جمیل باییک: کُردها چیزی برای باختن ندارند

جمیل باییک ریاست مشترک ك.ج.ك در گفتگوی با تلویزیون روناهی به سئوالات مطرح در مورد سکوت سی‌پی‌تی در مورد سرنوشت اوجالان، احتمال عملیات نظامی علیه قندیل، روابط جدید میان روسیه و ترکیه، و همچنین برگزاری انتخابات شوراها در شمال سوریه پاسخ داد.

جمیل باییک ریاست مشترک ك.ج.ك در گفتگوی با تلویزیون روناهی به سئوالات مطرح در مورد سکوت سی‌پی‌تی در مورد سرنوشت اوجالان، احتمال عملیات نظامی علیه قندیل، روابط جدید میان روسیه و ترکیه، و همچنین برگزاری انتخابات شوراها در شمال سوریه پاسخ داد.

 

جمیل باییک در رابطه با سکوت سازمان منع شکنجه اروپا در مورد سرنوشت اوجالان گفت: "سی‌پی‌تی در حال اجرای سیاست نیروهای بین‌المللی است که سال ١٩٩٩ رهبر آپو را در اقدامی توطئه‌آمیز ربودند و به ترکیه تحویل دادند. امریکا و کشورهای عضو شورای اروپا همگی در این توطئه دست داشتند. وقتی رهبر آپو را به زندان امرالی منتقل کردند نمایندگان سی‌پی‌تی نیز مقامات ترکیه را همراهی می‌کردند و تاکنون ناظر بر آن هستند."

 

باییک با تصریح آنکه اوجالان فقط رهبر پ.ک.ک نیست و رهبری دادخواهی جوامع فرودست منطقه را بر عهده داشته است گفت نظم جهانی، سیستم انسانی که رهبر آپو برای منطقه مطرح کرده است را خطری برای خود می‌داند و برای همین است که انواع اقدامات غیر انسانی را علیه وی در امرالی انجام می‌دهند.

 

ریاست مشترک ك.ج.ك به ادعای احتمال عملیات علیه کوهستان قندیل نیز واکنش نشان داد و گفت: "این طرح همیشه وجود داشته و اساسا مبارزه کردها برای پایان دادن به همین سیاست خصمانه بوده است. بعضا برخی ادعاها را در چارچوب جنگ روانی مطرح می‌کنند تا افکار عمومی را مشغول کنند. اگر می‌خواهند چنین حملەای انجام دهند کسی جلوی آنها را نگرفته است اما خودشان متضرر خواهند شد. تحت هیچ شرایطی اراده کردهای تحت رهبری اوجالان شکستنی نیست. ترکیه و متحدان و کردهای نزدیک به آن بارها گفتەاند که به پ.ک.ک پایان می‌دهند اما هر وقت که حمله کردند این پ.ک.ک بود که قوی‌تر از گذشته شد. هرجا هر حملەای که ترتیب دهند پاسخ خود را خواهند گرفت. کردها چیزی برای از دست دادن ندارند و برای حقوق از دست رفتەی خود مبارزه می‌کنند."

 

جمیل باییک در ادامه به روابط ترکیه با روسیه اشاره کرد و در این مورد گفت: "روسیه هرچند برخی فرصت‌های اقتصادی در اختیار ترکیه قرار می‌دهد اما از لحاظ سیاسی فرصت زیادی به آن نمی‌دهد. ترکیه به دنبال ورشکستی سیاست داخلی و خارجی، به دنبال کسب حمایت سیاسی مسکو است اما روسیه به ضعف کنونی آن آگاه بوده و می‌خواهد با هزینە اندک از ترکیه برای پیشبرد اهداف خود در منطقه استفاده کند. به ترکیه اجازه دادند وارد ادلب شود تا گروههای افراطی وابسته به آن را بیرون کنند اما ترکیه سودای تصرف عفرین و شهبا را دارد و این چیزی نیست که از چشم روسیه دور بماند و آنرا بپذیرد."

 

وی توافق میان روسیه و امریکا در زمینه جلوگیری از گشایش جبهەهای جدید جنگ در سوریه را موجب عصبانیت اردوغان دانست و گفت ترکیه به هیچ شکلی خواستار پایان جنگ در سوریه نیست و از احتمال دمکراسی فدرال و دستیابی کردها به حقوقشان در این کشور می‌ترسد.

 

باییک با اعلام آنکه دست ترکیه از سوریه کوتاه و کوتاه تر شده است به تحولات شمال سوریه پرداخت و گفت: "در میانه جنگ و ویرانی سوریه، تدارک انتخابات در شمال سوریه اقدامی شجاعانه و کم‌نظیر است. آنجا دارد دمکراسی و فرهنگی نوین پا می‌گیرد.  نوع جدیدی از زندگی مبتنی بر همزیستی‌ مسالمیت‌آمیز جوامع، که بر پایه برابری است. این تحول را باید در ایدئولوژی و سیستم اجتماعی بنیان‌گذاری شده توسط رهبر اوجالان است."