مصطفی کاراسو: چهار مقام سازمان اطلاعات ترکیه میت همچنان نزد پ.ک.ک هستند

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان ک.ج.ک در رابطه فعالیت استخباراتی ترکیه و دستگیری شماری از مقامات سازمان اطلاعات این کشور توسط پ.ک.ک جزئیات بیشتری را بیان کرد. مقامات ترکیه در ماههای گذشته از اظهار نظر در این مورد خودداری کردەاند ...

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان ک.ج.ک در رابطه فعالیت استخباراتی ترکیه و دستگیری شماری از مقامات سازمان اطلاعات این کشور توسط پ.ک.ک جزئیات بیشتری را بیان کرد. مقامات ترکیه در ماههای گذشته از اظهار نظر در این مورد خودداری کردەاند اما یک نماینده حزب جمهوری‌خواه خلق طی سخنرانی در پارلمان خواسته است مقامات حزب حاکم در مورد شکست این عملیات اطلاعاتی توضیح دهند.

 

به دنبال اظهارات تونجای اوزکان از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه خلق در مورد تلاش حزب عدالت و توسعه برای سرپوش گذاشتن به شکست یک عملیات برون مرزی علیه پ.ک.ک، این سئوال دوباره در افکار عمومی و مطبوعات این کشور مطرح شده است.

 

او اعلام کرد سه ماه پیش یک تیم چهار نفره از مأموران ارشد اطلاعاتی برای ربودن اعضای رهبری پ.ک.ک به خارج از کشور اعزام شدند اما پ.ک.ک آنها را شناسایی و دستگیر کرد.

 

تونجای اوزکان با بیان اینکه امیدوار بود مستشار میت در پارلمان به این سئوال پاسخ دهد گفت مقامات مسئول از ارائه هرگونه اطلاعات در اینباره به کمیسیون مجلس خودداری کرده و از پاسخدهی در این مورد گریزانند

 

نماینده ج.ه.پ تأکید کرد دولت باید بگوید که این مقامات بلندپایه چگونه و در نتیجه چه اشتباهی اسیر شدند.

 

در همین رابطه، مصطفی کاراسو طی مطلبی که در روزنامه "ینی اوزگور پولتیکا" منتشر شده است اطلاعات تازەای در مورد چهار مقام سازمان اطلاعات ترکیه موسوم به میت بیان کرده است.

 

عضو شورای رهبری ك.ج.ك می‌گوید: "دو مقام میت سال گذشته در منطقه بوتان دستگیر شدند. آنها در عملیات سرکوب در زمان اعلام خودمدیریتی‌ها دست داشتند. همچنین در ماه آگوست امسال دو مقام مسئول در خارج از مرزهای ترکیه در عملیاتی که شبیه به فیلم‌ها بود دستگیر شدند. آنها از وابستگان نزدیک اردوغان هستند. حزب حاکم ترکیه به دنبال دستگیری این افراد بخاطر ترس از لو رفتن عوامل جاسوسی خود در کردستان بسیاری را برکنار کرده و به فکر استخدام عوامل جدید افتاده است."

 

وی تلاش ترکیه برای جلب حمایت دشمنان کردها را ناشی از در تنگنا بودن ترکیه در برابر جنبش آزادیخواه کردستان توصیف کرده و می‌گوید ترکیه با وجود افزایش حملات نظامی و انجام پاکسازی‌های گسترده علیه سیاستمداران کرد و جریانات دمکراتیك، هیج شانسی برای پیروزی ندارد.

 

مصطفی کاراسو در ادامه به تلاش حزب حاکم برای استخدام کردها به عنوان جاسوس و مزدوران محلی پرداخته و آنرا ناشی از نادیده گرفتن اراده مستقل کردها توسط دولت ترکیه می‌داند که نگاهی ابزاری به این اجتماع دارد.