تشتت در گفت‌وگو با بغداد؛ سه هیئت جداگانه اقلیم در حال مذاکره هستند

احزاب جنوب کردستان در گروههای جداگانه‌ای به بغداد رفته‌اند تا هر کدام جداگانه با دولت عراق دیدار نمایند. حزب دمکرات کردستان عراق که در سه سال اخیر مکررا احزاب دیگر را از نزدیکی به مالکی منع کرده و مالکی را مسئول تمام بحران‌های اقلیم کردستان معرفی می‌كرد ا

احزاب جنوب کردستان در گروههای جداگانه‌ای به بغداد رفته‌اند تا هر کدام جداگانه با دولت عراق دیدار نمایند. حزب دمکرات کردستان عراق که در سه سال اخیر مکررا احزاب دیگر را از نزدیکی به مالکی منع کرده و مالکی را مسئول تمام بحران‌های اقلیم کردستان معرفی می‌كرد اینبار خود آشکارا به آغوش مالکی پناه برده است. اتحادیه میهنی با حیدر العبادی نخست وزیر عراق دیدار نمود. از سوی دیگر هیئتی متشکل از سه حزب گوران، جماعت اسلامی و گروه برهم سالح هم در بغداد با مسئولین عراق دیدار نموده‌اند.

 

حزب دمکرات کردستان عراق در جریان همه‌پرسی شکست‌آمیز اقلیم کردستان بیش از نیمی از خاک جنوب را به حکومت مرکزی عراق واگذار کرده بود اینبار دست به دامن نوری المالکی نخست وزیر پیشین عراق شده است. اتحادیه میهنی کردستان برخلاف حزب دمکرات اینبار با حیدر عبادی گفت‌وگو می‌کند و از سوی دیگر هئیتی از سه حزب گوران، جماعت اسلامی و حزب عدالت و دمکراسی هم سلسله دیدارهایی با مقامات عراقی برگزار کرده است.

 

پ.د.ک و مالکی

نوری مالکی در گفت‌وگو با رسانه‌های وابسته به بارزانی روز ٢۴ دسامبر ٢٠١٧ متذکر شده بود:"مسائل مابین هولیر و بغداد لازم است در چهارچوب گفت‌وگو حل شوند". پس از این سخنان مالکی گزارشهای متعددی از گفتگوهای مسئولان حزب دمکرات کردستان عراق با نوری مالکی منتشر شد. نچیروان بارزانی در ٢٨ دسامبر در گفت‌وگویی ضمن موافقت با پیشنهاد نوری مالکی آمادگی حکومت اقلیم برای چارە‌یابی مسائل فی‌مابین با بغداد را اعلام کرده بود.

 

انتخابات مجلس عراق زمینه نزدیکی پ.د.ک و مالکی

انتخابات مجلس عراق در ١٨ مه ٢٠١٨ برگزار خواهد شد. جالب است که پ.د.ک و مالکی هر چه بیشتر بهم نزدیک می‌شوند. مالکی روابط بسیار گرمی با تهران دارد و از سوی دیگر گفته می‌شود که عبادی هم روابط گرمی با ایالات متحده آمریکا دارد. به گفته تحلیلگران امور سیاسی اقدام پ.د.ک در حمایت از عبادی به معنی دفاع از سیاست‌های ایران در عراق و مانع‌تراشی برای سیاست‌های آمریکا است.

 

بارزانی مدعی بود که با مالکی در کشوری به نام عراق نخواهد ماند

پس از جنگ داعش در سال ٢٠١۴ حزب دمکرات کردستان عراق فروش نفت به ترکیه را آغاز کرد و در چنین شرایطی نوری مالکی نخست وزیر وقت ارسال بودجه به اقلیم کردستان را مسدود کرد. حکومت اقلیم از سویی نفت را به اردوغان می‌فروخت و از سوی دیگر با عوامفریبی آشکار حقوق کارمندان را نه از درآمد حاصل از تاراج نفت به ترکیه بلکه از حکومت بغداد خواسته بود. مسعود بارزانی رئیس وقت اقلیم کردستان در سخنانی با هدف تحریف افکار عمومی مدعی شد که مالکی دشمن کردهاست و گفته بود"در عراقی نمی‌مانم که مالکی در آن زندگی کند".

 

از جزئیات گفتگو‌های سه جانبه احزاب اقلیم با مسئولان دولت در بغداد خبری در رسانه‌ها منتشر نشده است.