مشکلات معلولین در مناطق زلزله‌زده کرماشان

فاضل الیاسی، مدیر دفتر انجمن جامعه شناسی ایران طی گزارشی از مصائب و مشکلات معلولین در مناطق زلزله زده کرماشان پرده برداشته است

فاضل الیاسی، مدیر دفتر انجمن جامعه شناسی ایران طی گزارشی از مصائب و مشکلات معلولین در مناطق زلزله زده کرماشان پرده برداشته است. او از وجود ١۴۵ شهروند معلول و قطع نخاعی فقط در سرپل ذهاب خبر داده و از نبود هرگونه امکاناتی برای کمک به آنها ابراز تأسف می کند.

 

دکتر فاضل الیاسی، مدیر دفتر انجمن جامعه شناسی ایران می‌گوید در جریان زلزله آبانماه سال گذشته در استان کرماشان تعداد زیادی از ساکنین این مناطق قطع نخاع و معلول شده‌اند.

 

او در گزارشی با اشاره به اینکه تنها در شهرستان سرپل ذهاو ١١٨ نفر دچار معلولیت جسمی و ٢٧ نفر قطع نخاع شده‌اند، ابراز تاسف کرده که حتی یک مرکز توانبخشی در هیچ کدام از شهرهای زلزله زده وجود ندارد.

 

فاضل الیاسی در اینباره تصریح می‌کند گروهی از افراد در شهر سرپل ذهاو با همکاری خیرین اقدام به تهیه دو کانکس و جذب سه نفر کرده‌اند که در زمینه کاردرمانی، فیزیوتراپی و گفتار درمانی مشغول بکار شوند. این مرکز تنها توان پذیرش ١٢ نفر را دارد و امکانات موجود در آن بسیار ابتدایی است.

 

او در ادامه گزارش خود نوشته طی مصاحبه با افراد معلول مشخص شد که این افراد علی رغم مشکل ایاب و ذهاب به دلیل عدم توانایی در خرید ویلچر، حتی در استفاده از سرویس های بهداشتی و استحمام در رنجند.

 

مدیر دفتر انجمن جامعه شناسی ایران در مناطق زلزله زده کرماشان می‌گوید فقدان مدیریت صحیح و ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را از عواملی هستند که باعث شده وقوع یک حادثه طبیعی در یک منطقه، تبدیل به فاجعه‌ای بزرگتر از خود حادثه مبدل کند.

 

فاضل الیاسی از مسئولین بهزیستی و نهادهای مرتبط با آن خواست جهت حل این مشکلات گامی موثر بردارند.