دمیرتاش: ه.د.پ حد نصاب آرا را کسب می‌كند اما رژیم سعی در تحمیل شکست دارد

صلاح‌الدین دمیرتاش نامزد حزب دمکراتیک خلق‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با تلویزیون آلمانی شرکت کرده و گفته است:"ه.د.پ حد نصاب ١٠ درصدی آرا را بدست می‌آورد اما [رژیم ترکیه] سعی دارد شکست را بر آن تحمیل کند."

صلاح‌الدین دمیرتاش نامزد حزب دمکراتیک خلق‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با تلویزیون آلمانی شرکت کرده و گفته است:"ه.د.پ حد نصاب ١٠ درصدی آرا را بدست می‌آورد اما [رژیم ترکیه] سعی دارد شکست را بر آن تحمیل کند."

 

دمیرتاش در بخش ف زندان ادرنه در حبس بسر می‌برد. وی در گفت‌وگو با کانال تلویزیونی زد.دی.اف آلمانی شرکت کرد و از وضعیت خود در زندان سخن گفته است. این سیاستمدار کُرد زندان بخش ف را نوعی شکنجه و انزوا عنوان کرد و از نبود امکانات اولیه برای زندگی روزانه خبر داده است."

 

صلاح‌الدین دمیرتاش گفته است که شبانه روز تنها چهار ساعت می‌خوابد و بقیه زمان خود را صرف مبارزه آزادیخواهی می‌كند. نامزد ریاست جمهوری حزب دمکراتیک خلق‌ها در پاسخ به این پرسش که آیا انتظار دارد به زودی آزاد شود گفته است:"اگر [رژیم] به سیستم دادرسی فشار نیاورد هر آن ممکن است آزاد شوم. آزادی حق قانونی و طبیعی من است. اما دادرسی طبق قانون رفتار نمی‌كند. این سیستم بر معیار اقتدار حاکم و اردوغان کار می‌كند. اردوغان برای تداوم اسارت من به کمپین‌های خود ادامه می‌دهد. هر روز دادستان‌ها را مخاطب قرار می‌دهد."

 

دادستانی تحت فشارهای دولت علیه من تشکیل پرونده داد

دمیرتاش خاطرنشان کرده است که علیه وی ٢٠ اتهام قید شده و تمام آنها هم به دلیل سخنرانی‌های سیاسی وی است. وی گفت:"این پرونده تحت فشارهای دولت تشکیل شد. فشارها هنوز هم به قوت خود باقی‌اند. تا کنون هم شاهد برگزاری دادگاه عادلانه‌ای نبوده‌ام."

 

من یک گروگان سیاسی در دست دولت هستم

صلاح‌الدین دمیرتاش تأکید کرده است که دادگاه‌های منطقه‌ای هنوز درباره وی حکمی صادر نکرده‌اند و در ٢٠ ماه گذشته رسیدگی به پرونده وی آغاز نشده است. به گفته وی؛ "در ٢٠ ماه حبس تنها دو بار جلسه دادگاهی برگزار شده. بنابراین من نه یک زندانی بلکه یک گروگان سیاسی در اسارت دولت هستم."

 

عدالتی در اردوغان نمی‌بینم

دمیرتاش به سخنان وزیر امور کشور ترکیه و حملات لفظی شدید وی اشاره کرده و آنرا تلاش رژیم برای فشار بیشتر بر دادستانی علیه خود عنوان نمود. دمیرتاش خاطرنشان کرد که هیچ خیری از سر اردوغان به ترکیه نرسیده و نخواهد رسید.

 

از اتحادیه اروپا و آلمان چیزی نفهمیدم

نامزد محبوس انتخابات ریاست جمهوری از حزب دمکراتیک خلق‌ها در رابطه با عملکرد اتحادیه اروپا و آلمان در مورد پرونده‌های دادرسی علیه زندانیان سیاسی گفت:"من انتظاری از اتحادیه اروپا و دولت آلمان ندارم. تنها مانع نباشند کافی است. نادانی محض است در برابر حکومت‌های که مبانی خود را هم نقض می‌کنند انتظار داشته باشیم به دمکراسی و حقوق بشر احترام بگذارند. تنها امید من به خلق خود و به نیروهای دمکراسیخواه اروپایی (در عمل، نه در بلوف)و همچنین خلق‌های اروپایی هستند."

 

اولویت ما طرح قانون اساسی نوین است

دمیرتاش خاطرنشان کرده است که اولویت کاری آنان در صورت پیروزی در انتخابات طرح قانون اساسی نوین برای ترکیه است؛ ما از طرح قانون اساسی که امنیت تمام طیف‌های جامعه و شهروندان را تأمین نماید و همچنین برای آزادی، برابری، استقلال قوق قضاییه، مصونیت نمایندگان، مصونیت مدیران منطقه‌ای، ازادی زنان، قوانین محیطزیستی و حیوانات محقق سازد حمایت می‌کنیم."

 

ریاست مشترک سابق ه.د.پ با اشاره به برگزاری انتخابات در شرایط فوق‌العاده، رژیم حاکم بر ترکیه را در آستانه فروپاشی خوانده است و می‌افزاید:"نه تنها در برابر ه.د.پ بلکه در برابر همه جریانهای دیگر هم دست به تقلب می‌زند."

 

دمیرتاش از دارندگان حق رأی خواسته است تا برای پایان دادن به وضعیت حاکم بر ترکیه در انتخابات شرکت کرده و از آرای خود صیانت کنند.

 

رسانه‌ها در وضعیت بحرانی بسر می‌برند

دمیرتاش وضعیت رسانه‌ها در ترکیه را اینگونه ارزیابی کرده است:"بجز یک دو رسانه، بقیه به ثنای حکومت می‌پردازند." دمیرتاش افزوده است که در چنین شرایطی جایی برای وی و ه.د.پ در رسانه‌های ترکیه وجود ندارد و این وضعیت غیرقابل قبول است."

دمیرتاش تلاش‌های رژیم حاکم در انتقال صندوق‌های رأی در شمال کردستان را در راستای تغییر نتایج انتخابات باب میل خود می‌داند؛"آ.ک.پ به دلیل توافق با م.ه.پ آرای کردها را به تمامی از دست داده است. با انتقال صندوق‌ها سعی دارند با حیله آرای مردم را به نفع خود تغییر دهند." صلاح‌الدین دمیرتاش با فاجعه نامیدن چنین کاری از شرکت کنندگان خواست تا با تمام توان از آرای خود صیانت کنند.

 

ه.د.د.پ تعیین کننده است

دمیرتاش از ه.د.پ به عنوان حزب تعیین کننده روند سیاست در ترکیه نام برده و افزوده:"این ادعای من نیست، حساب ریاضی هم این موضوع را به اثبات می‌رساند. آرای هواداران ه.د.پ هم در انتخابات مجلس و هم انتخابات ریاست جمهوری تعیین کننده خواهد بود."

 

ه.د.پ حد نصاب را پشت سر می‌گذارد اما [رژیم] درصدد تحمیل شکست بر آن است

نامزد حزب دمکراتیک خلق‌ها در انتخابات ریاست جمهوری افزود:"ه.د.پ سقف ده درصدی آرا را هم کسب می‌کند اما دیگران می‌توانند مانع این امر شوند. وضعیت فوق‌العاده هم چنین فرصتی را برای آنان فراهم کرده است. این مسئله ه.د.پ نیست. برای جلوگیری از این امر باید هم در انتخابات فعالانه شرکت کنند و هم مانع مصادره و دزدی آرا شوند."

 

پیام دمیرتاش به آنگلا مرکل

دمیرتاش در پیامی به آنگلا مرکل نخست وزیر آلمان گفت:"به مرکل سلام مرا برسانید. اگر چه از هم اکنون اردوغان را برای مهمانی دعوت کرده است، اما وی مجبور خواهد بود همچون رییس جمهوری بازنشسته از اردوغان استقبال کند."