مسعود بارزانی: ترکیه رژیمی فاشیستی است، پ.ک.ک برادر ماست

مسعود بارزانی در مصاحبه‌ای با روزنامه سرخوبون که در سال ۱۹۸۳ انجام داده است، دولت ترکیه را یک دولت فاشیستی خوانده و خواستار اتحاد ملت کوردستان شده است. بارزانی پ.ک.ک را حزبی دوست و برادر می‌نامد و اعلام می‌کند که آماده همکاری با مبارزه باکور کوردستان است.

مسعود بارزانی رئیس حزب دمکرات کوردستان (پ.د.ک) در سال ۱۹۸۳/ ١٣۶١ در مصاحبه‌ای به سوالات روزنامه "سرخوبون" پاسخ می‌دهد. بخش بزرگی از شماره ۱۸ این روزنامه به اشغالگری‌های ترکیه، اهمیت وحدت ملی و مبارزه پ.ک.ک اختصاص یافته است. روزنامه سرخوبون در مورد دلایل شکست مبارزه حزب دمکرات کوردستان در سال ۱۹۷۵، برنامه‌های نیروهای منطقه‌ای و بین‌المللی و اهمیت وحدت ملی با مسعود بارزانی مصاحبه کرده و سوالات زیادی در این باره از وی پرسیده است.

مسعود بارزانی آن زمان آمریکا را به عنوان یک نیروی امپریالیستی و ضد ملت‌های منطقه معرفی می‌کند و دولت ترکیه را نوکر آمریکا و یک رژیم فاشیستی کوردستیز به شمار می‌آورد. آنچه در این مصاحبه مشهود است، این است که وی با نگاهی بسیار مثبت به مبارزه پ.ک.ک نگاه می‌کند و می‌گوید: "ما آماده کمک به هر نیرویی هستیم که علیه رژیم فاشیستی ترکیه مبارزه می‌کند."

بخشی از مصاحبه روزنامه سرخوبون با مسعود بارزانی را جهت یادآوری به شرح زیر بازنشر می‌کنیم، متن مصاحبه به شرح زیر است:

در ابتدا تشکر و قدردانی خود را از مسعود بارزانی رئیس حزب دمکرات کوردستان (پ.د.ک) جهت انجام این مصاحبه و پاسخ به سوالات روزنامه سرخوبون اعلام می‌نماییم.

سرخوبون: به نظر شما امروزه جنبش‌های آزادیبخش ملی چه جایگاه و چه نقشی در انقلاب جهانی دارند؟ آیا شانسی برای موفقیت جنبش‌های آزادیبخش ملی وجود دارد؟

مسعود بارزانی: در ابتدا مراتب تشکر و قدردانی خود را از روزنامه سرخوبون اعلام می‌کنم که این فرصت را در اختیار بنده گذاشتند.

بدون شک جنبش آزادیخواهی ملت کوردستان بخش بزرگ و مهمی از مبارزات جنبش‌های آزادیخواهی جهان علیه امپریالیسم و عقب ماندگی است. اگرچه وضعیت کوردستان با جنبش آزادی ملل دیگر متفاوت است، اما امروزه پیشرفت‌های زیادی داشته و این مایه خوشحالی و امید‌بخش است. به نظر من اگر ملتی آماده باشد، جهت بدست آوردن حقوق خود مبارزه کند و از جان خود مایه بگذارند، مطمئنا موفق خواهند شد.

سرخوبون: به نظر شما دلایل شکست مبارزات ۱۹۷۵ چیست و رویدادهای مابین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مسعود بارزانی: قیام ایلول (سپتامبر) سال ۱۹۶۱ که به رهبری پ.د.ک و پیشاهنگی بارزانی آغاز شد، با وضعیت بسیار متفاوتی مواجه شد، اما او هرگز مسیر واقعی خود برای دست‌یابی به آزادی را از دست نداد. نتیجه این بود که امپریالیسم آن را جدی بگیرد و ترسیدند که این قیام به مرحله‌ای برسد که قصد نابودی امپریالیسم را داشته باشد. امپریالیسم آمریکا به همین دلیل با طراحی پلانی گسترده و با استفاده از رژیمهای عقب مانده و خدمتگزاران منطقه‌ای به ویژه پادشاه ایران، ترکیه و عراق علیه ما اقدام کردند.

'دوست و دشمن را از هم تشخیص ندادیم"

رهبری حزبمان تشخیص نداد دوست و دشمن کیست، منافع ملی ملتمان را به خوبی شناسایی نکرد. شاه ایران، ترکیه و عراق به شکلی مشترک علیه ما اقدام کردند، اگرچه پلان‌های خائنان توانست روی بعضی از افراد تاثیر بگذارد، اما با تمامی آسیبهایی که وارد کرد، نتوانست حزبمان که برآمده از ملتمان است را تحت تاثیر قرار دهد و ملتمان را نابود کند.

سرخوبون: مبارزات سال ۱۹۷۹ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مسعود بارزانی: در حال حاضر هم از نظر سازماندهی داخلی و هم از لحاظ ارتباطات بین‌المللی در وضعیت خوبی قرار داریم. در حال حاضر ارتباطات بسیار خوبی با جنبش‌های آزادیخواه جهان و بویژه در منطقه خاورمیانه داریم و در تلاش هستیم که این ارتباطات را بیشتر و بهتر کنیم.

سرخوبون: جنبش‌های آزادیخواهی ملت‌های منطقه در قبال همکاری بین امپریالیسم، صهیونیسم و دولت‌های عقب مانده منطقه‌ای و حملات آنها، چه ساختارهایی باید ایجاد کنند و وظایف آنها چه است؟ نقش کوردستان در این زمینه چه خواهد بود؟

مسعود بارزانی: به نظر من جنبش‌های آزادیخواه منطقه باید با هم همکاری بیشتری داشته باشند، با هم تبادل اطلاعات کنند و به صورتی مشترک در برابر رویدادها تصمیم‌گیری کرده و اقدام کنند. در تمامی بخش‌های کوردستان لازم است که ملت کورد، اتحاد و وحدت خود را تقویت کنند، در برابر امپریالیسم و عقب‌ماندگی منطقه مبارزه کنند. هر بخش از کوردستان با مدنظر قرار دادن توانایی‌ها و نیروهای آزادیخواه خود با دیگر بخش‌ها ارتباط دوستانه ایجاد کرده و به یکدیگر کمک کنند، چون برای مبارزه علیه امپریالیسم نباید هیچ مرزی برای مبارزه قائل شد.

سرخوبون: بورژوازی ترک در سال ۱۹۸۰ وارد یک حاکمیت فاشیستی شد، وظایفی که امپریالیسم برای آنها مشخص کرده است، اهدافی که دارند و برنامه‌ریزیهایی که برای حملات نظامی انجام می‌دهند، چه هستند؟ شما چه تدارکاتی را برای مقابله با این حملات انجام داده‌اید؟

مسعود بارزانی: بدون شک یکی از نمایندگان امپریالیسم، حکومت فاشیستی ترک می‌باشد، جنایاتی که این حکومت علیه کوردها در باکور کوردستان به انجام رسانده است، واضح هستند، این جنایات شبیه جنایاتی هستند که هلاکوی مغول انجام داد.

"نیروی نظامی ترک نمی‌تواند ملت کورد را از بین ببرد"

نیروی نظامی دولتها هیچگاه قادر به نابودی ملتی نخواهند بود. ارتش و نیروی نظامی ترک نیز توانایی نابودی ملت کورد را نخواهد داشت. اگر دولت ترک ضد جوامع عراق و بخصوص ملت کورد و در راستای منافع حکومت بعث اقدام به حمله کند، بدون شک تمامی نیروهای جبهه آزادیبخش ملی علیه آن وارد عمل خواهند شد.

"مقاومت در مقابل حکومت ترکیه"

به نظر من لازم است که تمامی جریانهای آزادیخواه ترکیه و در راس آن جنبش آزادیخواهی ملت کورد در باکور کوردستان در مقابل حملات دولت ترکیه مقاومت و مبارزه کنند. در وضعیت فعلی ما به عنوان جنبش آزادیبخش ملی آماده هستیم در برابر حملات ترکیه از جریان‌های آزادیخواه کوردستان حمایت کنیم.

سرخوبون: نظر شما در رابطه با مبارزات پ.ک.ک در باکور و روژاوای کوردستان علیه توطئه‌های ترکیه چیست؟

مسعود بارزانی: نظر ما در مورد پ.ک.ک مثبت است، ما پ.ک.ک را یک حزب مبارز، دوست و برادر خود می‌دانیم. همیشه آرزو داریم که به پیروزی برسد. بدون شک این حزب بیشتر از سایر احزاب در برابر حملات ترکیه مقاومت کرده و به حملات وحشیانه این حکومت پاسخ داده است.

سرخوبون: پیام شما برای ملتمان در باکور و روژاوای کوردستان و نیروهای مبارز آنان، برای کادر و طرفداران پ.ک.ک و میهن‌دوستان چیست؟

مسعود بارزانی: پیام من برای برادران خود در باکور کوردستان این است، اتحاد خود را حفظ کنید، ناامید نشده و تا پیروزی مبارزه را ادامه دهید، فشارها و اقدمات جنگ‌طلبانه‌ای که علیه اتحاد ما انجام می‌گیرد، به نتیجه نخواهند رسید، در اینجا دوباره سپاس و قدردانی خودم را برای مبارزان باکور کوردستان و بخصوص دوستان پ.ک.ک مجددا اعلام می‌دارم.

سرخوبون: تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.

مسعود بارزانی: به امید پیروزی کورد و کوردستان

١۵ ژانویه ١٩٨٣/ ٢۵ دی ١٣۶١