درخواست تجدید نظر در پرونده ترور سه زن انقلابی

نهم ژانویه ٢٠١٣ سه زن انقلابی کُرد از سوی عناصر وابسته به طیب اردوغان در شهر پاریس ترور شدند. خانواده‌های قربانیان خواهان تجدید نظر در پرونده ترور عزیزان خود هستند

نهم ژانویه ٢٠١٣ سه زن انقلابی کُرد از سوی عناصر وابسته به طیب اردوغان در شهر پاریس ترور شدند. خانواده‌های قربانیان خواهان تجدید نظر در پرونده ترور عزیزان خود هستند

 

خانواده‌های هر کدام از ساکینه جانسر، از موسسان حزب کارگران کردستان، فیدان دوغان نماینده کنگره ملی کردستان در پاریس و لیلا شایلمز از اعضای جنبش جوانان که در پاریس به قتل رسیده بودند برای محاکمه آمران ترور هر سه زن خواهان رسیدگی مجدد به این پرونده شدند.

 

آنتون کومته وکیل خانواده قربانیان به خبرگزاری فرات گفت:"درخواستی برای از سرگیری پرونده را به دادستانی ارائه کردیم." کومته در ادامه سخنان خود به نفوذ سازمان جاسوسی ترکیه در تمام اروپا اشاره کرد و تصریح نمود که در بلژیک، آلمان و فرانسه تحقیقاتی در این زمنیه آغاز شده است.

 

رویدادهای بلژیک و فرانسه بهم وابسته‌اند

کومته افزود:"تحقیقاتی در رابطه با فعالیت‌های جاسوسی ترکیه در آلمان آغاز شده است و در بلژیک هم تحقیقاتی مرتبط با حمله محتمل به سیاستمداران کُرد در این کشور شروع شد. رویدادهای بلژیک و فرانسه با همدیگر مرتبط‌اند."

 

وی گفت:"ما خواهان برگزاری دادگاهی هستیم که توانایی بازخواست از همه عوامل دخیل در این پرونده را دارا باشد" و خاطرنشان کرد که روز دوازدهم مارس دادخواستی را به دادستانی ارائه کرده‌اند.

 

سه زن انقلابی در ٩ ژانویه ٢٠١٣ در مرکز اطلاعرسانی کردستان واقع در پاریس ترور شدند. عمر گونی تنها متهم این جنایت تنها پس از چند هفته از بازداشت و آغاز بازجویی به شیوه مشکوکی در زندان کشته شد. دادستانی فرانسه هم اوایل ٢٠١٧ پرونده را مختوم اعلام کرد اما خانواده قربانیان پس از یکماه خواهان ادامه دادرسی و مجازات آمران این جنایت شدند.

 

در مدارکی که وکلای خانواده به دادستانی ارائه کرد شواهدی دال بر مشارکت مستقیم سازمان میت ترکیه در ترور زنان انقلابی دیده می‌شود.

 

بنابر گفته‌های آنتون کومته وکیل خانواده قربانیان در تحقیقات صورت گرفته موارد دیگری دال بر همکاری عمر گونای با سازمان میت یافت شده‌اند. کومته از کشف شماره تلفن‌های مربوط به دفاتر میت در تلفن عمر گونی سخن به میان آورد. کومته به همین سخنان بسنده کرد. اما منابع مرتبط با تحقیق در پرونده به خبرگزاری فرات گفتند که به شواهد مستدلی در رابطه با منبع تأمین اسلحه برای عمر گونی دست یافته‌اند.

 

مسئولان میت به شرکت در ترور زنان انقلابی کرد اعتراف کرده بودند

از سوی دیگر اعترافات دو عضو ارشد سازمان میت که از سوی حزب کارگران کردستان در جنوب کردستان بازداشت شده بودند به پرونده قتل‌عام پاریس افزوده شد. ارهان پکچتین و آیدن گونل چهارم آگوست ٢٠١٧ حین انجام سوءقصد توسط گریلاهای پ.ک.ک شناسایی و بازداشت شدند. این دو عنصر میت در اعترافات خود اعلام کردند که قتل‌عام پاریس از سوی سازمان استخبارات ترکیه برنامه‌ریزی و عملی شده است. اعترافات این دو پیشتر در خبرگزاری فرات منتشر شده بود.