"قصد نابودی کامل طبیعت کردستان را دارند"

   نوران ایمیر پارلمانتار ه.د.پ شرنخ به سوزاندن جنگلهای کردستان در عملیاتهای نظامی اشاره کرد و گفت، "قصد دارند طبیعت کردستان را به طور کامل نابود کنند."

   پس از آنکه رژیم اردوغان به پروژه‌ی صلح پایان داد و جنگ را آغاز نمود، طبیعت کردستان به شیوه‌ای برنامه‌ریزی شده غارت و به آتش کشیده می‌شود.

   نه تنها جنگلها بلکه هزاران جاندار دیگر نیز در این آتش سوزیها از بین رفته‌اند. دولت ترکیه برای خاموش کردن آتشها نه خود اقدامی می‌کند و نه به مردم هم اجازه می‌دهد تا دست به کار شوند.

   نوران ایمیر پارلمانتار ه.د.پ شرنخ اعلام کرد، از سال ۲۰۱۷ تاکنون در ترکیه ۱۱۹ هزار و ۹۲ هکتار جنگل سوزانده شده است.

   ایمیر گفت، "من به خوبی می‌دانم که این آتشها در منطقه‌ی ما توسط چه کسانی و با چه اهدافی ایجاد می‌شود." ایمیر خاطرنشان نمود که این آتشها توسط نیروهای امنیتی و به بهانه‌های امنیتی ایجاد می‌شود و گفت،"گهگاهی در پادگانها و مقرهای نظامی توپی شلیک می‌شود و گهگاهی نیز پس از پایان عملیاتهای نظامی و یا با بمباران جنگنده‌ها، جنگلها آتش گرفته و سوزانده می‌شوند."

   ایمیر تاکید کرد که این آتش‌سوزیها در چهارچوب برنامه‌ی "نابودسازی" ایجاد می‌شوند و گفت، "قصد دارند در منطقه هیچ سرسبزی را باقی نگذاشته و آنرا خشک و بیابانی کنند. آتش هم زندگی اهالی را تهدید می‌کند و هم سبب آواره شدن و مهاجرت آنها می‌شود. همچنین تهدیدی جدی برای حیوانات منطقه نیز می‌باشد. در مناطق غربی ترکیه اگر آتش سوزی رخ دهد هم از آسمان و هم از زمین تلاش می‌شود تا آتش را خاموش کنند و خبرگزاریها همگی با عناوینی همانند "جگر ما سوخت" به خبررسانی می‌پردازند. اما اگر در منطقه‌ی ما آتش‌سوزی رخ دهد برای خاموش کردن آن هیچ اقدامی انجام نمی‌شود و اگر کسانی هم قصد خاموش کردن آنرا داشته باشند، محاکمه خواهند شد."

   وی افزود که این آتش سوزیها با نقشه‌ی قبلی ایجاد می‌شوند و خط ایدئولوژیک دولت را مشخص می‌کنند و تاکید کرد که فاشیسم حرف اول را می‌زند.

   ایمیر گفت،"در این شرایط که حقوق بشر به شدت پایمال می‌شود، دولت روی ظالم و زورگوی خود را با دشمنی با طبیعت هر چه بیشتر آشکار می‌کند. ما باید در هر جایی اعمال آنها را رسوا نماییم."