جمیل باییک: فرصت بزرگی برای کردها در خاورمیانه وجود دارد

​​​​​​​جمیل باییک، ریاست مشترک کنفدرالیسم جوامع کردستان در پیامی به هجدهمین مجمع عمومی کنگره ملی کردستان در مورد اهمیت همبستگی داخلی کردها نوشته و گفته است کنگره ملی باید به سطحی از سازمان‌یافتگی برسد که مخاطبان میلیونی داشته باشد

جمیل باییک، ریاست مشترک کنفدرالیسم جوامع کردستان در پیامی به هجدهمین مجمع عمومی کنگره ملی کردستان در مورد اهمیت همبستگی داخلی کردها نوشته و گفته است کنگره ملی باید به سطحی از سازمان‌یافتگی برسد که مخاطبان میلیونی داشته باشد.

 

جمیل باییک پیامی به مجمع عمومی کنگره ملی کردستان فرستاده بود که روز جمعه در جمع حاضرین و نمایندگان احزاب کردستانی توسط رمزی کارتال ریاست کنگره خلق قرائت شد.

 

باییک می‌گوید فرصت بزرگی برای آزادی کردها در خاورمیانه بوجود آمده که اگر به هدر برود عواقب ناگواری خواهد داشت؛ بنابراین نیروهای چهار بخش کردستان باید اتحاد عمل داشته باشند.

 

وی شرایط کنونی را با دوران پس از جنگ‌های جهانی اول و دوم در سدەی گذشته مقایسه کرده که منجر به تقسیمات سیاسی جدید در خاورمیانه شد.

 

باییک یادآوری می‌کند در یکصد سال گذشته به دنبال تقسیم سرزمین کردستان میان چهار کشور، هیچ حق و حقوقی برای کردها به رسمیت شناخته نشد و این خلق مورد ظلم و پاکسازی نژادی قرار گرفت.

 

رئیس مشترک کنفدرالیسم جوامع کردستان بازخوانی تاریخ را برای جلوگیری از تکرار شکست‌های گذشته ضروری دانسته و افزوده است که کردها باید در تحولات جدید خاورمیانه به حقوق و آزادی‌های خود دست پیدا کنند اگر نه بازنده میدان خواهند بود.

 

باییک از دو حکومت ایران و ترکیه به عنوان موانع اصلی برقراری دمکراسی در خاورمیانه یاد می کند و می گوید تا زمانی که تغییراتی در این دو کشور رخ ندهد به سختی بتوان شاهد تحولات جدی در منطقه بود.

 

وی از کردها به عنوان نیروی بالقوه تحول در خاورمیانه یاد می‌کند و می‌افزاید در شرایطی که ایران بخاطر موقعیتش نخواهد توانست به سرکوب کردها ادامه دهد، ترکیه کماکان بزرگترین دشمن این مردم محسوب می‌شود.

 

باییک می‌گوید نیروهای کرد اگر متحدانه عمل کنند ضمن تثبیت موقعیت سیاسی خود در اقلیم کردستان و روژاوا، همچنین جلوی استفاده ابزاری نیروهای بین‌المللی از قوای خود در منطقه را خواهند گرفت.

 

وی در پیام خود همکاری فعلی میان نیروهای کرد را ناکافی خوانده و جمله ای از آلبرت انیشتین، اندیشمند آلمانی نقل کرده که گفته بود تکرار همان راههای گذشته ما را به نتیجههای جدید نمی‌رساند.