها حول مسائلی به توافق دست می‌یابند، اما موضوعات مشترک مورد توافق این دو کم هستند. باییک با تاکید بر این افزود هر دو قدرت در خاورمیانه درصدد کسب هژمونی هستند. در این مبارزه برای کسب هژمونی تا کنون به نظر می‌رسد ایران موفق‌تر بوده باشد. ترکیه در تلاش است سیاست‌های خود را به ناتو پیوند زده و در جریان اتحاد با آمریکا قدم بردارد. درصدد تضعیف ایران است. ایران نیز از این مساله اطلاع دارد. اعتقاد دارم که ایران به آسانی اجازه نمی‌دهد ترکیه مناطق دیگری را در سوریه اشغال کند. زیرا چنین امری بر خلاف منافع ایران است. اکنون ایران با تصمیم آمریکا مبنی بر عقب نشینی نیروهای نظامی خود از سوریه، دستاوردهای بزرگی را نصیب خود ساخته است. سیاست‌های امریکا علیه ایران موفقیت زیادی را کسب نکرده است. نه در سوریه، نه در عراق و نه در ایران آمریکا موفقیت چندانی کسب نکرده است. یعنی به نظر می‌رسد ایران موفقتر از آمریکا بوده است. اما بعید است که ایران این وضعیت موفقیت آمیز خود را دچار تهدید نماید. زیرا در مقابل تهدید ترکیه قرار می‌گیرد. ترکیه درصدد است با عقب‌نشینی آمریکا، جای این کشور را بگیرد. ترکیه درصدد است به القاعده و اخوان‌المسلمین نزدیک شود. چنین وضعیتی در دشمنی با سوریه، روسیه و ایران نیز قرار می‌گیرد. تصور می‌‌کنم ایران چنین وضعیتی را به آسانی قبول نخواهد کرد.

 

کردها از بیشترین نیرو و پویش برخوردارند

باییک در رابطه با نقش ایران در منطقه اعلام کرد: سیاست‌های ایران در دشمنی با کردها کمتر از سیاست‌های ترکیه نبوده است. ایران به راه‌حلی برای مساله‌ی کرد نمی‌اندیشد. ترکیه نیز تلاش دارد تا ایران را به شریک خود بدل کند. اما روند سیاسی کنونی چنین بستری را مهیا نمی‌کند. ایران به تمامی مانند ترکیه برخورد نمی‌کند. به راه حلی برای حل مساله‌ی کرد نیز دست نمی‌زند. ایران ملتفت است که تا زمانی که مساله‌ی کرد به راه حلی دست نیابد شانس برخورداری از موفقیت را ندارد. از سوی دیگر ایران پتانسیل و پویایی کردها را نیز در خاورمیانه درک کرده و اطلاع دارد که کردها در خاورمیانه از سرزندترین و بیشترین  پویایی برخوردارند. کردها نمی‌خواهند مانند گذشته باقی بمانند. این واقعیت را درک کرده است. یعنی دریافته است که مانند گذشته نمی‌تواند با کردها تعامل داشته باشد. درصدد است که در رابطه‌ی خود با کردها تغییراتی ایجاد نماید. تصور می‌کنم حول چنین مباحثی به گفت‌وگو می‌پردازند. در این راستا تصمیمی اتخاذ نکرده‌اند اما مسیر رویدادها و واتفاقات احتمالا آن‌ها را به چنین مسیری سوق دهد. بدیهی است که کسانی که درصدد پیشبرد سیاستی موفق در خاورمیانه هستند باید کردها را ببینند. هر نیرویی که با کردها به اتحاد دست نزند، دشوار است که بتواند در خاورمیانه سیاست را به پیش برده و به نتیجه‌ای دست یابد.

 

از رقا به بعد با یکدیگر همکاری دارند

باییک اظهار داشت: له یا علیه کردها، سیاست بدون کردها ممکن نیست. هر نیرو یا قدرتی با استفاده از کردها درصدد پیشبرد سیاست برآمده است. ایران نیز این واقعیت را دریافته است. بدون شک اگر همانند برهه‌های پیشین با این مساله تعامل داشته باشد ایران نیز در این میان متضرر می‌شود. در آنصور ائتلاف علیه ایران به موفقیت دست خواهد یافت. در صورتیکه ایران نخواهد ائتلاف به موفقیتی دست یابد لازم است که به شیوه‌ای صحیح با مساله‌ی کرد تعامل داشته باشد. برای حل مساله‌ی کرد باید قدم بردارد. در چنین صورتی توطئه‌ها را خنثی کرده و هم در خاورمیانه نیز به نتایج مهمی دست خواهد یافت. آمریکا در ۵ نوامبر علیه ایران تصمیماتی را اتخاذ کرد. آمریکا این تصمیم را خود و بدون رایزنی نگرفته است. از همپیمانان خود در خاورمیانه کسب نظر کرده است. از همین‌رو چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است. تلاش دارند تا فشار و تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهند. آمریکا درصدد است ترکیه را به این ماجرا بکشاند. زیرا تا ترکیه وارد این ماجرا نشود آمریکا قادر نیست نتیجه‌ای کسب نماید. آمریکا بدین منظور که ترکیه را با تحریمهای ایران همسو نماید در ۶ نوامبر علیه رهبری جنبش ما تصمیم گرفت. این اقدام آمریکا ناشی از بی‌وجدانی آمریکا بود. متعافبا نیز تمامی درها به روی ترکیه به منظور حمله به روژآوا و شمال سوریه گشوده شد. بدین طریق آمریکا درصدد کشاندن و جلب ترکیه به سوی خود و قرار دادن آن کشور در موضعی علیه ایران است. در غیر اینصورت چنین تصمیمی اخذ نمی‌شد. آشکار است که ترکیه در این مسیر گام بر می‌دارد. ترکیه نیز از آزادسازی رقا به بعد با آمریکا همراهی داشته است. مسئولان ترک آشکارا از این همکاری مشترک سخن می‌گویند. ایران نیز در جریان است. در هر حال ایران به آسانی این امر را نمی‌پذیرد که ترکیه همراه با آمریکا هم در سوریه، هم در عراق علیه ایران تحرکاتی داشته باشد.

 

عقب‌نشینی آمریکا از سوریه

جمیل باییک رییس مشترک شورای رهبری ک.ج.ک در ارتباط با عقب‌نشینی آمریکا از سوریه اظهار داشت: آمریکا طی همکاری با کردها تصویر خود را بهبود بخشید، اما با تصمیم مبنی بر خروج از ائتلاف علیه داعش این تصویر را تخریب کرده است. با این وجود با اعلام تصمیم به خروج از سوریه بسیاری از نیروها و نزدیکان آمریکا عدم رضایت خود را نسبت به این تصمیم نشان داده‌اند. باییک تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از سوریه را ارزیابی کرده و اظهار داشت: در واقع این تصمیم آمریکا از سوی بسیاری از نیروها منفی ارزیابی شد. این تصمیم بر سیاست‌های داخلی آمریکا نیز تاثیر گذاشت. در همین راستا عده‌‌ای استعفا دادند. تا کنون نیز نتایج و عاقبت این تصمیم مشخص نشده است. اما آمریکا با چنین تصمیمی ضربه خورد. زیرا عده‌ای اظهار داشتند که باید متحدان به یکدیگر اعتماد داشته باشند. حتی گفتند که در صورت عدم اعتماد متحدان [و شرکا] به یکدیگر، اتحاد و ائتلاف پا برجای نبوده و چنین امری مایه‌ی ضرر و آسیب خواهد بود. انتقاداتی از این دست متوجه تصمیم آمریکا شد. آمریکا با جای گرفتن در ائتلاف ضد فاشیستی، با مبارزه‌ی خود علیه داعش و همگام با کردها تصویر خوبی از خود نشان داده بود، با عقب نشینی از این ائتلاف این تصویر را تخریب کرد. با مشاهده چنین وضعیتی [ترامپ] مستقیما عازم عراق شد. زیرا رهبری عراق بر این باور بود که عقب‌نشینی آمریکا از سوریه از تاثیر مستقیمی بر عراق برخوردار خواهد بود. یعنی انتقادی از این دست وارد شد. به اشتباه بودن چنین تصمیمی اشاره شد. این به چه معناست؟ به معنای بی‌اعتمادی عراق به آمریکا. نظامیان آمریکایی در عراق می‌گویند مادام که از سوریه عقب خواهند نشست در اینجا چه کار داریم؟ زمانی فرا می‌رسد که ما نیز از عراق عقب‌نشینی نماییم. افکار عمومی آمریکا نسبت به این تصمیم اعتراض کرد. در سرتاسر جهان این تصمیم با واکنشی منفی روبرو شد. [ترامپ] در چنین وضعیتی سفری غیر مترقبه به عراق انجام داد. هدف وی از این دیدار تصحیح و بهبود این تصویر تخریب شده و ایجاد اعتماد به رهبری عراق بود. یعنی پیامی بدین معنا ارسال کرد که ما با شما هستیم، ما از سوریه خارج می‌شویم اما تا سر شما را حفاظت و حراست خواهیم کرد. بنگرید؛ ما نزد شما آمده‌ایم؛ از سوی دیگر، درصدد ایجاد روحیه به سربازان امریکایی نیز برآمد، زیرا در میان نظامیان آمریکایی و فرماندهان آن‌ها نیز جوی از بی‌اعتمادی ایجاد شده بود. درصدد رفع چنین فضایی برآمدند. تا این جو بی‌اعتمادی در خاورمیانه از میان برداشته نشود جنگ در خاورمیانه تداوم خواهد یافت. زیرا آمریکا نه از سوریه و نه از خاورمیانه خارج نشده و نخواهد شد. صرفا از ائتلاف علیه داعش خارج شده است. معنای خروج از سوریه این است و غیر از این معنا هیچ معنای دیگری ندارد. درصدد اعمال فشار علیه ایران است. عراق برای آنان منطقه‌ی بسیار مهمی است.

 

در چنین شرایطی که در منطقه‌ی عراق بی‌اعتمادی [نسبت به آمریکا] در جریان است چگونه می‌تواند بر ایران فشار وارد کرده و ایران را تحریم نماید؟ آمریکا در پیشبرد سیاست‌های خود در سوریه متحمل ضربه گردید، ایران قوی‌تر می‌شود. اگر در عراق نیز این جو بی‌اعتمادی سرایت پیدا کند در آنصورت نخواهند توانست به آسانی سیاست‌های خود را علیه ایران به پیش برند. از همین رو برای حل این معضل عازم دیدار غیر مترقبه‌ به عراق شد.

 

حکومت خواستار تحکیم پایه‌های خویش است

جمیل باییک ریاست مشترک رهبری ک.ج.ک با اشاره به انتخابات محلی  شمال کردستان و ترکیه در ۳۱ مارس ٢٠١٩/١١ فروردین ١٣٩٨ گفت: از طریق رفراندوم و انتخابات ۲۴ ژوئن (٢٠١٨) سیستم دولت ترکیه را تغییر دادند و سیستم جدیدی را بر مبنای سنتز ترک-اسلام تاسیس کردند. هدف آنان تحکیم پایه‌های این رژیم در انتخابات محلی است. اگر در انتخابات محلی موفقیتی کسب نکنند در تثبیت بنیان رژیم تازه با مشکل روبرو خواهند شد. همچنین وضعیتی خلاف انتظارات آنان ایجاد خواهد شد. در مقابل خطرهای بزرگی قار خواهد گرفت. از آنجا که این امر را خوب قلمداد می‌کنند، تلاش می‌کنند از آن ممانعت به عمل آورند. اما می‌خواهند در انتخابات محلی به موفقیت دست یابند. برای پیروزی نیز از تمامی فرصت‌های ممکن استفاده می‌کنند.

 

باید حول نقاط مشترک متحد شوند

جمیل باییک اظهار داشت باید نیروهای طرفدار دمکراسی و آزادی یکدیگر را یافته و به اتحاد دست یابند. باییک در این رابطه اظهار داشت: مهم تحکیم اتحاد علیه فاشیسم است. باید چنین اتحادی در داخل و خارج انجام شود. اگر چنین اتحادی محقق و حکومت حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی تضعیف گردد، در آنصورت به پیروزی دست یابند. اکنون تضعیف و از میان برداشتن حزب عدالت و توسعه و حرکت ملی حایز اهمیت است. در چنین صورتی فاشیسم در ترکیه تداوم نخواهد یافت. برای نیروهای دمکراسی و آزادی، برای نیروهای ضد فاشیست مرحله‌ی جدیدی شروع و روحیه‌ی جدیدی را ایجاد کرده و با این روحیه‌ی جدید مبارزه‌ شروع خواهد شد. مبارزه علیه فاشیسم گسترش خواهد یافت و در نهایت این رژیم را از میان خواهد برداشت. اما در راستای تحقق چنین امری [نیروهای دمکراسیخواه] باید اختلافات خود را کنار گذاشته و حول نقاط مشترک متحد شوند.

 

در کدام شهر کدام نامزد به موفقیت دست می‌یابد؟

باییک در ادامه اظهار داشت در کدام شهر کدام کاندید از احتمال پیروزی برخوردار باشد باید این نامزد را مورد پشتیبانی قرار دهند.

باییک افزود: باید این نامزدها را حمایت کنند، لازم است اجازه ندهیم حزب عدالت و توسعه و حرکت ملی به پیروزی دست یابند. بعنی نباید این انتخابات محلی به عنوان یک انتخابات صرف نگریسته شود بلکه باید به عنوان مبارزه مورد نظر واقع شود. لازم است نیروهای خود را یکدست کرده و در هر شهری حول نامزدهای دمکراتیک به اجماع دست یابند. لزوم اولویت کاندیداهای دمکراتیک را بر فاشیسم درک نمایند. در صورتی‌که حول کاندیداهای دمکراتیک متحد شوند، در این انتخابات دو حزب عدالت و توسعه و حرکت ملی به پیروزی دست نخواهند یافت. پیش از این با استفاده از اشغال عفرین در انتخابات به پیروزی دست یافتند، اما این بار حتی اگر به جنگ افروزی دست زنند و شهرها را نیز اشغال کنند، این اقدام برای پیروزی آن‌ها کافی نیست. باید همه بر این نکته واقف باشند.

 

انزوا و حصر علیه بشریت

جمیل باییک در ادامه‌ی سخنان خود به ارزیابی تحمیل حصر بر رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان و مقاومت اعتصاب غذا پرداخته و در این رابطه اظهار داشت، انزوای اوجالان نه فقط انزوا و حصر کردها، بلکه انزوای تمامی خلق‌های ترکیه است. زندانی کردن خلق‌هاست، فشار و شکنجه است. انزوای بشریت است. زیرا رژیم فاشیست، قاتل و استعمارگر ترکیه تداوم بقای خود را در ترکیه، در دشمنی با رهبر آپو می‌داند. آنچه را که در زندان انجام می‌دهد اقدامی علیه تمامی جامعه است. تمامی زندان‌ها را به زندان ایمرالی بدل کرده است. کوی، خانه، نهادها و انجمن‌ها به ایمرالی تبدیل شده‌اند. اقدمات انجام شده در ایمرالی را در خارج از آن نیز به پیش می‌برد. ترکیه به زندان تبدیل شده است. حق زندگی را که اساسی‌ترین و مقدس‌ترین حق تمامی انسان‌ها به شمار می‌رود از انسان گرفته است. لیلا گوون این واقعیت را درک و به منظور پایان دادن انزوا و حصر رهبر آپو به اعتصاب غذا دست زده است. این اقدام به معنای اتمام به انزوای خلق‌های ترکیه است.

 

همگان باید کمک و پشتیبانی کنند

باییک با فرستادن درود به لیلا گوون و تمامی کسانی که در اعتصاب غذا مشارکت داشته‌اند گفت:" این فعالیت اقدامی تاریخی و مقدس است. فعالیت‌هایی که با پیشاهنگی لیلا گوون شروع شده‌اند باید گسترش یابد. از این طریق به لیلا گوون  و تمامی دیگر فعالان درود می‌فرستم. برایشان آرزوی موفقیت داشته و این اقدام آنان را ارج می‌گذارم. این اقدام می‌تواند به رهایی ترکیه از فاشیسم کمک کند. باید همگان آن را کمک و حمایت نمایند." باییک اعلام داشت که در راستای حمایت از این مقاومت نباید صرفا به راه‌اندازی اعتصاب غذا بسنده کرد، با راهپیمایی و تظاهرات اعتراضی، فعالیت‌های دیپلماتیک، مقاومت در برابر جنگ روانی، مخالفت علیه اشغالگری و با سرهلدان (قیام) می‌توان به موفقیت دست یافت.

 

ادعای 'پ.ک.ک را از میان برمی‌داریم' گفته‌ای پوچ و بی‌اساس است

جمیل باییک ریاست مشترک ک.ج.ک اعلام کرد، سال ۲۰۱٩ به سال مقاومت بزرگ بدل خواهد شد و در این رابطه افزود: خط مشی رهبر آپو خط‌مشی آزادی است. این خط‌مشی غیر از آزادی چیز دیگری را قبول نخواهد کرد. این خط‌مشی به خط‌مشی خلق تبدیل شده است. واقعیت یک خلق رزمنده نیز به منصه ظهور دسیده است و علیرغم تمامی توطئه‌ها و حملات، حزب کارگران کردستان پیشرفت نموده است، به اراده و امید تمامی خلق‌ها مبدل شد. خط‌مشی حزب کارگران کردستان همواره بر این اساس بوده است. زیرا این ایدئولوژی، فلسفه، خط مشی و روش را مبنا قرار می‌دهد. اما این گفته که پ.ک.ک را از میان برداشته یا از میان برمی‌داریم گفته‌ای پوچ و بی معناست. دیری است که این گفته را تکرار می‌کنند. هر روز به چنین تبلیغاتی دست می‌زنند که نابود می‌شود؛ اما آنها با ضعف در مقابل ما سال ۲۰۱۹ را آغاز می‌کنند. تحت فشار قرار گرفته‌اند. اکنون پ.ک.ک و کردهایی که در راه آزادی مبارزه می‌کنند، با مبارزه‌ای بزرگ سال ۲۰۱۹ را شروع کرده و این مبارزه‌ی خود را شدت نیز می‌بخشند.

 

مقاومت پ.ک.ک وسیع‌تر و بزرگ‌تر خواهد شد

باییک در این رابطه اعلام کرد پ.ک.ک در سال ۲۰۱۹ مقاومت را وسیع‌تر خواهد کرد. ما هیچگاه خلق کرد را به ترکیه تسلیم نخواهیم کرد. خلق کرد با شدت و قدرت علیه این حملات مقاومت خواهد کرد. مقاومت حزب کارگران کردستان وسیع‌تر خواهد شد. سال ۲۰۱۹ به سال مقاومت بزرگ بدل خواهد شد. این مهم نیز بر مبنای مقاومت سال ۲۰۱۸ کسب خواهد شد. فاشیسم بیش از این تضعیف خواهد شد. همانگونه که اشاره شد اگر در تاکتیک‌ها و شیوه‌ها تغییراتی ایجاد شود فاشیسم در سال ۲۰۱۹ متحمل ضرباتی سنگین خواهد شد. نیروهای دمکراسی‌خواه این مهم را به مرحله‌ای جدید تبدیل خواهند کرد. ترکیه وارد مرحله‌ای جدید خواهد شد. لازم است که نیروهای دمکراسی‌خواه در ترکیه این مهم را درک کرده و بر این مبنا حرکت نمایند.

 

باییک در پایان سخنان خود سال جدید را به رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان، خلق کردستان، مقاومتگران زندان، نیروهای دمکراسیخواه دوستان کردها و تمامی خلق‌ها شادباش گفته و برایشان آرزوی موفقیت نمود.

... بیشتر بخوانید ...
جمیل باییک: کردها باید بر نیروی خود اتکا داشته باشند