١۴ ژوئیه ١٩٨٢؛ روزی که کردها به کرامت و عظمت خود دست یافتند

کمیته زندانیان حزب کارگران کردستان و حزب آزادی زنان کردستان به مناسبت سی‌و ششمین سالروز مقاومت تاریخی ١۴ ژوئیه در زندان آمَد بیانیه‌ای منتشر کرد و می‌گوید: کردها در چهاردهم ژوئیه به کرامت و عظمت خود دست یافته‌اند

کمیته زندانیان حزب کارگران کردستان و حزب آزادی زنان کردستان به مناسبت سی‌و ششمین سالروز مقاومت تاریخی ١۴ ژوئیه در زندان آمَد بیانیه‌ای منتشر کرد و می‌گوید: کردها در چهاردهم ژوئیه به کرامت و عظمت خود دست یافته‌اند

 

کمیته زندانیان پ.ک.ک و پاژک به مناسبت سالروز روزه مرگ و مقاومت ١۴ ژوئیه در بیانیه‌ای تصریح کرد:"حقیقت پ.ک.ک که ٣۶ سال پیش و در مقاومت ١۴ ژوئیه نمایان شد غیرقابل شکست است."

 

در بیانیه آمده است:"در یادبود ٣۶امین سالروز اعتصاب غذای ١۴ ژوئیه که به روز دستیابی خلق کُرد به کرامت و عظمت انجامید قبل از هر چیز از شهیدان این روز و تمام شهیدان انقلاب کردستان با احترام تجلیل می‌نماییم و با آنان تجدید میثاق می‌بندیم که تا آخرین نفس به آرمانهای آنان و خطمشی انقلابی‌شان صیانت نماییم. اعتصاب غذای ١۴ ژوئیه در زندان آمَد علیه اَعمال وحشیانه‌ای آغاز شده بود که خارج از تمام معیارهای بشری از سوی رژیم برخاسته از کودتای فاشیستی ١٢ سپتامبر اِعمال می‌شد. این مبارزه پیروزی بزرگ اراده انسان را محقق نموده است."

 

دشمنی با پ.ک.ک یکی از اهداف کودتاگران ١٢ سپتامبر ترکیه بود

در بیانیه نقش پیشاهنگی محمد خیری دورموش، کمال پیر، عاکیف یلماز و علی چیچک یادآوری شده و تصریح شده است که آنان اثبات کردند که چگونه می‌توان در سخت‌ترین شرایط می‌توان به پیروزی دست یافت. "این شهدا معیارهای کادر آپویی را نشان داده و چهارچوب زمانی، وضعیت و راهکارهای انقلاب کردستان را تعیین نمودند."

 

در ادامه بیانیه آمده است:"قهرمانان ١۴ ژوئیه زندان آمَد آشکارا نشان دادند که رژیم کودتاگر ١٢ سپتامبر و اشغالگران چگونه در برابر اراده آپوییها مجبور به پذیرش شکست گردیدند. مهمتر از همه اینکه راهکار چگونگی دستیابی به پیروزی را به خلق کُرد، اعضا و کوادر پ.ک.ک نشان داده و اینگونه نقش تاریخی را بر عهده گرفته‌اند. رهبر آپو در این رابطه گفته است:"١۴ ژوئیه راه مبارزه خلق، اعضا و کوادری است که خواهان دستیابی به روحیه پ.ک.ک و نیل به پیروزی هستند." نباید فراموش کرد که به خیال کودتاگران ١٢ سپتامبر، پیش از هر کار باید بذر پ.ک.ک را که در کردستان به ثمر نشسته بود از میان برد. دشمنان شاهد بودند که اگر خلق کُرد با اتکا بر اراده و نیروهای خود به مبارزه آزادیخواهانه دست یافته، گسترش یابد و بر همین محور به فعالیت ادامه دهد سیاست‌های ٨٠ ساله‌ای اشغالگران نقش بر آب می‌شوند."

 

مقاومت علیه حمله نابودگرانه و پاکسازی و انکارگری

کمیته زندانیان پ.ک.ک و پاژک در ادامه با اشاره به مقاومت بزرگ زندان آمَد می‌گوید:"رفتار نژادپرستانه [از سوی رژیم کودتاگر]‌ تنها در زندان اجرا نمی‌شد بلکه علیه تمام خلق‌های کردستان و ترکیه اعمال می‌گردید. خلق کردستان در مقابل بر تداوم زندگی و مقاومت تأکید نمود. اگر آنان (قهرمانان زندان آمَد) بردگی و انکار مسئله انقلاب را قبول می‌کردند بدون شک در تاریخ ناپدید می‌شدند. اما آنچه که در زندان آمَد محقق شد مبارزه میان زندگی و مرگ کردها بود. مقاومتگران ١۴ ژوئیه گفتند:"به زندگی عشق می‌ورزیم و برای تحقق آن جان خود را فدا می‌کنیم." آنان جسم خود را فدا کردند و راه زندگانی نوین را با بخشیدن جان خود آغاز کردند."

 

در بخش دیگری از بیانیه نقل قول کمال پیر خطاب به شکنجه‌گران زندان آمَد خاطرنشان شده که می‌گوید:'در مقابل شما حتی آخ هم نخواهم گفت. شما نمی‌توانید یک حرف از زبان من بشنوید تا دلتان را تسکین دهید، اجازه نمی‌دهم شادمان باشید. آزادی چه زیباست'. همچنین به جمله‌ای از محمد خیری دورموش حین خداحافظی از رفقای دیگر اشاره کرده که گفته:"بر سنگ مزارم بنویسید 'دَین دار خلق خود هستم'." کمیته می‌افزاید:"اینگونه محمد خیری دورموش جاودانه شد. پس از محمد خیری دورموش، عاکیف یلماز و علی چیچک همچون ستارگان سرخ در آسمان درخشیده‌اند. جمله علی چیچک که گفته بود:'در حزب من تسلیمت وجود ندارد و حزبم مقاومت را به من آزموده است' و اینگونه در ١٧ سپتامبر ١٩٨٢ طبق رهبری راه خود به سوی حقیقت گام برداشتند."

 

کمیته زندانیان پ.ک.ک و پاژک افزوده است:" مقاومت ١۴ ژوئیه آشکارا نشان داد که خلق کُرد هنوز هم دارای چنان فرزندانی است که در سخت‌ترین شرایط از راه خود پشیمان نشده و با امید به آزادی زندگی می‌کنند. این مقاومت پیامی اینگونه را به خلق کردستان داد: اگر انسان در شرایط طاقت‌فرسایی توان مقاومت را دارا بوده باشد شما هم می‌توانید مقاومت کرده و به آزادی دست یابید."

 

"مبارزه خود را با اتکا به اراده مقاومت ١۴ رژئیه ارتقا می‌بخشیم"

کمیته زندانیان پ.ک.ک و پاژک به مشابهت دیکتاتوری رژیم کنونی ترکیه و کودتاگران ١٢ سپتامبر پرداخته و اظهار کرده است:"آنان با اعمال فاشیستی خود نمی‌توانند خلق کُرد را محکوم به انفعال و زندگی متحجرانه نمایند. همچنان که رژیم ١٢ سپتامبر خواهان دست کشیدن کردها از فلسفه مبارزاتی رهبری و جنبش آزادی بود و در راستای تحمیل آن بر پیشاهنگان و کوادر و هواداران پ.ک.ک بود اما به نتیجه‌ای نرسید و امروز هم دیکتاتوری آ.ک.پ/م.ه.پ روزانه مدعی می‌شوند که 'پ.ک.ک را از میان برمی‌داریم' و در داخل و خارج به ملت کُرد حمله می‌کنند. اینگونه خواهان نابودی پیشاهنگان و مبارزان همراه با دستاوردها و آرمانهای آزادیخواهی و دمکراسی هستند."

 

کمیته سپس به جان باختن دهها هزار شهید با مبناقرار دادن خط مشی پ.ک.ک و رهبر آپو اشاره کرده که برای تحقق پیروزی گام برداشته و اینگونه جان خود را فدای آرمانهای آزادیخواهی نموده‌اند. دهها شهیدی که برای صیانت از دستاوردهای شهدای ١۴ ژوئیه بپاخواسته و علیه اشغالگران و استثمار جان خود را سپر کرده‌اند.

 

کمیته زندانیان حزب کارگران کردستان وحزب آزادی زنان کردستان در پایان آحاد ملت کُرد و دوستان، اعضا و کوادر را به ارتقای مبارزه بر مبنای روحیه مقاومت تاریخی ١۴ ژوئیه فراخوانده است.