لاهور طالبانی: حقایق از مردم مخفی شده‌اند

فرمانده‌ی نیروی ضد ترور اتحادیه‌ی میهنی کردستان گفت: بایستی از تجربیات روژاوای کردستان استفاده نمود و تا زمانیکه هر چهار بخش کردستان از سیاستی فراگیر و ملی پیروی نکنند، هیچ ضمانتی برای بقای دستاوردها وجود نخواهد داشت.

فرمانده‌ی نیروی ضد ترور اتحادیه‌ی میهنی کردستان گفت: بایستی از تجربیات روژاوای کردستان استفاده نمود و تا زمانیکه هر چهار بخش کردستان از سیاستی فراگیر و ملی پیروی نکنند، هیچ ضمانتی برای بقای دستاوردها وجود نخواهد داشت.

لاهور طالبانی که به تسلیم نمودن کرکوک متهم شده است، در گفتگوی با خبرگزاری فرات، به سوالات خبر نگار فرات پاسخ داد.

 

طالبانی  خاطرنشان ساخت که قبل از وقایع ١٦ اکتبر \٢٤ مهر، آنها خواهان گفتگوهای سازنده برای حل مسائل فی‌مابین اقلیم کردستان با حکومت مرکزی بغداد در چهارچوب قانون اساسی عراق بودیم.

 

طالبانی گفت: من حامی رفراندوم بودم، لیکن گفته بودم که زمان و شرایط آن مناسب نیست و ما میتوانیم بعدا رفراندوم را برگزار نماییم. به حرف کسی گوش ندادند و به گونه‌ای کور کورانه تصمیم گرفتند. وضعیت و شرایط منطقه و بین‌المللی به ما اجازه نمی‌داد که رفراندوم موفقی را برگزار نماییم. علیرغم  اشتباهات بیشمار، بازهم باید در چهارچوب دستور عراق و برای دفاع از دستاورهای باقیمانده، بدنبال حقوق خود باشیم.

 

مهم است که ما حقوق از دست رفته‌ی خود را در چهارچوب دستور عراق بار دیگر بدست آوریم. مشکل ما در اقلیم کردستان، عدم اتحاد است. آنانکه در خانه‌ی خود متحد نباشند، کسی آنان را جدی نخواهد گرفت. مثلا در روژاوا علیرغم اینکه فرصت و امکاناتشان خیلی کم است، به سبب اینکه اتحاد خویش را ایجاد نموده‌اند، موفقیت‌های بسیار بزرگ و چشم‌گیری را کسب نموده‌اند.افرادی بودند که درصدد ایجاد مشکل برایشان بودند ولی موفق نشدند.

 

رهبران و مسئولین ما نتوانستند همه کردها را دور همدیگر جمع کند و سازمانی چترآسا را ایجاد نمایند. هدف من از اتحاد سیاسی در اقلیم کردستان اینست که حاکمیت، اپوزیسیون، همه‌ی احزاب و نهادهای سیاسی متحد گردند.

 

قبل از فاجعه‌ای که در کرکوک اتفاق افتاد، گفته بودم که نیازمند اتحادی ملی هستیم. اتحاد ملی ، تنها حاکم شدن پ.د.ک، ی.ن.ک، گوران و بقیه نیست. ایجاد سازمانی است که همه‌ی احزاب و نهادها در آن جای گیرند. برخی پیشنهاد می‌کنند که حکومتی موقت که مدافع آزادی و اداره‌گر امور ایجاد گردد. اگر این راه چاره باشد بایستی پ.د.ک و ی.ن.ک کنار بکشند تا مشکلات حل گردند.

 

ما فرصت های در اختیار خود را بخوبی بکار نگرفتیم. برای همین در مسئله‌ی کرد ما رو به عقب می‌رویم.

 

منظور م از اتحاد ملی، وحدت بین همه‌ی بخش‌های کردستان است و بدون شک برای این مهم نیازمند کنگره‌ی اتحاد ملی می‌باشیم. اگر ما خطرات پیش روی خود را ببینیم، این نیاز را بهتر درک خواهیم نمود. اگر ما متحد شویم و نیروی خود را یکی کنیم، آن زمان دشمن به گونه‌ای دیگر به ما خواهد نگریست.

 

برخی هستند که می‌گویند ترکیه و ایران، این اجازه را نخواهند داد، اگر ما شرایط موجود را جهت اتحاد ملی بکار می‌گرفتیم و وحدت خود را ایجاد می‌نمودیم، هیچ نیروی قادر به ممانعت از ما نمی‌شد. به عقیده‌ی من ٢سال گذشته برای ما فرصت مهمی بود. نیروهای بین‌المللی با نیروهای کرد در جنوب و روژاوا همکاری می‌نمودند و من معتقدم ما این فرصت زرین را در این مرحله از دست دادیم.

 

در مورد وضعیت کرکوک و اتهامات نسبت به وی، لاهور طالبانی چنین افزود:

"زمانیکه کوبانی در وضعیت خطرناکی قرار گرفت، علیرغم اینکه اتحادیه‌ی میهنی از اتحادی برخوردار نبود نیز ما به گونه‌ای اضطراری به جنبش و تلاش‌هایی دست زدیم. مام جلال مریض بود. ی.ن.ک در وضعیت نامناسبی قرار داشت و با تشدد آرا روبرو بود. داعش به بسیاری از نقاط در جنوب حمله می‌نمود. با این وجود فکر و قلب ما با کوبانی بود. نقش و مقاومت مبارزان و قهرمانان کوبانی از یاد نخواهد رفت. پیروزی با مقاومت و فداکاری آنان بوجود آمد. شاید اگر ما با آنان همکاری نمی‌نمودیم وضعیت کوبانی اینگونه نبود. ما این همکاری را صمیمانه و با دل و جان خود نمودیم. برای منت‌گذاری یا چیز دیگری ما اینکار را انجام ندادیم. برای اینکه کوبانی شرف و کرامت کردستان بود.

 

علیرغم وجود برخی مشکلات در حکومت اقلیم و حزب، من برای شرف و حیثیت کردستان برای کوبانی اینکار را انجام دادم. کسی که اینکار را کرده باشد چگونه می‌تواند به کرکوک که قلب کردستان می‌باشد،خیانت کند؟ آنچه گفت می‌شود برای تخریب من است. آنانکه اینگونه ما را هدف گرفته‌اند، می‌خواهند انتقام کارهایی را که ما برای کوبانی و روژاوا ابجام دادیم از ما بگیرند. برای اینکه انتقام روژاوا را از من و ما بگیرند، مدتیست که دنبال بهانه می‌گشتند. اکنون می‌خواهند این را بهانه کنند، لیکن هر آنچه می‌گویند دروغ است.

 

 در تلاشند تا تسلیم نمودن کرکوک را به عهده‌ی من بیاندازند. من در اینجا برخی از حقایق روی داده در آنجا را بیان خواهم نمود.

 

قبل از رفراندوم، ضمن اینکه من از رفراندوم حمایت می‌کردم نیز به من گفتند که تو مخالف رفراندوم هستی و باید نیروهایت در آنجا نمانند. من نیروهای خود را از آنجا خارج ساختم. سپس من چندین بار گفتم که وضعیت کرکوک خطرناک است و باید از آن دفاع نماییم. گفتند که خطری وجود ندارد، اگر هم اتفاقی افتاد نیرویی در اینجا وجود دارد که قادر به دفاع می‌باشد. نیروهای پیشمرگ شیخ جعفر، نیروی زیرڤانی که مخصوص پ.د.ک می‌باشد، کوسرت رسول و نیروهایش آنجا بودند.نجم‌الدین کریم، شیخ جعفر، کوسرت رسول گفتند که ما اینجا هستیم و به نیروهای تو در اینجا نیازی نیست و ما را اخراج نمودند. بعد از اینکه ما را بیرون کردند، بایستی آنها دفاع می‌نمودند ولی نکردند.  جرم‌هایی که در این مورد انجام می‌دهند به نفع منافع و سیاست ملت کرد نیست. تا زمانیکه این جرم ادامه داشته باشد، احترام ما برای همدیگر باقی نخواهد ماند و نمی‌توانیم به نقاط مشترکی دست یابیم و نخواهیم توانست یکی شویم.

 

اشتباهات سیاسی بزرگی را انجام دادند. خلق کرد و خصوصا خلق کرکوک و مخمور تاوان آن را پس می‌دهد. بایستی  در جلوی رسانه‌ها و مردم اعتراف کنند که اشتباه نموده‌اند. امیدوارم اینکار را بکنند. امیدوارم به خلق بگویند که محاسبات ما اشتباه بوده است. اگر واقعیت را به خلق بگویند و اذعان دارند که از نو برای انجام وظیفه آماده‌اند، خلق آنان را درک خواهد کرد.

 

ما اکنون در تلاشیم تا برای مسئله‌ی کرکوک با حکومت مرکزی دیدار، گفتگو و مذاکره نماییم. طالبانی گفت: ''شهر و ناحیه‌های آن منطقه، مورد مناقشه می‌باشند که در چهارچوب ماده‌ی ١٤٠ قانون اساسی، راهکارهای حل آن دست‌نشان شده است. ١١ نماینده کرکوک در مجلس عراق وجود دارد که ٨ تن از آنان کرد هستند. بایستی که مطابق ماده‌ی ١٤٠ مشکلات حل شده و خلق بتوانند به خانه‌ایشان برگردند. اگر دستور اجرا گردد، ما به مناطق خود باز خواهیم گشت. اگر اجرا هم نگردد، ما باز هم برخواهیم گشت. به گونه‌ای تاکتیکی از آنجا عقب‌نشینی صورت گرفت ولی بدیل آن هرچه باشد، ما به کرکوک باز خواهیم گشت. ما می‌خواهیم بازگشت ما به کرکوک به شیوه‌ای قانونی و مسالمت‌آمیز و بدون جنگ و درگیری باشد. اگر حکومت عراق دستور را اجرا نکند و به آن پایبند نباشد، ما در هر جایی آماده‌ایم تا مقاومت نماییم".

 

 

 لاهور طالبانی در مورد اشغالگری دولت ترکیه در جنوب کردستان افزود:  اگر دولت ترکیه می‌تواند خود را به مناطق برادوست، بعشیقه، سوران و ... برساند، چیزیکه باید به ترکیه گفت وجود ندارد. نیرویی کرد آنها را فرا می‌خواند، جلویشان راه می‌افتد و آنان را در این مناطق مستقر می‌کند. تا هنگامیکه اتحاد سیاسی و ملی در بین ما صورت نگیرد، دشمنان کرد همیشه از این وضعیت پاره پاره‌ی ما بهره‌برداری می‌نمایند. چیزیکه در اقلیم کردستان اتفاق می‌افتد نیز همان است.اگر این وضعیت ادامه یابد، ما چیزهای بیشتری را نیز از دست خواهیم داد. جنوب کردستان در موقعیتی بود که می‌توانست به شمال، شرق و روژاوای کردستان نیز نیرو ببخشد. اگر به اینگونه ادامه یابد، قادر به اینکار نخواهیم بود و چیزهای دیگری را نیز از دست خواهیم داد و نه تنها اقلیم کردستان بلکه همه‌ی کردستان متضرر خواهد شد.

 

در مورد نارضایتی‌های خلق در شهرهای جنوب کردستان، لاهور طالبانی گفت: در جنوب کردستان هرچه اتفاق می‌افتد را به من نسبت می‌دهند. از یک طرف می‌گویند که لاهور از نارضایتی‌ها حمایت می‌کند و از سویی دیگر می‌گویند که تلویزیون ان.آر.تی را متوقف نموده است. چیزهایی که باهم منافات ندارند.

 

من از اعتراضات خلقمان برای دسترسی به حقوق خود حمایت می‌کنم. می‌خواهم خلقمان بداند که من نیز با آنان هستم. تا جایی که اعتراضات به گونه‌ای دمکراتیک و مشروع پیگیری شود، من با آنان خواهم بود.

دیگر اینکه من هیچ اطلاعی از توقیف تلویزیون ان.آر.تی و بازداشت شاسوار عبدالواحد ندارم. کار دادگاه و بخش امنیتی می‌باشد. من از توقیف یک کانال تلویزیونی حمایت نمیکنم.

 

لاهور طالبانی در مورد نقش و جایگاه اتحادیه‌ی میهنی در چاره‌یابی مشکلات چنین گفت که: "من معتقدم که اتحادیه‌ی میهنی کردستان نه تنها برای جنوب کردستان بلکه حزبی است که بایستی برای هر چهار بخش کردستان باشد. ی.ن.ک حزبی است که با همه‌ی بخش‌های کردستان همکاری نموده است. این بدان معنا نیست که هیچ اشتباهی انجام نداده است.لیکن نباید که بر روی ی.ن.ک خط زد و از دایره بیرون راند. ی.ن.ک برای جنوب کردستان همیشه بالانس بوده است. ی.ن.ک می‌تواند برای تغییر خود کنگره یا کنفرانسی را انجام دهد. بایستی قادر به تغییر در کادر رهبری و مسئولین حزبی باشد. نسلی نوین به میدان آمده و می‌خواهد انجام وظیفه نماید.

 

بایستی وضعیت از این بدتر نشود. بایستی بر خط مشی مام جلال، خود را از نو بازسازی کند. کسانیکه در مسئولیت‌هایی جای گرفته‌اند، بایستی منافع خود را به کناری نهاده و به منافع ملت بیاندیشند.

من معتقدم کار نخست ی.ن.ک  بایستی تلاش برای انجام دادن کنگره‌ی ملی باشد. فعلا من مسئولیتی ندارم ولی اگر در مسئولیتی به من واگذار شود، کار پیشین من  انجام کنگره‌ی ملی خواهد بود. کاری که باید ی.ن.ک انجام دهد انجام دادن کنگره‌ی حزبی خود و سپس گرفتن تصمیم درباره‌ی کنگره‌ی ملی می‌باشد.

 

اتفاقات اقلیم کردستان نشان داد که اگر ما تنها به یک بخش از کردستان و منافع خود بیاندیشیم، قادر نخواهیم بود که برای کردستان کاری انجام دهیم. بایستی دیدگاه ما برای هرچهاربخش کردستان باشد. اگر ما دست در دست همدیگر بگذاریم، دشمن به گونه‌ای دیگر از ما حساب خواهد برد.

 

لاهور شیخ جنگی طالبانی، در مورد پیشنهاد آمریکا، پیش از رفراندوم گفت: " آنانکه می‌گویند آمریکا به ما خیانت نمود، دروغ می‌گویند. مسئولین آمریکایی اینجا بودند و همراه با مسئولین سازمان ملل با ما گفتگو نمودند.به ما گفتند که "یکپارچگی خاک عراق درحال حاضر برای ما مهم است". اکنون بر علیه داعش در جنگ هستیم،از رفراندوم چشم‌پوشی کنید.برای اینکه رفراندوم انجام نگیرد به ما تضمیناتی نیز دادند. بعنوان جایگزین رفراندوم گفتند که اگر در مدت یکسال حقوق قانونی شما در قانون اساسی عراق به رسمیت شناخته نشود و مشکلات حل نگردند، آن وقت شما می‌توانید همه‌پرسی نمایید و ماهم در کنار شما خواهیم بود".

 

مسئولین حکومت اقلیم کردستان، این را از خلق پنهان نمودند. این بزرگ‌ترین دستاورد ٥٠ سال اخیر برای کردها بود. مسئولین اقلیم کردستان به خلق خود خیانت نمودند.

 

طالبانی در مورد دیدار مسئولین پارت دمکرات کردستان پ.د.ک با قاسم سلیمانی گفت: بله چنین دیداری صورت گرفته است. روز ٣٠ آذرماه مسعود بارزانی و نیچیروان بارزانی در هولیر با قاسم سلیمانی دیدار نمودند. این نشست بمدت ٨ ساعت طول کشید. مسعود و نیچیروان بارزانی به قاسم سلیمانی گفتند که ما در مورد انجام دادن رفراندوم، اشتباه نمودیم.

 

در مورد سوال آیا شما سیستم روژاوای کردستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا می‌تواند برای بخش‌های دیگر نیز مدل مناسبی باشد؟

 

لاهور طالبانی چنین پاسخ گفت:

" در ٣ سال گذشته چندین بار به روژاوا رفتم. سیستم موجود در روژاوا من را بسیار متاثر نمود. علیرغم اینکه مرزها به رویشان بسته شده و از هر طرف مورد تهاجم قرار می‌گیرند نیز سیستم بی‌نظیری را ایجاد نموده‌اند. در مقابل اعلام کانتون‌ها، مدیریت روستا، ناحیه و شهرها و شهرک‌ها، شوکه شدم. اینگونه بگوییم که در شهر کوبانی، سنگ بر روی سنگ باقی‌نمانده بود. وقتیکه به کوبانی رفتم با کمال تعجب دیدم که بمدت ٢٣ ساعت جریان برق برای شهر فراهم شده است. ضمن شرایط دشوار و فرصت‌های بسیار کم، پروژه‌ی انتقال آب را ایجاد نموده و مورد استفاده قرار می‌دهند. خلق در روژاوا از روحیه‌ی میهن‌پرستی بسیار بالایی برخوردار است. من بسیار از این سیستم خرسند و متعجب شدم، برای اینکه سیستمی می‌باشد که خلق را مبنا قرار داده است. من امیدوارم که احزاب سیاسی دیگر بخش‌های کردستان این سیستم را الگوی خویش قرار دهند".