بیانیه‌ ک.ن.ک در محکومیت هجوم حشد شعبی و عقب‌نشینی نیروهای اقلیم کردستان

شورای رهبری کنگره ملی کردستان در بیانیەای به وقایع جنوب کردستان واکنش نشان داده و هجوم حشد شعبی و عقب‌نشینی نیروهای اقلیم کردستان را محکوم کرده است

شورای رهبری کنگره ملی کردستان در بیانیەای به وقایع جنوب کردستان واکنش نشان داده و هجوم حشد شعبی و عقب‌نشینی نیروهای اقلیم کردستان را محکوم کرده است

 

کنگره ملی کردستان با اعلام آنکه خلق کرد انتظار داشت نیروهای پیشمرگ جلوی هجوم به مناطق کردستانی مورد مناقشه توسط حشد شعبی را بگیرند می‌گوید هرچند شماری از پیشمرگ‌ها در کمال تأسف شهید و زخمی شدند اما بقیه نیروهای عقب‌نشینی کردند و حشد شعبی وارد کرکوک، خورماتو، داقوق، شنگال، مخمور و نواحی اطراف موصل شد.

 

در بیانیه کنگره ملی اشاره شده که فقط گریلاهای ه.پ.گ، یژاستار، شماری از پیشمرگ‌ها و داوطلبان مردمی بودند که تا آخرین لحظه مقاومت کردند. اما پس از ورود حشد شعبی به خورماتو، منازل مسکونی زیادی سوزانده شده و افراد این گروه دست به غارتگری و تخریب دفاتر احزاب کردەاند.

 

کنگره ملی کردستان با یادآوری اینکه حکومت‌های ایران، ترکیه و عراق پس از همه‌پرسی اقلیم کردستان متحد شدند، از محاسبه غلط سران اقلیم که بدون زمینه‌سازی داخلی و خارجی و تدابیر دفاعی لازم اقدام به برگزاری همه‌پرسی کردند انتقاد کرده و می‌افزاید: "بی‌تدبیری احزاب اقلیم باعث شد که فاجعه روی دهد. مردم زیادی آواره شدند و روحیه و غرور کردها در جهان شکسته شد. سران اقلیم مسئول این وضعیت هستند."

 

این بیانیه با رد هرگونه توجیه بی محتوا در مقطع کنونی می‌افزاید: "دشمنان، ما را در این وضعیت متشنج تهدید می‌کنند. سطح مخاطرات بزرگ است و همه نیروهای کردستانی باید با یکدیگر در تعامل و هماهنگی باشند. راه دیگری برای پیروزی وجود ندارد. کردها ضعیف و ناتوان نیستند. نمونە روژاوا مشهود است. اگر دارای اراده و اتحاد باشیم، می‌توانیم پیروز شویم همانگونه که رقا پایتخت داعش را ساقط کردیم."

 

کنگره ملی در ادامه به حکومت عراق تذکر داده که نخواهد توانست با قدرت نظامی اراده خلق کرد را بشکند و آنرا تهدید کند. بغداد باید طبق قوانین، همەی افرادی که در غارتگری و تجاوز به حقوق مردم در مناطق تحت تصرف حشد شعبی دست دارند را مجازات کند.

 

این بیانیه با دعوت از آوارگان برای بازگشت به خانەهای خود تصریح می‌کند هرچند برخی نیروها اقدام به عقب‌نشینی ناگهانی کردند اما هنوز پیشمرگ‌ها و گریلاهای قهرمانی وجود دارند که تا آخرین لحظه از خلق خود دفاع کنند.