حسن روحانی بطور مشروط از اشغال عفرین توسط ترکیه استقبال کرد

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران امروز در آنکارا در جلسه مشترک با پوتین و اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه شرکت کرد

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران امروز در آنکارا در جلسه مشترک با پوتین و اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه شرکت کرد. در کنفرانس خبری مشترک از حمله اشغالگرانه ترکیه به عفرین استقبال کرد به شرطی که عفرین به حکومت سوریه بازگردانده شود.

 

نشست سه جانبه آینده سوریه با شرکت ولادیمیر پوتین، رجب اردوغان و حسن روحانی، روسای جمهوری روسیه، ترکیه و ایران در آنکارا، پایتخت ترکیه، برگزار شد و قرار است نشست بعدی در تهران صورت گیرد. وزیران خارجه روسیه، ترکیه و ایران نیز رئیسان جمهوری کشورهای خود را در نشست آنکارا همراهی می‌کنند.

 

این دیدار پس از آن صورت می‌گیرد که ارتش اشغالگر ترکیه با کمک مستقیم روسیه و سکوت عملی ایران نظامیان خود و شاخەهای القاعده را وارد کانتون عفرین در روژاوا کرد.

 

پوتین، روحانی و اردوغان بر تداوم گفتگوهای خود در چارچوب اجلاس آستانه تأکید کردند و مدعی شدند همکاری آنها تأثیرات مطلوبی بر وضعیت سوریه گذاشته است.

 

حسن روحانی که قبل از ترک تهران به مقصد آنکارا گفته بود هرگونه حضور نظامی دولت‌های بیگانه بدون دعوت بشار اسد در سوریه غیر قانونی است، تمرکز صحبت‌های خود را بر محکوم کردن حضور نیروهای امریکا در سوریه گذاشت و هجوم ترکیه را محکوم نکرد.

او خروج نیروهای مسلح از غوطه را کمک به امنیت پایتخت سوریه خواند و در مورد عفرین حرف‌هایی زد که اردوغان و فاشیست‌های ترکیه را خوشحال می‌کرد.

 

رئیس جمهور ایران مدعی شد تحولات عفرین برنامه برخی قدرتها برای سوء استفاده از تمایزات قومی و نژادی در مسیر تثبیت تجزیه سوریه و دیگر کشورهای منطقه را تحت الشعاع قرار داد اما تنها در صورتی می تواند به تحقق اهداف مشترک ما در روند آستانه کمک کند که خود منجر به نقض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه نشده و کنترل این مناطق در اختیار ارتش سوریه قرار گیرد.

 

حسن روحانی هیچ اشارەای به کشتار وحشیانه کردها نکرد و بروشنی پذیرفت که ایران در اجلاس آستانه هجوم ترکیه به عفرین به شرطی که آنرا تحویل ارتش اسد دهد موافقت کرده است.