حمله مسلحانه به پدر و پسر کُرد در ترکیه تنها به دلیل تکلم به زبان کردی

​​​​​​​در منطقه هندک استان ساکاریا تنها به دلیل تکلم به زبان کُردی قادر شاکچی و پسرش برهان شاکچی هدف حمله مسلحانه قرار گرفتند که در اثر این حمله قادر به قتل رسید و پسر وی نیز زخمی شد

تنها صحبت کردن به زبان کردی دلیل حمله مسلحانه به قادر شاکجی (۴٣ ساله) و پسرش برهان شاکچی (١۶ ساله) بود. این جنایت روز یکشنبه در محله بشتاش‌تپلر منطقه هندک شهر ساکاریا روی داد.

 

بنابر گفته شاهدان قادر شاکجی اهل موش در حین بازگشت از سلمانی همراه با پسرش با فردی به نام حکمت اوستا (۵۵ ساله) روبرو شده‌اند. حکمت از انان پرسیده که آیا سوری و یا کرد هستند. آنها گفته‌اند "کرد هستیم". حمکت به آنان گفته است: "من از کردها خوشم نمی‌آید." سپس با خارج کردن طپانچه از جیب خود به پدر و پسر کردزبان شلیک کرده است.

 

بعد از آن پدر و پسر که به شدت زخمی شده‌اند به بیمارستان دولتی ساکاریا منتقل می شوند اما علی رغم تلاش پزشکان، پدر جان خود را از دست می دهد.

 

فخرالدین شاکچی برادر قادر ساکچی در مصاحبه با رسانه‌ها با اشاره به این جنایت عنوان کرده است: روز یکشنبه ١۶ دسامبر/ ٢۵ آذر ماه در جاده بِش تپَلَر منطقه ینی محله شهر هندک در مقابل کتابخانه برادرم هنگام سخن گفتن به زبان کردی با فرزند خود مورد آزار و اذیت شخصی به نام حکمت اوستا و همراهانش قرار می گیرد. این شخص از پدر و پسری که به زبان کردی سخن می گفتند سوال می‌کند که آیا "کرد هستید یا از سوریه آمده‌اید؟" زمانی که پدر و پسر جواب می دهند " کرد هستیم" حکمت اوستا با گفتن این که "از شماها خوشم نمی‌آید" سلاح خود را بیرون آورده و به سمت آنان تیراندازی می‌کند.

 

قاتل بعد از ارتکاب جرم به بورسا فرار کرد. قاتل در جریان بازجویی مدعی شده که حین جنایت سرخوش بوده و بیاد نمی‌اورد کسی را کشته باشد.

 

سال ٢٠٠۶ یک برادر دیگر شاکچی توسط فاشیست‌های ترک به قتل رسید

فخرالدین شاکچی در پیامی اعلام کرده است که سال ٢٠٠۶ بردار دیگر آنان به نام صبری شاکچی به همین صورت توسط فاشیست‌های ترک به قتل رسیده است. فخرالدین شاکچی در ادامه پیام خود گفته که قاتل صبری مدت کوتاهی توسط پلیس بازداشت شد و سپس آزاد گردیده است.

 

انتشار این خبر واکنش‌های مختلفی را در شبکه‌های مجازی ترکیه به همراه داشته است.