عفرین اشغالی را به یک شهر تُرک تبدیل می‌کنند

​​​​​​​در جریان انقلاب روژآوا به رغم محاصره‌ای سنگین، عفرین به مدلی برای یک سیستم دمکراتیک تبدیل شده بود. اما با قتل‌عام، تاراج و آسیمیلاسیونی که بعد از اشغالگری ترک‌ها به وقوع پیوست ترک‌ها در تلاشند  این شهر را به یک شهر ترکی تبدیل کنند

از ۲۰ ژانویه‌ی سال ۲۰۱۸ که مصادف با آغاز حملات اشغالگری ترک به عفرین می‌باشد تا به کنون، دولت ترک همگام با دست زدن به تاراج طبیعت منطقه‌ی عفرین به کشتار ساکنان این منطقه نیز دست یازیده است. در این راستا دولت ترک تلاش دارد تا منطقه‌ی عفرین را به ترکیه الحاق و به تغییر بافت دموگرافیکی این شهر دست زده و این شهر را به یک شهر ترکی و تحت کنترل یک مدیریت ترکی تبدیل نماید. اما خلق عفرین همچنان در مقابل اشغالگری مقاومت می‌کند. اقدامات دولت ترک در عفرین از همان ابتدا مبتنی بر همکاری با داعش بوده است. همانگونه که ویران کردن اماکن مقدس از سوی داعش مایه‌ی مباهات آنان بود دولت ترک نیز از همان روزی که عفرین را اشغال کرد تندیس کاوه‌ی آهنگر را درهم شکست. تصاویری که تلویزیون روداو [وابسته به رژیم ترکیه] به طور زنده از عفرین اشغالی توسط ترک‌ها منتشر می‌کرد یادآور ویرانی شهر تاریخی پالمیرا توسط داعش بود.

 

خبرگزاری فرانسه تصاویر غنائم را پخش کرد

تبهکاران اشغالگر همانگونه که در هر منطقه‌ای دست به تاراج و یغما زدند، با قدم نهادن بر عفرین به تاراج دست زده و تاراج اموال، دارایی و کارگاه عفرینیان را غنیمت نام نهادند. گزارشگران خبرگزاری فرانسه- آی‌اف‌پی به پخش این تصاویر دست زدند. متعاقب پخش این تصاویر از سوی خبرگزاری‌های جهانی، ایالات متحده‌‌ی آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا که عمدا در مقابل اشغال این شهر سکوت پیشه کرده بودند برای نخستین بار نسبت به چنین اقداماتی اعتراض کردند. تبهکاران اموال و دارایی‌های عفرینی‌ها را در اعزاز و دیگر شهرهای تحت کنترل خود فروختند. این تاراج که از سوی دولت ترک و به دست تبهکاران انجام شد، به سطحی رسید که خانه و اموال برخی از خانواده‌های عرب و شرکای آن‌ها از انجمن میهنی کردستان سوریه (سازمانی مافیایی تحت فرمان بارزانی‌ها) نیز به اجبار مصادره گردید.

... بیشتر بخوانید ...
آزادی عفرین وصیت جان برکفان کوهستان کورمنج است
عفرین در ٧٢مین سالروز تشکیل جمهوری مهاباد با ٧٢ جنگنده بمباران شد
شهروندان عفرین اشغالی: ما شکست نخورده‌ایم و عفرین را آزاد خواهیم کرد

دستگیری شمار فراوانی از ساکنان عفرین

دولت ترک و گروه‌های تبهکار اذعان داشته‌اند که از ۱۸ مارس به بعد مرتبا کردها را از این شهر اخراج، شکنجه و قتل رسانده‌اند. طبق اطلاعات مرکز آرشیو نقض حقوق بشر عفرین، تا انتهای سال ۲۰۱۸، ۲۷۰ نفر کشته، قریب ۴۵۰۰ نفر نیز دستگیر شده‌اند. اکنون در عفرین ۵ زندان رسمی وجود دارد. اما هر گروه تبهکاری در عفرین، مراکز و پایگاه‌های خود را مانند یک بازداشتگاه یا زندان مورد استفاده قرار می‌دهد.

 

ربودن، شکنجه و قتل

سنگین‌ترین فشارها و ربودن افراد بر  روستاهای بافلونه، قبار و مناطقی ایزدی نشین اعمال شده است. تا کنون ۴۵۰۰ نفر از سوی دولت ترک ربوده شده و از سرنوشت ۸۵۰ نفر اطلاعی در دست نیست. از این تعداد ۱۵۹ نفر زن می‌باشند.

 

تغییر بافت جمعیتی عفرین

در نتیجه‌ی حملات دولت ترک و اشغال عفرین، ده‌ها هزار عفرینی ناگزیر به ترک خانه و کاشانه‌ی خود گشته و خانه و املاک آنان به تصرف نیرهای دولت ترک و تبهکاران درآمده است. قریب به ۸۰ هزار نفر از مناطق غوطه، حمص، قلمون، حما، شام و مناطق دیگر را به عفرین کوچانده و در مرکز این این شهر، منطقه و روستاهای آن جای داده‌اند. مهاجران شهر ادلب نیز در منطقه‌ی جندرس سکونت یافته‌اند. روستائیانی که متعاقب اشغال، روستاهای خود را ترک نکردند، به اجبار از خانه‌های خود بیرون رانده شدند. اشغالگران ترک در چارچوب سیاست تغییر بافت جمعیتی، به غیر نظامیان و گروه‌های تبهکاری که از خارج به این منطقه کوچانده شده اند شناسنامه‌ی ترکی اعطا کرده است. در دوره‌ی حملات اشغالگرانه‌ی دولت ترک، مناطق مقدس ایزدیان را که از قدمتی ۴ هزار ساله برخوردار بودند ویران شدند. از سوی دیگر دولت ترک از طریق عوامل تبهکار خود آثار باستانی این شهر را به داخل ترکیه انتقال داد. دو آرامستانی را که برای شهدای ابتدای انقلاب روژآوا و شهدای مقاومت عصر ایجاد شده بودند ویران نمود. دولت ترک و تبهکاران وابسته به دلت ترک جنازه‌ی شهید اوستا را از گور درآوردند.

 

طبیعت نیز تاراج گردید

اقدامات دولت اشغالگر ترک در عفرین کمتر از وحشیگریهای داعش نبوده است. طبیعت عفرین به تاراج درآمده است. در مناطقی بسیاری از درختان زیتون به آتش کشیده شده‌اند. در دوره‌ی اشغالگری هر شب منطقه‌ای به اتش کشیده شده است. دهها منطقه‌ی جنگلی و بیش از ۱۰ هزار درخت به طور عمدی در عفرین سوزانده شده است.

 

تاراج گندم و دیگر محصولات کشاورزی

دولت اشغالگر ترک با انعقاد پروتکلی با تبهکاران، محصولات کشاورزی و زیتون عفرین را دزدیده و به ترکیه انتقال می‌دهد. هیات مدیره‌ی کشاورزی عفرین در این رابطه اعلام داشته است که ۱۵ تن گندم در سال ۲۰۱۷ و ۲۰ تا ۲۵ تن گندم در سال ۲۰۱۸ از سوی دولت ترک و تبهکاران وابسته  به آن به ترکیه انتقال یافته است. دولت ترکیه همانند گندم، به سرقت زیتون عفرین نیز دست زده است. محصول زیتون عفرین که به ۲۲۰ هزار تن تخمین زده می‌شود آشکارا به ترکیه انتقال و روغن استحصالی از آن به اسپانیا صادر شده است. متعاقب رسانه‌ای شدن سرقت زیتون‌های عفرین از سوی دولت ترک، وزیر کشاورزی ترکیه بکر پاکدمیر با این گفته که حاضر نیستیم این زیتون‌ها به دست پ.ک.ک بیافتند، بر این دزدی صحه نهاد.

 

تلاش در راستای ترکیزه کردن عفرین

نوشته‌های ترکی و پرچم‌های ترکی در چنان سطحی در عفرین به کار گرفته شده‌اند که چهره‌ی این شهر را به یک شهر ترکی تغییر داده است. دولت ترک با اشغال این شهر ۳۱ مرکز آموزشی را ویران و آموزش به زبان کردی را ممنوع ساخت.  در مدارس این شهر اکنون زبان آموزش صرفا زبان عربی و ترکی است. محتوای دروس نیز ناسیونالیسم ترکی است. اسامی مدارس تغییر یافته و اسامی سلاطین عثمانی بر آن گذارده شده است. اسامی نهادها، روستاها و مناطق عفرین نیز تغییر یافته‌ و در برخی مناطق اسامی‌ای مانند عثمانی، سلجوقی و اردوغان به کار گرفته شده‌اند.

 

حضور داعش و النصره در عفرین

دولت ترک و تبهکاران وابسته به آن صرفا با ذهنیت داعش در این شهر عمل نکردند، در همان برهه، تبهکاران داعش را در میان برخی از گروه‌های وابسته به خود جای داده و از طریق آنان به حمله دست زد. اکنون در عفرین درمیان گرو‌ههای مختلف تروریست‌های داعش جای گرفته‌اند. یکی از این تبهکاران سیف پلات ابوبکر است که به نیروهای داعش پیوسته، در حلب جنگیده بود و به هنگام حمله به عفرین به عنوان فرمانده گروه الحمزه عمل کرده بود. اکنون نیز این تبهکار، فرماندهی گروهک تبهکار گردان الأظهار بیبارس را برعهده دارد که تحت امر سرکرده تبهکار سلطان مراد عبدالرحمن از تبهکاران پیشین وابسته به داعش است.

 

دولت اشغالگر ترک بخشی از تبهکاران جبهه‌النصره را از ادلب عازم عفرین نموده است. ۱۸ سپتامبر سال ۲۰۱۸ – چهارصد عضو این گروه عازم عفرین گشته و در میان گروهک‌های فیلق‌ الرحمان و الحمزه در مرکز عفرین و منطقه‌ی جندرس جای گرفتند. غیر از این، ۶۵ تبهکار جبهه‌النصره با فرماندهی ابو عمر الشامی در روستای قباری به فیلق‌الرحمان پیوستند.